Vorige maand gingen er in Nederland 94 exemplaren van de GLA over de toonbank. Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd, maar toch: het verkoopaandeel bedroeg daarmee slechts 5,5 procent van de totale afzet van Mercedes in januari. Ter vergelijking: de X1 was vorige maand goed voor bijna 20 procent van de BMW verkopen. En de Tiguan realiseerde bij Volkswagen in januari een afzetaandeel van 17,6 procent.
Kortom, Mercedes heeft dus een inhaalslag te maken in het segment voor compacte cross-over annex SUV modellen. Of anders gezegd: de huidige GLA wordt door de autoconsument niet serieus genomen. De volgende generatie, die in 2019 zal worden voorgesteld, moet daar verandering in brengen.
Net als zijn donorauto, de A klasse, wordt de nieuwe editie breder en voorzien van een langere wielbasis. Belangrijkste motorische wijziging is het debuut van de 2,0 liter dieselmotor uit de E klasse onder de kap. Deze moderne krachtbron vervangt het verouderde 2.143 cc blok en combineert een lager verbruik met meer raffinement. Topmodel wordt wederom de AMG uitvoering, dit keer met 400 pk vermogen.
Een belangrijke upgrade is voor het interieur gepland. Mercedes ambieert hetzelfde kwaliteitsniveau als bij bovengenoemde E klasse. Dit betekent fraaiere materialen en grotere schermen. Het bedieningsgemak van het multimediasysteem wordt ook naar een hoger plan getild en de nieuwe GLA zal semi-autonoom kunnen rijden en zich zelfstandig kunnen inparkeren.
De nieuwe GLA maakt onderdeel uit van een groot SUV offensief van Mercedes. Het gat met de GLC zal worden gedicht met de GLB: die krijgt een lange wielbasis versie van het platform van de nieuwe A klasse en een veel hoekiger, hoger koetswerk waardoor er ruimte is voor 7 zitplaatsen. In 2018 kunnen we een compleet nieuwe GLE verwachten, die gebaseerd wordt op de E klasse en daardoor veel meer als een personenauto zal rijden dan de huidige, nooit echt fijn geslepen editie.