Volkswagen: zwak verweer Diess

0

Deze week staat in Autoweek (en enkele dagbladen) een interview van freelance autojournalist Niek Schenk met Herbert Diess, de merkchef van Volkswagen. Doel is het geschonden imago te verbeteren. Maar dat lukt niet echt.

Het is niet dat Diess (58) een zware kluif heeft aan de vragen van Schenk, integendeel. Die laat zich meerdere keren een oor aan naaien. Maar de merkchef spreekt zichzelf nogal tegen. En maakt duidelijk dat de Europese klant niet centraal staat bij Volkswagen.

Om te beginnen vertelt Diess met (gespeeld) bravoure “we hebben voor elk probleem een oplossing gevonden”. Maar als hem gevraagd wordt hoe de sjoemeldiesel affaire heeft kunnen gebeuren, dan zegt de merkchef van Volkswagen: “eind dit jaar presenteren wij de uitkomsten van een uitgebreid onderzoek. Pas dan is het mogelijk om een oordeel te vellen”.

Oftewel, Diess zegt dat er zijn oplossingen gevonden terwijl de oorzaken nog niet eens goed in kaart zijn gebracht. Dat is net zoiets als beweren dat het dak gerepareerd is als je eigenlijk geen notie hebt waar het lek zit. Schenk laat Diess daar mee weg komen.

diessa2

Diess wijst het voorstel van EU commissaris voor industrie, Elzbieta Bienkowska, af om Europese klanten goodwill te tonen. Dit naar aanleiding van het besluit om Amerikaanse klanten wel een schadevergoeding te geven. Zijn argument: in de VS gelden heel andere emissie-eisen. Kortom, niet de autoconsument staat centraal, maar Volkswagen laat zich leiden door juridische randvoorwaarden.

Op zich komt dat wel vaker voor: autofabrikanten moeten inderdaad hun modellen afstemmen op tal van emissie & veiligheidseisen. Maar Diess lijkt nu te zeggen: “Ik heb geen boodschap aan de Europese klant. Onze juristen inventariseren de schadevergoedingen waar wij niet onderuit kunnen, en de consument krijgt van ons de vinger”.

Als je de schijn tegen hebt, en dat is bij Volkswagen natuurlijk als gevolg van de sjoemeldiesel affaire dubbeldik aan de hand, dan kan je die al dan niet terechte achterdocht alleen wegnemen door een mooi gebaar te maken. Goodwill kweken dus. Maar de kille Diess heeft daar geen oog voor. En dus blijft de deuk in Volkswagen ongerepareerd.

Comments are closed.