Het dieselschandaal bij Volkswagen blijft maar geld kosten. Als het bedrijf geen boze klanten of overheidsinstanties aan het afkopen is, dan zijn het wel de eigen werknemers. Neem Christine Hohmann-Dennhardt: deze voormalig rechter krijgt bijna 15 miljoen euro mee na krap 13 maanden voor de autobouwer gewerkt te hebben.
Hohmann-Dennhardt werd in januari 2016 in dienst genomen als nieuwe bestuurder op het gebied van Compliance. Deze nieuwe functie was bedacht door de toen net aangetreden CEO Matthias Müller om aan de tonen dat Volkswagen bereid was zijn leven te beteren. Hij kaapte de destijds 65 jaar oude Hohmann-Dennhardt persoonlijk weg bij Daimler en gaf haar de taak om het autobedrijf weer ‘integer’ te maken. De vrouw was eerder lid geweest van het Duitse oppergerecht en beschikte dus over uitstekende papieren voor de nieuwe functie.
Maar wat op papier werkt, kan in de praktijk heel anders uitpakken. Het is Hohmann-Dennhardt niet gelukt om ‘one of the boys’ te worden in Wolfsburg. Daarom wordt haar arbeidscontract na 13 maanden alweer ontbonden. Kosten: bijna 15 miljoen euro. Dit bedrag bestaat uit 2 jaarsalarissen (bij elkaar 12 miljoen euro) en een royale pensioenvergoeding van tegen de 8.000 euro per maand.
Het avontuur van Hohmann-Dennhardt bij Volkswagen was dus kortstondig, maar lucratief. Toch lijkt zij er een kater aan over te houden omdat zij de autobouwer in ethisch opzicht niet op het juiste spoor heeft mogen zetten en er niet in is geslaagd Volkswagen voortaan binnen de lijntjes te laten kleuren. Hohmann-Dennhardt bleek niet door één deur te kunnen met Manfred Döss, die tegelijkertijd met de voormalige rechter werd aangesteld om de juridische belangen van Volkswagen te behartigen. Döss was eerder werkzaam voor grootaandeelhouder Porsche en dus wél ‘one of the boys’.
Het vertrek van Hohmann-Dennhardt is een enorm gezichtsverlies voor Volkswagen, maar een overwinning voor Döss, die een exponent is van het ‘oude VW’. Die oude garde heeft daadwerkelijke vernieuwing en opschoning van de onderneming door de beoogde waakhond Hohmann-Dennhardt weten te voorkomen, ook al zat er een stevig prijskaartje aan deze ‘redddingsactie’.