Porsche 911 RSR geeft het verkeerde signaal af

0

Porsche heeft op de autotentoonstelling van Los Angeles veel bekijks met de nieuwe 911 RSR. Een raceversie van een iconische sportwagen: daarvoor gaat menig autofan op het puntje van zijn stoel zitten.

911rsra2

Het belangrijkste aspect van de nieuwe RSR racewagen is de in het midden geplaatste motor, geheel tegen de 911 principes in. De verhuizing van de krachtbron zal Porsche ongetwijfeld veel overwinningen opleveren (want het is ook beter voor de aërodynamica), maar toch: in Zuffenhausen lijkt men nu het signaal af te geven dat de basisconstructie van de 911 (motor achter de achteras) niet de beste oplossing is.

911rsra3

Autofabrikanten nemen aan races deel vanwege de marketingwet “win on Sunday, sell on Monday”. Maar zal het ook zo werken bij de RSR? De sportwagenfan ziet op zondag een Porsche met middenmotor winnen, maar als hij de dag daarop naar de showroom gaat voor een bestelling, dat merkt hij dat een dergelijk model helemaal niet te koop is.

911rsra4

Je zou kunnen zeggen dat competitiemodellen nooit een schroef of moer gemeen hebben met productieauto’s. Zo is er het nieuwe rallykanon van Mini met 6 cilinder lijn dieselmotor. Die gaat er in de praktijk nooit komen natuurlijk. Maar de 911 is niet zomaar een auto. Die is al vanaf zijn conceptie tegendraads met zijn helemaal achterin geplaatste boxermotor.

911rsra5

Als de locatie van de motor niet heilig is voor een 911, wat is dan de volgende stap? Een V8? Een viercilinder? Op zich is er begrip voor het feit dat Porsche de motoropstelling wijzigde: alleen op deze manier kon er plek worden gecreëerd voor een broodnodige diffuser die helpt bij het opwekken van neerwaartse druk; iets wat op het circuit essentieel is. Maar moet je het model dan nog een 911 noemen? Wellicht had de motorsportafdeling van Porsche beter een Cayman om kunnen bouwen naar WEC specificaties. Dan had het project de relevantie gehad die het nu ontbeert.

911rsra6

Vaak komt voor de racerij ontwikkelde techniek in een later stadium beschikbaar voor productieauto’s. In het geval van de RSR uitvoering en de huis, tuin en keuken 911 zal dat echter niet kunnen. Knowhow die Porsche opdoet met haar nieuwe competitiewagen kan niet over worden gedragen op modellen die in de showroom staan. Dat is het begin van het einde.

911gt3rs2015a7

De RSR racebolide ziet er indrukwekkend uit, maar het is geen echte 911. De RSR uitvoering kan dus per definitie niet de ultieme 911 zijn. Dat is nog steeds de inmiddels uitverkochte GT3 RS. De belangstelling overtrof alle verwachtingen: in plaats van de geplande 2.000 stuks heeft Porsche er rond de 7.000 exemplaren van kunnen bouwen. Daarmee is de GT3 RS de meest succesvolle GT3 versie van de 911 ooit. Maar de komst van het nieuwe circuitwapen betekent dat de 911 als racer zijn langste tijd heeft gehad.

911gt3rs2015a8

Reageren is niet mogelijk.