Donkervoort bouwt speciale D8 GTO-RS

0

Voor wie nog op zoek is naar een leuk stuk speelgoed voor zichzelf en het daarbij breed kan laten hangen, heeft Donkervoort een verleidelijk kerstcadeautje: de D8 GTO-RS.

Het nieuws (de komst van de RS uitvoering werd al in mei wereldkundig gemaakt) de zit hem in het feit dat de oplage van 40 stuks naar 65 exemplaren is vergroot. Dit omdat de vraag veel groter is dan het aanvankelijk in Lelystad geplande productievolume.

d8gtorsa2

Net als de andere bolides van het enige Nederlandse automerk moet de D8 GTO-RS het niet hebben van dagelijkse bruikbaarheid, noch van comfort of een royale uitrusting. Een Donkervoort koop je voor onversneden rij plezier. Als men hem dan ook nog mooi vindt, is dat mooi meegenomen. Bij de D8 GTO-RS is dat niet anders. Zijn naam is een verwijzing naar de D8 270 RS, die ruim een decennium geleden tweemaal een nieuw ronderecord op de Nürburgring Nordschleife wist te vestigen.

d8gtorsa3

Donkervoort vervaardigt slechts 65 exemplaren van de 198.614 euro kostende en 715 kilo wegende D8 GTO-RS. Daarvan zijn er al 42 stuks verkocht. Wie nu een exemplaar bestelt, krijgt de sportwagen pas begin 2018 geleverd. De productie is weliswaar al begonnen, maar zoals bekend heeft Donkervoort alleen haast op het circuit. In de eigen fabriek gaat alles in een slakkengang.

d8gtorsa4

De oplage de voorlopig meest radicale Donkervoort ooit wordt dus met 25 exemplaren vergroot. Daarvan zullen 10 stuks als Race Edition worden uitgevoerd met een voor circuitgebruik afgestelde (niet straatlegale) sequentiële versnellingsbak. Onder de kap zit de bekende en meermaals bekroonde 2,5 liter vijfcilinder turbomotor van Audi. Die is goed voor meer dan 400 pk. Een exact vermogen noemt Donkervoort nog niet, maar de fabrikant noemt de D8 GTO-RS “de ultieme recordkiller”. Het motormanagement is geoptimaliseerd en de koppelkarakteristiek zou sterk verbeterd zijn over het gehele toerenbereik. Kopers kunnen er vergif op innemen dat zij binnen 3 seconden naar 100 km/u kunnen accelereren.

d8gtorsa5

De overige 15 exemplaren zullen als Bare Naked Carbon Edition worden uitgevoerd. Die kenmerkt zich door zichtkoolstof, een techniek waarbij de unieke en herkenbare vezelstructuur van het materiaal zichtbaar blijft. Donkervoort past een gepatenteerde en vooruitstrevende ‘X-Core’ productiemethode van koolstofvezel componenten toe. Dankzij een unieke sandwich/schuimtechniek zijn de diverse onderdelen sterker en lichter.

d8gtorsa6

Hoewel de D8 GTO-RS veel op de reguliere uitvoering lijkt, zijn er toch grote aanpassingen. Zo heeft de auto een nieuwe (zicht)koolstof structuur voor de bodemplaat en de middentunnel. Verder kan de bestuurder meer functies bedienen via knoppen op het stuurwiel. Ook nieuw is de wielophanging, een optioneel verkrijgbaar volledig instelbaar race ABS, een idem tractiecontrole systeem en een automatische tussengas functie, waardoor ‘tussengas’ niet nodig is.

d8gtorsa7

Ook heeft de RS uitvoering een aërodynamisch geoptimaliseerd koetswerk waardoor de luchtweerstand ten opzichte van de gewone D8 GTO met meer dan 20 procent werd gereduceerd. Donkervoort is trots op het feit dat de RS versie over een flink grotere neerwaartse druk beschikt. Op beide assen bedraagt die 50 kilo. Volgens Donkervoort leiden de ingrepen tot een voelbaar betere rij stabiliteit.

d8gtorsa8

Uiterlijke verschillen met de gewone D8 GTO zijn beter in het ontwerp van de neus geïntegreerde, gemeen loerende koplampen en een hertekende, langere plus bredere grille. En profil vallen de (uitneembare) kunststoffen zijramen op, terwijl achter de omhoog scharnierende deuren ‘vinnen’ zijn geplaatst. De achterzijde wordt gekenmerkt door een diffusor die zich tot halverwege de nog altijd ‘losse’ spatborden uitstrekt. De felgroene kleur van dit in Monaco gefotografeerde exemplaar doet de rest en maakt de RS uitvoering nóg opvallender dan het in mei gepresenteerde grijze exemplaar.

d8gtorsa9

Reageren is niet mogelijk.