+++ AMBULANCES zijn in Nederland te vaak te laat bij noodgevallen. Uit een analyse blijkt dat vooral op het platteland de ambulance er regelmatig langer dan een kwartier over doet om bij een noodgeval te arriveren. Er werden gegevens van meer dan 400.000 ambulanceritten in 2015 op gemeenteniveau geanalyseerd. In Zeewolde was de ambulance het vaakst te laat: bij 29 procent van de ritten duurde het langer dan een kwartier. Ook in Molenwaard en Oirschot (allebei 28 procent) komt de ambulance vaak te laat. Van de gemeenten met meer dan 1.000 ritten zijn de prestaties in Goeree-Overflakkee het slechtst. Op het uitgestrekte eiland kwam de ambulance in 19 procent van de ritten te laat. Dat is meer dan 3 keer boven de norm. Coevorden (15 procent) en Schouwen-Duiveland scoren ook hoog. Bij de meeste noodgevallen, ongeveer 58 procent, duurt het tussen de 5 en 10 minuten dat de ambulance ter plaatse is. In 8 procent van de gevallen is de ambulance zelfs nog sneller en bij 29 procent van de ritten duurt het langer dan 10 minuten, maar korter dan een kwartier. In 5,8 procent van alle noodgevallen kwam in Nederland de ambulance te laat. Dat is, net als de voorgaande jaren, hoger dan de landelijke norm van 5 procent. In 240 van de 359 onderzochte gemeenten halen de ambulances de landelijke norm niet. In de meeste steden zijn de aanrij tijden een stuk beter: in Leiden, Dordrecht, Enschede, Heerlen en Nijmegen blijft het ‘percentage te laat’ zelfs onder de 2 procent. Opvallend genoeg vormen Amsterdam en Rotterdam een uitzondering: met respectievelijk 7 en 6 procent wordt in de grootste twee steden van Nederland de norm niet gehaald. In sommige gemeenten was de ambulance bij alle ritten op tijd: in Uitgeest lukte dat het vaakst, namelijk 33 keer. Het gaat bij de analyse om de zogenoemde ‘responstijd’: dat is de tijd tussen het moment dat iemand 112 belt en het moment dat de ambulance ter plaatse aankomt. In principe moet dat bij noodgevallen (code A1) minder dan 15 minuten zijn. Landelijk is afgesproken dat meer dan 95 procent van de responstijden korter dan een kwartier moet zijn. +++
+++ AUDI was decennialang de grote winstmaker voor het Volkswagen concern, maar ook dit Duitse premiumautomerk moet nu gaan bezuinigingen. De reden: de ontwikkeling van nieuwe techniek (onder andere voor autonoom rijden) kosten handenvol geld. Daarnaast groeit Audi de laatste maanden als gevolg van het emissieschandaal bij moederbedrijf Volkswagen minder hard. Het premiummerk zal daarom verschillende technologische projecten op de spaarbrander moeten zetten. De prioriteit komt te liggen bij het ontwikkelen van schonere en vernieuwende modellen om de aansluiting met de concurrenten BMW en Mercedes niet te verliezen. Waar even geld voor is, zijn zaken als de bouw van een testbaan voor zelfrijdende auto’s en faciliteiten voor accupakketten. Ook zal Audi de komende tijd minder studiemodellen presenteren. Dit kan op termijn betekenen dat er werkgelegenheid op het hoofdkantoor in Ingolstadt verdwijnt. De ondernemingsraad bekijkt de gang van zaken sowieso al met argusogen omdat de Q5 voortaan in Mexico gebouwd wordt, terwijl Belgen de eerste volledig elektrische auto van Audi mogen gaan produceren. Mogelijk gaat Audi ook bezuinigen op haar autosportactiviteiten. Er is door de Raad van Bestuur nog geen beslissing genomen over deelname aan de 24 Uur van Le Mans na 2017, maar deze dure hobby staat wel op de tocht, niet in de laatste tijd omdat Audi aan de langeafstandsrace deelneemt met een dieselauto. Dat valt eigenlijk niet meer te verkopen. Bovendien zal moederbedrijf Volkswagen druk uitoefenen om geen geld over de balk te smijten. In Wolfsburg wil men volgend jaar 10 procent minder uitgeven dan in 2016, en dit betekent dat ook Audi stevig op de kosten moet letten. Autointernationaal.nl meldde eerder al dat de ontwikkeling van nieuwe modellen vertraging heeft opgelopen. +++
+++ CHINA neemt een steeds groter deel van de mondiale autoproductie voor haar rekening. In de eerste helft van 2016 werden wereldwijd 46,16 miljoen auto’s gebouwd. Dat is 3,1 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De grootste voertuigproducent is China met 12,87 miljoen voertuigen. In dit land nam de output met 6,4 procent toe, waardoor het aandeel in de mondiale autoproductie tot 27 procent gestegen is. In de Europese Unie werden in de eerste 6 maanden van dit jaar 9,99 miljoen auto’s geproduceerd. Dit betekent een stijging van 7,7 procent en een aandeel van 21 procent in de wereldwijde productie. Nummer drie onder de autoproducerende mogendheden blijven de Verenigde Staten met een aandeel van 14 procent en 6,54 miljoen nieuwe auto’s (plus 6,7 procent). De sterkste groei tijdens het eerste half jaar was er in India, waar er 12,2 procent meer voertuigen van de band rolden. De grootste procentuele daling daarentegen werd opgetekend in Brazilië met maar liefst 21,5 procent. +++
+++ Het aantal ELEKTRISCHE auto’s in de Verenigde Staten is vorige maand de half miljoen gepasseerd. In september vonden 16.069 exemplaren een nieuwe eigenaar, waardoor het saldo bij de Amerikanen nu op 512.317 stuks staat. Dat is overigens nog altijd maar een fractie van de meer dan 250 miljoen auto’s die in de Verenigde Staten rondrijden. Bovengenoemd aantal is inclusief stekkerhybride modellen. Het best verkochte (deels) elektrische model is nog altijd de Tesla Model S, maar de Chevrolet Volt zit hem op de hielen. De derde podiumplaats is voor de Ford Fusion PHEV. De Verenigde Staten heeft als doelstelling om 1 miljoen elektrische auto’s op de weg te brengen. Daarvoor heeft het land dus nog een lange weg te gaan. De minister voor energie, Ernest Moniz, verwacht dat de doelstelling mogelijk wel in 2020 gehaald kan worden. Gezien het feit dat Tesla al afgerond 400.000 orders heeft voor de Model 3, is het waarschijnlijk dat die target dit keer wel gehaald zal worden. +++
+++ FIAT CHRYSLER heeft voor haar fabriek in het Canadese Brampton een nieuw loonakkoord bereikt met de vakbond. In de faciliteit worden momenteel de laagvliegers Chrysler 300 en Dodge Challenger gebouwd. Deze modellen vallen in het langzaam doodbloedende hogere sedansegment, dus het fabriekspersoneel is blij dat Fiat Chrysler bereid lijkt te zijn om te investeren in de toekomst. Het is nu zeker dat men tot na 2020 door kan blijven produceren. De fabriek zal eerst gemoderniseerd worden en over ongeveer 4 jaar moet er 2 nieuwe modellen in productie gaan. Tot 2020 is het dus nog even afzien qua capaciteitsbenutting in Brampton, maar de fabriek kan wel een investering in een nieuwe (langverwachte) spuitafdeling tegemoet zien à 325 miljoen dollar. +++
+++ GEMALTO heeft een deal gesloten met de PSA Groep (Peugeot, Citroën, DS). De digitaal beveiliger gaat miljoenen auto’s van de Franse merken verbinden met het zogeheten internet of things. Financiële details zijn niet naar buiten gebracht. De volgende generatie auto’s van PSA wordt voorzien van software voor allerlei slimme diensten, zoals entertainment, communicatie en informatievoorziening. Zo kunnen garages onder meer op afstand de staat van voertuigen in de gaten houden en bij de automobilist aan de bel trekken. De deal die Gemalto met PSA gesloten heeft, zal gunstig uitpakken voor de digitaal beveiliger, zo concluderen analisten van JP Morgan. De zakenbank voorziet mede daardoor een groei van de autonome omzet van 1 tot 2 procent in de tweede helft van het jaar met, na een stabiele omzet in de eerste helft. In 2017 loopt de groei op tot ongeveer 5 procent. +++
+++ HONDA heeft eerdere berichtgeving uit de Newsflash van Autointernationaal.nl bevestigd dat zij plannen heeft voor een nieuwe fabriek in China. Die voornemens waren er al langer, maar het project was even in de ijskast gezet omdat de Chinese automarkt in leek te zakken. Nu die vrees ongegrond blijkt, gaat Honda samen met haar joint venture partner Dongfeng 780 miljoen dollar investeren in een fabriek in Wuhan. Daar is ook het hoofdkwartier van de Chinezen gevestigd. De fabriek moet in 2019 operatoneel zijn en krijgt een uiteindelijke capaciteit van 240.000 auto’s per jaar. Daarmee verdubbelt Honda haar productiecapaciteit in China. Het Japanse automerk heeft aldaar tot nu toe dit jaar bijna de helft meer auto’s weten te verkopen dan in dezelfde periode van 2015. Honda presteert daarmee aanzienlijk beter dan de markt als geheel, want het gemiddelde bedraagt afgerond 15 procent. Overigens is Dongfeng ook de vaste partner van PSA en Renault. +++
+++ JONGEREN willen, ondanks het vooroordeel dat zij een mobiele telefoon belangrijker vinden, wel degelijk een auto. Dat blijkt uit onderzoek van Marktplaats. Voor optimale vrijheidsbeleving is een eigen auto heel belangrijk. De voorkeur gaat dan uit naar een model van Volkswagen, Peugeot of Opel. Dat het bezit van een eigen auto het gevoel van onafhankelijkheid sterkt, blijkt ook uit het feit dat 84 procent van de jongeren aangeeft na het aanschaffen van een (eerste) auto op plekken te komen waar zij voorheen niet kwamen. Ook maakt het bezitten van een auto jongeren zelfverzekerder. Zo denken zij makkelijker een baan te vinden wanneer zij over een vierwieler beschikken. Buiten de Randstad is die gedachte het sterkst. Jongeren hebben de voorkeur voor een hatchback: de stationwagon, MPV of SUV hoort bij een andere levensfase. Bij 85 procent van de jongeren is de factor prijs bepalend voor de keuze van een auto, zo blijkt uit het onderzoek van Marktplaats. De eerste auto mag voor automobilisten tot 29 jaar maximaal 1.500 kosten. Ter vergelijking: een gezin betaalt gemiddeld tussen 10.000 en 20.000 euro voor een auto. +++
+++ OPEL heeft in de eerste 9 maanden van dit jaar bijna 900.000 auto’s verkocht. En dat ondanks de terugtrekking van de Russische markt. Voor een dergelijk hoog afzetaantal moet Opel terug naar 2011. Daarna ging het merk door een dal, maar nu hebben de Duitsers de opgaande lijn weer te pakken. Het verkoopcijfer betekent een toename van 44.000 auto’s ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, oftewel 5,2 procent. In 18 landen steeg de verkoop, terwijl het marktaandeel toenam in 12 daarvan. Dat is belangrijk, want de groeicijfers zeggen op zich niet alles omdat de Europese automarkt in z’n totaliteit er ook op vooruit ging. Hierbij moet wel de kanttekening worden gemaakt dat er geen familiecompetitie meer is met Chevrolet. Vooral de nieuwe Astra doet het erg goed. Voor de Auto Van Het Jaar mocht Opel al 275.000 bestellingen noteren. Dat is 22 procent meer dan in dezelfde periode van 2015. Opel gaat de Astra ook leveren aan haar Australische zuster Holden en Nieuw Zeeland. +++
+++ TAXI bedrijf Munckhof is naarstig op zoek naar chauffeurs. Het bedrijf uit Horst won onlangs verschillende aanbestedingen, waardoor het bedrijf fors moet uitbreiden. Over het hele land verspreid zoekt Munckhof naar 300 chauffeurs om het meerwerk gedaan te krijgen. Munckhof wordt onder meer verantwoordelijk voor taxivervoer in de regio Noord-Veluwe, een deel van Noord-Holland en de regio rond Sittard-Geleen in Limburg. Munckhof moet zijn wagenpark met 200 taxi’s uitbreiden, om de opdrachten uit te kunnen voeren. Daarbij wordt ook samengewerkt met vervoerspartners in de regio. Munckhof telt momenteel 1.200 werknemers en maakt gebruik van 700 voertuigen. Het bedrijf vervoert naar eigen zeggen zo’n 20.000 mensen per dag. +++
+++ De RDW ontkent te hebben gezegd dat TESLA niet met de term Autopilot mag adverteren. Dat meldt woordvoerder Hans Van Geenhuizen. Diverse media melden dat de RDW, evenals de Duitse equivalent KBA, het gebruik van de term in reclames zou willen verbieden. De KBA vraagt Tesla de term ‘Autopilot’ niet te gebruiken in advertenties omdat de term misleidend zou zijn. De RDW gaf in 2015 de Europese typegoedkeuring af voor de eerste Tesla met een Autopilot functie. “Feitelijk zit de typegoedkeuring niet in de naam”, aldus een RDW woordvoerder. “Het is niet onze taak om taalkundig te bepalen wat wel of niet door een fabrikant voor marketing gebruikt mag worden”. De keuringsinstantie voegt er aan toe: “Fabrikanten gebruiken voor deze geavanceerde bestuurderondersteunende systemen commerciële benamingen zoals Steering Pilot, Piloted Driving, Auto Pilot en Lane Assist. Een dergelijke naam kan de suggestie wekken dat er sprake is van een zelfrijdende auto”. Volgens de RDW bestaan er tot nu toe geen volledig autonome rij systemen. De bestuurder moet te allen tijde zelf opletten. Het staat de fabrikant wel vrij om termen als Autopilot te gebruiken, maar de bestuurder moet wel duidelijkheid krijgen dat het hier niet gaat om een volledig zelfrijdende functie. De Duitse collega KBA (Kraftfarht-Bundesamt) gaat een stap verder door te betogen dat de software geen volledig automatische piloot is die zonder menselijke bestuurder kan, maar slechts een hulpmiddel bij het rijden en dat de naam Autopilot dus verboden moet worden. De RDW zal het Duitse voorbeeld vooralsnog niet volgen. Tesla laat in een reactie weten dat de term in de luchtvaart al decennia gebruikt wordt voor systemen die deels automatisch en deels door mensen worden bestuurd. Daarnaast wordt Tesla rijders op het hart gedrukt te allen tijde de handen aan het stuur te houden en dat Autopilot niet bedoeld is om de auto volledig zelfstandig te laten rijden. De software bevindt zich nog in het zogeheten Beta stadium van de ontwikkeling en er is veel kritiek op, zeker sinds bij een ongeluk een gebruiker omkwam. Het bedrijf stelt dat de software gemiddeld genomen nu al zorgt voor veiligere wegen. Autopilot stelt automobilisten wel in staat niets meer te doen en de de auto helemaal onafhankelijk te laten rijden en sturen. Ook schakelt het systeem zichzelf uit als automobilisten het stuur te lang niet vasthouden. Tesla werkt aan software voor zelfrijdende auto’s, maar die zijn nu nog niet toegestaan. +++
+++ Jumbo zet de samenwerking met Max VERSTAPPEN nog een jaar voort. Jumbo geeft hiermee een vervolg aan het sponsorship dat in 2014 begon, toen de loopbaan van Max Verstappen als autocoureur van start ging. Het logo van Jumbo prijkt al op de helm van Verstappen sinds hij in dat jaar vanuit de karts de overstap maakte naar de autosport en zijn officiële debuut maakte in de Formule 3. In 2015 volgde op 17-jarige leeftijd het debuut van Verstappen in de Formule 1 tijdens de Grand Prix van Australië in Melbourne. +++