Volvo plaagt met de nieuwe XC60

0

Op 7 maart wordt op de autosalon van Genève de nieuwe Volvo XC60 onthuld. Tot die tijd moeten we het doen met deze serie plaagfoto’s. De huidige generatie XC60 is al jaren één van de populairste SUV modellen in Europa. Dit betekent dat de lat voor de opvolger hoog ligt.

Met de XC modellen heeft Volvo goud in handen. Zowel de ’60’ als de ’70’ en de ’90’ weet tot het einde van hun loopbaan te scoren onder het koperspubliek, ondanks een lange levenscyclus. Bij de eerste generatie XC90 was dit het geval en bij de binnenkort afzwaaiende XC60 is dat niet anders. Het is één van de best verkopende Volvo modellen.

Naast een nieuw koetswerk, met vóór diverse visuele links met de recent gelanceerde nieuwe 90-reeks, krijgt de tweede generatie XC60 ook een veel moderner onderstel. Dat is geen overbodige luxe, want de huidige editie is inmiddels 8 jaar oud en dan ben je in autokringen hoog bejaard.

De tweede generatie van de XC60 is onder de codenaam V426 ontwikkeld. De nieuwe editie van de SUV krijgt net als de 90-familie (XC90, V90 en S90) de zogeheten Thor Hammer koplampunits. Kenmerk zijn T-vormige LED dagverlichting. Uit de plaagfoto met het silhouet van de nieuwe XC60 kunnen we zien dat de tweede generatie een oplopende taillelijn heeft, die de SUV een dynamisch tintje geeft.


Als technische basis zal voor de nieuwe editie het zogeheten SPA platform (de afkorting voor ‘Scalable Platform Architecture’) gebruikt gaan worden dat debuteerde bij de 90-serie modellen. Volvo zal ook de opvolgers van de S60 en de V60 op dit onderstel gaan baseren. Die verschijnen in 2018 in de showrooms. In vergelijking met de 90-serie modellen zal de wielbasis bij de nieuwe XC60 worden ingekort. Reken op diverse 2,0 liter viercilinder benzinemotoren en diesels. Daarnaast komt er eindelijk een stekkerhybride variant van de XC60. Die gaat bij Volvo Twin Engine heten.

De XC60 gaat, ook in nieuwe gedaante, weer concurreren met de Audi Q5 en de Mercedes GLC. De productie van de tweede generatie verhuist van het Belgische Gent naar het Zweedse Torslanda. Onze zuiderburen mogen vanaf eind dit jaar de compactere XC40 gaan bouwen. Voor dit model (en voor de opvolger van de V40) heeft Volvo in samenwerking met moederbedrijf Geely het CMA platform ontwikkeld (de afkorting voor ‘Compact Modular Architecture’). Zowel de XC40 als de opvolger(s) van de V40 worden leverbaar met 1,5 liter driecilinder motor. Volvo sluit niet uit dat deze krachtbron, bijvoorbeeld met elektrische assistentie, ook beschikbaar komt voor de 60-serie modellen.

Comments are closed.