Mercedes heeft de GLA een bescheiden facelift laten ondergaan. Het resultaat van de cosmetische ingreep is te zien op de autotentoonstelling van Detroit.
Uiterlijke kenmerken van de update zijn nieuwe koplampen met optioneel LED techniek. Die nemen de plaats in van xenon exemplaren. Verder heeft de GLA nieuwe bumpers en een hertekende grille gekregen. De standaarduitrusting is uitgebreid met 17-inch lichtmetalen velgen en Dynamic Select.
De GLA is standaard voorzien van de actieve remassistent: deze waarschuwt de bestuurder bij te geringe afstand ten opzichte van de voorligger en levert indien nodig een rembekrachtiging die is aangepast aan de situatie. Wanneer het systeem herkent, dat de bestuurder te laat reageert, wordt er autonoom geremd om een botsing te voorkomen of de gevolgen te beperken. De GLA beschikt ook standaard over een attentieassistent, die verschijnselen van vermoeidheid via het stuurgedrag herkent en de bestuurder waarschuwt wanneer deze in slaap dreigt te vallen.
De als optie leverbare LED koplampen (zie tweede alinea) zorgen met een kleurtemperatuur die vergelijkbaar is met daglicht volgens Mercedes niet alleen voor uitstekende verlichting, maar maken het rijden in het donker ook minder vermoeiend voor de ogen. Ook het energieverbruik ligt lager: zo’n 60 procent minder dan xenon en rond de 70 procent minder dan halogeen. Het dimlicht van 34 watt werkt via LED projectietechniek. Het grootlicht maakt gebruik van LED reflectietechniek. Richtingaanwijzers, dagverlichting en positieverlichting zijn als multifunctionele lichtstroken uitgevoerd. Gedurende de volledige levensduur van de auto hoeven verlichtingselementen niet meer te worden vervangen.
De achterlichten zijn als volledige LED verlichting met zogeheten multi-level functie uitgevoerd. De remlichten en richtingaanwijzers kennen daarbij 3 standen: volledig helder bij daglicht, een middenstand in het donker en een gedimde stand om achteropkomend verkeer niet te verblinden. Hiermee biedt de GLA volgens Mercedes de juiste helderheid voor alle licht & weersomstandigheden.
Ook op het gebied van aërodynamica heeft de GLA aanpassingen voor het modeljaar 2017 ondergaan. De luchtweerstand, het belangrijkste kenmerk voor een gering brandstofverbruik en een laag geluidsniveau kon dankzij diverse aanpassingen op detailniveau (onder meer aan de A stijlen, de buitenspiegels en de afdekking van de bodemplaat) worden verlaagd van 0,29 naar 0,28. Ook aan de daklijn, de achterlichten en de zijdelingse achterspoilers werden voor dit doel aanpassingen doorgevoerd.
In het interieur worden (iets) andere (lees: mooier met meer chroom) materialen toegepast, onder andere voor de zetelbekleding en de sierdelen. Het multimediasysteem heeft een update gekregen. Het vrijstaande 20,3 cm (8 inch) mediadisplay is net als de nieuwe wijzerplaten met rode wijzers volgens Mercedes uitstekend afleesbaar.
Nieuw is het optionele ‘Handsfree Access’. Hiermee kan de achterklep door middel van een beweging met de voet worden geopend of gesloten, zonder dat hier een aanraking voor nodig is. Bij het openen of sluiten klinkt een waarschuwingssignaal, terwijl het proces te allen tijde kan worden gestopt. Ook wanneer er een mogelijke belemmering wordt herkend, stopt het openen of sluiten direct. In combinatie met het opbergpakket is de bagageruimtebodem afsluitbaar. De sluiting is opgenomen in de handgreep en kan met behulp van een sleutel worden ver/ontgrendeld.
Ook nieuw is een 360 graden camera (leverbaar vanaf zomer 2017), die de directe omgeving rondom de GLA opneemt en weergeeft, naar keuze in de vorm van een volledig beeld of als 7 verschillende splitscreen weergaven op het mediadisplay. Daartoe behoort ook een virtuele blik bovenop de auto, gevormd uit de gegevens van de 4 camera’s aan de voor & achterkant en in de buitenspiegels. Op de optielijst staan tevens nieuwe velgen, lakkleuren, bekledingen en diverse aankledingopties voor het interieur. Het carrosseriekleuren pallet is uitgebreid met de tint Canyon beige. Net als voorheen is de GLA leverbaar met een Offroad Package, waarmee de Mercedes 3 centimeter hoger op zijn poten komt te staan. Indien de Duitser met een sportpakket wordt besteld (AMG Line of Dynamic Handling Package), dan krijg je juist een verlaagde ophanging.
Mercedes breidt het motorenpalet van de GLA uit met de ‘220’ benzine-uitvoering. Die beschikt over een 184 pk / 300 Nm sterke 2,0 liter krachtbron en standaard 4Matic vierwielaandrijving. De GLA 220 krijgt een plaats tussen de 2 andere benzine-uitvoeringen in het gamma, de ‘180’ met 156 pk en de ‘250’ met 211 pk. Dieselen kan het goedkoopst in de GLA 180d met 109 pk.
Topper is als vanouds de GLA 45 AMG 4Matic uitvoering. Dankzij een van 360 pk naar 381 pk verhoogd vermogen en aangepaste versnellingsbak verhoudingen sprint die in 4,4 seconden naar 100 km/u. Dat is 0,4 tel sneller dan voorheen. Ook het uiterlijk van de GLA 45 AMG 4Matic is licht onder handen genomen: de neuspartij heeft grotere luchtinlaten gekregen en de achterspoiler is iets aangepast om de stabiliteit op hogere snelheden te verbeteren. Waar men eerst moest bijbetalen voor LED koplampen, maken die nu deel uit van de standaarduitrusting.
Verder zijn er voor de ‘Urban SUV’ nieuwe uitrustingslijnen ontwikkeld. Die heten Urban, Style en Night Package. Een combinatie van de laatste twee is ook mogelijk. De belangrijkste elementen zijn hier tweekleurige 18 inch lichtmetalen velgen, een grille met lamellen in hoogglanzend zwart, dakreling in zwart, sierlijst bovenkant portieren in zwart, alsmede bumpers en buitenspiegels in hoogglanzend zwart. De GLA 45 AMG kan voortaan in een zwart/geel tenue worden besteld. Mercedes noemt deze uitvoering Yellow Night Edition.
Mercedes | Audi | Subaru |
GLA | Q3 | Levorg |
180 | 1.4 TFSI 125 | 1.6 GT Comfort |
38.800 euro | 38.330 euro | 38.500 euro |
Mercedes | BMW | Infiniti |
GLA | X1 | Q30 |
250A 4Matic | xDrive20iA | 2.0tA Sport AWD |
51.421 euro | 49.344 euro | 51.235 euro |
Mercedes | Audi | Mercedes |
GLA AMG | Q3 RS | C Estate |
45 4Matic | 2.5 TFSI Quattro | 43 AMG 4Matic |
81.329 euro | 83.530 euro | 80.160 euro |
Mercedes | Infiniti | Volkswagen |
GLA | Q30 | Tiguan |
180d | 2.2dA Premium | TDI 150 Comfort |
40.627 euro | 40.875 euro | 40.390 euro |
Mercedes | Infiniti | Land Rover |
GLA | QX30 | RR Evoque |
220dA 4Matic | 2.2dA Tech AWD | TD4 180 SE 4WD |
55.404 euro | 51.795 euro | 55.990 euro |
Het Comfort Exclusief pakket breidt het huidige Exclusief pakket uit met comfortstoelen in SUV specifiek buffelleder look zwart. Als sierdelen kan hier worden gekozen voor aluminium trapeziumgeslepen, populierenhout lichtbruin zijdemat of wortelnotenhout bruin glanzend. Bijzonder exclusief zijn volgens Mercedes sierdelen in essenhout matzwart of AMG carbon. Het tot dusver geleverde Exclusief pakket met standaard sportstoelen blijft als optie leverbaar.
Mercedes heeft inmiddels de orderboeken voor de vernieuwde GLA geopend. De prijslijst begint bij de ‘180’ benzine-uitvoering. Die kost 38.800 euro. Voor de GLA 200 moet men 41.365 euro meebrengen naar de Mercedes showroom en van klanten die de 211 pk sterke GLA 250 willen, wordt verwacht dat zij minimaal 46.205 euro afrekenen. Met 4Matic vierwielaandrijving wordt het factuurbedrag 51.421 euro. De prijs van de nieuwe ‘220’ versie is nog niet bekend. De GLA 180d is er vanaf 40.627 euro. Vervolgens zijn de tarieven 44.206 euro (200d) en 50.256 euro (220d). Diegenen die de laatste versie met vierwielaandrijving willen, moeten 55.404 euro afrekenen. De 45 AMG 4Matic uitvoering staat in de prijslijst voor 81.329 euro.