Volkswagen vindt zichzelf opnieuw uit

0

Volkswagen wil vanaf 2021 elektrische auto’s in de Verenigde Staten gaan bouwen. Het voornemen is onderdeel van het plan ‘Transform 2025+’ om in 2025 om een mondiaal afzetniveau van jaarlijks 1 miljoen emissieloze personenwagens te zitten.

Volkswagen moet in de Verenigde Staten van een nicheaanbieder evolueren tot een relevante en winstgevende volumefabrikant”, verklaarde Volkswagen topman Herbert Diess. Eerder dachten de Duitsers dat te kunnen doen met een Amerikaanse editie van de Passat. Dat sedanmodel kwam als mosterd na de maaltijd op de markt. Onlangs werd de Atlas gepresenteerd, een 7-persoons SUV. Maar ook daar kan Volkswagen zich niet meer mee onderscheiden.

Dat nu vol ingezet gaat worden op elektrische auto’s, komt doordat Volkswagen na het dieselschandaal zijn imago moet gaan oppoetsen. “Volkswagen zal in de komende jaren drastisch veranderen”, aldus merkchef Herbert Diess (tweede foto). “Weinig dingen zullen nog hetzelfde blijven. De elektrische auto zal het strategische hart worden van het Volkswagen merk”. Dieselmotoren zullen volgens de topman mogelijk te duur worden.

diesselektrischa

Volkswagen bouwt momenteel de Jetta, Golf en Beetle in haar fabriek in het Mexicaanse Puebla. De enige fabriek van het merk in de Verenigde Staten ligt in Chattanooga in Tennessee, waar de Passat gemaakt wordt. “We zullen onze activiteiten in de Verenigde Staten aanzienlijk opvoeren”, aldus Diess. Daar past ook de lokale productie van elektrische auto’s bij.

Ook in Europa gaat het roer om. Met een reeks enorme investeringen wil Volkswagen zichzelf heruitvinden, zodat het merk het komende decennium kan transformeren naar een bedrijf dat gekenmerkt wordt door duurzame, winstgevende groei, Daarnaast ambieert Volkswagen het wereldmarktleiderschap op het gebied van elektrische mobiliteit.

Diess spreekt van “zeer ambitieuze doelen en strategie”. Het is niet alleen het dieselgedoe wat de merkchef zorgen baart, of de onvermijdelijkheid van elektrische auto’s, maar ook marginale winstgevendheid van Volkswagen. Diess wil het rendement opvoeren naar 6 procent zodat het merk in de pas loopt bij de concurrenten in het volumesegment. Momenteel bedraagt de winstmarge slechts 2 procent. De topmanager ziet de huidige situatie op de automarkt niet als bedreigingen, maar als kansen: “Volkswagen wil profiteren van de komende veranderingen en de koppositie innemen”. Diess stelt dat de auto-industrie zich opnieuw aan het uitvinden is, met als gevolg dat in de komende jaren maar weinig zaken blijven zoals ze nu zijn.

De aangekondigde elektrische auto’s zullen evenwel niet vóór 2020 op de markt komen. De komende 4 jaar wil Diess gebruiken om de eigen organisatie slanker en fitter te maken. Daarnaast stelt Volkswagen een SUV modellenoffensief in het vooruitzicht. Die zijn bedoeld om met name op de Amerikaanse automarkt weer een vuist te kunnen maken. Na het dieselschandaal is het toch al bescheiden marktaandeel van Volkswagen aldaar nog kleiner geworden. Voor dergelijke oliegestookte modellen is het over en uit in de Verenigde Staten, althans voor Volkswagen. In de nasleep van het dieselschandaal heeft het Duitse automerk besloten geen diesels meer te verkopen in het land. Hiermee komt een einde aan langdurige speculatie. Het is dan ook geen complete verrassing dat deze beslissing door Volkswagen wordt genomen. Wel is het een streep door de rekening, want een klein decennium geleden dacht men met diesels een passend antwoord te hebben op de hybride aandrijftechniek van Toyota. Dat leek aanvankelijk ook het geval te zijn, want op het hoogtepunt waren diesels goed voor een kwart van alle verkopen van Volkswagen in de Verenigde Staten. Of de beslissing ook geldt voor de dochtermerken Audi en Porsche, is afwachten. De Noord Amerikaanse baas van Audi zei op de Los Angeles Autoshow dat het merk nog wel brood ziet in de brandstof, maar of er nog een businesscase te maken valt voor doorontwikkeling van de 3.0 TDI motor nu Volkswagen niet meer meedoet, is afwachten.

volkswagensjoemela2

De elektrische auto’s die Volkswagen vanaf 2020 gaat lanceren zijn niet bestemd voor marktniches. De modellen richten zich op het volumesegment. Alleen dan kan de bedrijfsdoelstelling (vanaf 2025 jaarlijks 1 miljoen elektrische auto’s verkopen) worden gehaald. “Elektrische auto’s zullen ons nieuwe handelsmerk zijn”, aldus Diess. Toch wedt hij niet op één paard. In de komende 4 jaar gaat alle aandacht uit naar de lancering van SUV modellen; niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook in Europa en China. Daarnaast gaan er goedkopere modellen ontwikkeld worden voor de Indiase, Zuid-Amerikaanse en Russische automarkt.

Ook trekt Volkswagen miljoenen euro’s uit om software voor autonoom rijdende auto’s te ontwikkelen. Verder gaat het merk zijn eigen digitale platform ontwikkelen, om dichter bij de consument te zitten en via een reeks diensten extra inkomsten te genereren. In 2025 verwacht Volkswagen wereldwijd zo’n 80 miljoen actieve, betalende gebruikers van het digitale platform. De omzet uit deze ‘connected’ raamt Diess op circa 1 miljard euro. In China heeft Volkswagen reeds 3 nieuwe joint venture overeenkomsten afgesloten: met Didi Chuxing gaat samengewerkt worden op het gebied van taxidiensten à la Uber, Shouqi Group wordt de nieuwe partner voor autodelen en met Youxin wil Volkswagen actief worden op de occasionmarkt in China. Diess kondigt een afbouw van ‘oude technologie’ aan, maar stelt daar dus nieuwe inkomstenbronnen tegenover. “Vanaf 2025 is ons jaarlijks rendement met 3,7 miljard euro verbeterd”.

De aangekondigde SUV modellen worden momenteel ontwikkeld en zullen vanaf volgend jaar op de markt komen. Deze auto’s zijn allemaal al ‘betaald’, maar voor het offensief met elektrische auto’s heeft Volkswagen nieuw kapitaal nodig. Dat denkt Diess te kunnen genereren door een reeks ingrijpende bezuinigingsmaatregelen, waaronder de beëindiging van de productie van modellen waar relatief weinig vraag naar is. Die leveren onder de streep maar weinig op. Door de snoeischaar in het modellengamma te zetten, denkt Diess 2,5 miljard euro te besparen. Daarnaast zullen er circa 30.000 bestaande arbeidsplaatsen verdwijnen, al wordt dit gecompenseerd met 9.000 nieuwe banen (voornamelijk op het gebied van softwareontwikkeling). “We beginnen vandaag met de reorganisatie en dat is hard nodig”, aldus Diess. Hij benadrukt dat wereldwijd alle autofabrikanten dergelijke maatregelen zullen moeten nemen, maar dat Volkswagen de eerste is. “De branche gaat grote veranderingen tegemoet en tot op heden was Volkswagen daar niet tegen opgewassen. We bouwen uitstekende auto’s, maar verdienen daar te weinig aan”, aldus Diess. “Ons rendement ligt ver achter op dat van de concurrentie”.

Volkswagen ID concept auto

In China start het elektrische offensief van Volkswagen al eerder. Daar wil het concern tegen 2020 minimaal 400.000 stekkerauto’s verkopen. Volkswagen speelt daarmee in op aangekondigde wetgeving die autofabrikanten een verplicht quotum aan elektrische modellen oplegt: in 2018 dient minstens 8 procent van alle nieuw verkochte auto’s in China een stekker te hebben. Volkswagen verkoopt nu maar mondjesmaat elektrische auto’s aan de Chinezen. Die worden bovendien allemaal ingevoerd vanuit Duitsland. In de toekomst moet het accent op locale productie komen te liggen. De primeur voor wat betreft in China te produceren modellen met een stekker is voor de Audi A6 L E-Tron, een stekkerhybride uitvoering met verlengde wielbasis. “Nergens zal de opmars van elektrische auto’s sneller gaan dan in China”, denkt Jochem Heizmann, de eerste man van Volkswagen in het grote Aziatische land. De Chinese regering staat onder druk om de lucht met name in grote steden schoner te maken. Het is de overheid er dus alles aan gelegen om de autoconsument in een emissieloze vierwieler te krijgen.

In Duitsland gaat Volkswagen op 2 locaties elektrische auto’s bouwen, namelijk in Zwickau en in Wolfsburg. Deze hoofdvestiging moet bovendien het Silicon Valley van Volkswagen worden. “Met deze maatregelen is een ongecontroleerd banenverlies van tafel”, aldus Bernd Osterloh. Met deze woorden valt de voorzitter van de ondernemingsraad Diess bij: “Tot 2025 hebben al onze medewerkers weer zekerheid”. Naast de geplande productie van elektrische auto’s in Zwickau en Wolfsburg belooft hij een fabriek voor elektromotoren in Salzgitter en Kassel. Accu’s zullen in Wolfsburg en Braunschweig gebouwd gaan worden.

Diess en Osterloh doen dus hun best het blazoen van Volkswagen weer op te poetsen, maar zij worden daarbij ‘gehinderd’ door hun baas, Matthias Müller, de CEO van de Volkswagen Groep. Die ligt in Duitsland momenteel zwaar onder vuur na kritische opmerkingen over klanten in Europa die in een dieselauto van het concern rondrijden. Müller zei in een interview dat die Europese klanten niet moeten zeuren over een soortgelijke regeling als Amerikanen met een sjoemeldiesel auto gekregen hebben. “De uitgangssituatie in Europa is volstrekt onvergelijkbaar met die in de Verenigde Staten. Europese klanten ondervinden geen nadeel, qua verbruik noch rijeigenschappen. En als ik daaraan mag toevoegen: aan de ene kant bekritiseren velen de Amerikaanse wetgeving in een ander verband, bijvoorbeeld rond TTIP. Als het er echter om gaat zelf een voordeeltje te behalen, dan schijnt dat Amerikaanse recht opeens de juiste weg te zijn”. Müller heeft daarmee formeel gelijk, maar in Duitse politieke kringen wil men deze waarheid liever niet horen. Michael Fuchs, de voorzitter van de CSU/CDU fractie in de Bundestag, is verbijsterd: “Als de voorzitter van de Raad van Bestuur zijn klanten verwijten maakt, dan is dat contraproductief en duidelijk een houding die zich aan het eind van de dag niet terugbetaalt. Een onderneming moet zich aan het koopgedrag van haar klanten aanpassen, niet andersom”.

Diess mag dan een schone, winstgevende toekomst beloven met elektrische auto’s, meer SUV modellen en minder werknemers, voorlopig is de dieselbrand nog niet geblust in Wolfsburg.

Reageren is niet mogelijk.