Volvo heeft grote plannen

0

Volgens Volvo topman Håkan Samuelsson zal de nieuwe, eind dit jaar te presenteren XC40 meeliften op de sterk stijgende vraag naar SUV modellen, ook in de Verenigde Staten.

De XC40 zal in de tweede jaarhelft in de Volvo fabriek in Gent in productie gaan. Samuelsson omschrijft het model als “zeer belangrijk”. Het Zweedse automerk verkocht vorig jaar 101.595 exemplaren van de V40. Van de nieuwe XC40 wil Volvo er evenveel gaan verkopen.

“Met de XC40 worden wij actief in het groeiende segment van compacte SUV modellen”, aldus Samuelsson. “Bovendien gaan wij de auto wereldwijd verkopen, dus ook in de Verenigde Staten. De V40 wordt aldaar niet aangeboden omdat de afzetkansen voor een hatchback te beperkt zijn. Volvo verkocht in het verleden wel de S40 in de Verenigde Staten, maar dat was geen doorslaand succes.

Voor een SUV liggen de kaarten anders, zo denkt Samuelsson. Hij verwacht dat de XC40 een belangrijke aanjager van het verkoopvolume zal zijn. Momenteel genereert Volvo al de helft van haar afzet met de SUV modellen XC60 en XC90. Dat aandeel zal nog verder stijgen, zo verwacht Samuelsson. “Samen met de nieuwe XC60 (zie fotoserie) zal de XC40 van Volvo een sterker SUV merk maken”.

De bouw van de XC40 begint zoals gezegd in de tweede jaarhelft in het Belgische Gent. Op de productielijn ontstaat dan plek omdat de fabricage van de XC60 naar Zweden verhuist. Dit model is platformtechnisch identiek aan de modellen van de 90-serie (S90/V90 en XC90) waardoor het wel zo efficiënt is om de nieuwe XC60 aldaar te gaan bouwen. In Gent zullen modellen op basis van een ander ondersteltype gebouwd gaan worden. Naast de XC40 gaat het hierbij om een opvolger voor de V40.

Van de eerste generatie XC60, die nu met pensioen gaat, werden vorig jaar 120.000 exemplaren gebouwd in Gent. Daarmee is het de best verkopende Volvo, en goed voor bijna de helft van de productie in de Belgische fabriek. De outputlat voor de XC40 ligt dus lager, maar Volvo denkt dit te kunnen compenseren met meer orders voor de opvolger van de V40. Ook dat model willen de Zweden wereldwijd gaan verkopen. Bovendien komen er van de 40-serie stekkerhybride varianten, aangevuld in 2019 met een elektrische versie.

Maar meer dan de opvolger van de V40 is de nieuwe XC40 essentieel voor de enorme groeiplannen van Volvo. Samuelsson wil rond de decenniumwisseling wereldwijd 800.000 auto’s per jaar verkopen. Ter vergelijking: in 2016 bleef de afzetteller steken op 534.000 exemplaren. Voor het dichten van het gat (bijna 270.000 auto’s) kijkt de CEO vooral naar de Verenigde Staten. Volvo mikt daar op bijna een verdubbeling van de verkoop naar 150.000 auto’s.

Het Zweedse automerk heeft in de Verenigde Staten na de economische crisis een aantal zware jaren gehad. Dat kwam door een relatief zwak gamma: geen directe opvolger voor de S40, een S80 waarover ook Amerikanen hun schouders ophaalden en een snel oud wordende XC90 (in Europa geen probleem, maar voor verwende autoconsumenten in de Verenigde Staten wel). Maar met het ontwikkelen van een opvolger voor deze SUV kwam ook het elan terug bij Volvo. In 2014 werd besloten om een fabriek te gaan bouwen in het Amerikaanse South Carolina. Daar moet vanaf volgend jaar de nieuwe S60 van de band rollen. Volvo gaat er werk bieden aan 4.000 mensen.

Dankzij het toegenomen zelfvertrouwen in de afgelopen jaren is Volvo eind vorig jaar begonnen met de voorbereiding van een mogelijke beursgang. Op die manier kan de Chinese autobouwer Geely, dat in 2010 voor 1,5 miljard dollar Volvo overnam van Ford, nóg meer geld verdienen aan het winstgevende Zweedse automerk.

Geely topman en miljardair Li Shufu pompte al miljarden in de vernieuwing van de fabrieken en de modellen van het Volvo en kan nu gaan oogsten. “De SUV markt is een enorm succes. De nieuwe XC60 zal weer een zeer populair model worden”, aldus Samuelsson.

Comments are closed.