In detail: de nieuwe Volvo XC60

0

Dé grote première voor Volvo op de autosalon van Genève is zondermeer de XC60. De nieuwe SUV moet het verkoopsucces van zijn voorganger én van de XC90 dunnetjes over gaan doen.

De XC60 is één van de belangrijkste modellen van Volvo. Van de generatie die nu met pensioen mag, werden in de afgelopen 9 jaar bijna 1 miljoen exemplaren verkocht. Daarmee was die SUV goed voor een derde van de verkopen van Volvo. De lat voor het nieuwe model ligt dus hoog.

Gelukkig hoefde Volvo voor deze zware taak het wiel niet compleet opnieuw uit te vinden. Zo neemt de tweede generatie XC60 nogal wat stijlelementen over van zijn grote broer, de XC90 (zoals de inmiddels bijzonder herkenbare hamer-van-Thor koplampen). Dat maakt het design ietwat voorspelbaar, maar dat is in het premiumsegment eerder regel dan uitzondering.

Toch zijn er ook verschillen met de XC90. Omdat dit SUV model het ‘7-persoons segment’ bedient, heeft chefontwerper Thomas Ingenlath zich niet druk hoeven te maken over een eventuele derde rij stoelen. De XC60 oogt daardoor atletischer en verfijnder dan zijn grote broer. Net als zijn voorganger beschikt de nieuwe editie over karakteristieke, hoge verticale lichtunits. Een verschil is dat ze deels in de achterklep doorlopen, net als bij de XC90.

Binnenin zijn er minder verschillen tussen beide SUV modellen. Het design van het dashboard is een kopie van de 90-reeks, inclusief het leeuwendeel van de uitrusting. Toch pasten de Zweden het één en ander aan, met als gevolg dat de XC60 over een iets ander multimediasysteem beschikt. Ook de Volvo On Call assistent kreeg een update.

Een stap verder dan bij de 90-reeks gaat Volvo nu op het gebied van autonoom rijden. Op dit vlak kan de nieuwe XC60 veel meer zelf. Het is zelfs mogelijk om door middel van Pilot Assist de XC60 tot snelheden van 130 km/u op bepaalde wegen autonoom te laten rijden. De stuurhulp is nu gekoppeld aan de dode hoekindicator. Met dit Blind Spot Information System kan de XC60 wegsturen van obstakels in de dode hoek.

Daarnaast is er een nieuw City Safety systeem dat helpt om frontale botsingen te voorkomen. Daarmee kunnen ongevallen bij het wisselen van rijstrook vermeden worden als automatisch remmen niet afdoende is. Het veiligheidssysteem is in staat om bij snelheden van 50 tot 100 km/u obstakels te ontwijken.

Eveneens nieuw is Oncoming Lane Mitigation. Dit systeem van de XC60 helpt aanrijdingen te voorkomen met voertuigen op de tegemoetkomende rijbaan. Tussen snelheden van 60 tot 140 km/u stuurt de XC60 automatisch terug naar de eigen rijbaan als die onbedoeld verlaten is.

Paradepaard bij de aandrijfopties is de bekende T8 Twin Engine stekkerhybride uitvoering. Die heeft een gecombineerd vermogen van 407 pk, waarmee de XC60 in slechts 5,3 seconden naar 100 km/u kan sprinten. De Volvo wordt ook leverbaar in 2 dieselvarianten (de D4 met 190 pk en de D5 met 235 pk) en in 2 benzine-uitvoeringen (de T5 met 254 pk en de T6 met 320 pk; de laatste beschikt over zowel een turbo als een compressor).

Net als de 90-reeks modellen staat ook de nieuwe XC60 op het modulaire SPA platform. Volvo zal deze onderbouw ook gaan gebruiken voor de volgende generatie S60 en V60. De nieuwe 40-serie komt op een ander onderstel te staan; die basis draagt de naam CMA.

Halverwege april gaat de nieuwe XC60 in Zweden in productie. In de loop van dit jaar worden de eerste exemplaren in de Volvo showrooms afgeleverd. Op 31 maart worden de Nederlandse prijzen en specificaties vrijgegeven.

Comments are closed.