‘Volkswagen moet risico verminderen’

0

Volkswagen verwacht dat de impact van leveringsproblemen bij het concern op het aantal werkuren voor het productiepersoneel mee zal vallen. De autofabrikant zegt “interne flexibiliseringmaatregelen” te hebben ingevoerd bij 5 van de 6 fabrieken die geraakt werden door de leveringsproblemen, zo meldt het concern vrijdag. Analisten schatten de schade voor Volkswagen op 100 miljoen euro.

Prevent Group, dat eigenaar is van 2 dochterbedrijven die leveren aan Volkswagen, stopte met de bezorging van enkele onderdelen. Volkswagen bleek zo afhankelijk van deze leveranciers dat de productie van enkele modellen kort moest worden stopgezet. Afgelopen maandag wist Volkswagen echter een overeenkomst te tekenen met de leverancier. Als gevolg daarvan zal de levering van de onderdelen zo snel mogelijk worden hervat.

Bernard Osterloh, namens de werknemers lid van de Raad van Commissarissen van Volkswagen, stelde vandaag voor dat de Duitse automaker mede-eigenaar wordt van belangrijke toeleveranciers. Hij verwijst naar Toyota, dat belangen heeft in de concerns waar het zaken meedoet. “Ik zeg niet dat Volkswagen belangen moet nemen in alle leveranciers, maar als het gaat om belangrijke onderdelen is dit een mogelijkheid”, aldus Osterloh.

De bekende Duitse autobranche deskundige prof. Ferdinand Dudenhöffer van de Universiteit Duisburg/Essen lijkt Osterloh gelijk te geven. Hij vraagt zich hardop af waarom een autofabrikant als Volkswagen zo afhankelijk kan zijn van één leverancier van bepaalde vitale onderdelen: “Bij welk ander bedrijf in de wereld dan ook zijn er voor dergelijke onderdelen minstens 2 leveranciers”, zegt Duddenhöffer. Hij is ook verbaasd dat Volkswagen het conflict zo hoog heeft laten oplopen.

De leveringstop was zoals gezegd het gevolg van een hoog opgelopen conflict met de Prevent Group. Dit Bosnische bedrijf had als gevolg daarvan de levering van gietijzeren onderdelen zoals remschijven door dochterbedrijf ES Automobilguss en zittingen voor autostoelen van Car Trim stil gelegd. Volkswagen zou het contract met de Prevent Group hebben opgezegd. De toeleverancier liet vervolgens weten schadevergoeding te eisen voor de investeringen die zij gedaan had. De betrokken onderdelen werden als ‘onderpand’ beschouwd en werden door de Prevent Group dus niet meer geleverd.

Comments are closed.