Exclusief: meerijden in de nieuwe Volvo XC60

0

Volvo is in het Zweedse Torslanda begonnen met de productie van de nieuwe XC60. De vorige generatie, die het 12 jaar heeft volgehouden, was goed voor meer dan 1 miljoen verkopen. Lange tijd was die XC60 de best verkochte middelgrote SUV van Europa. Het model realiseerde in zijn eentje afgerond 30 procent van de wereldwijde verkopen van Volvo. De verwachting over de nieuwe generatie zijn dan ook hooggespannen.

De nieuwe XC60 is al het vierde model dat gebaseerd wordt op het in eigen huis ontwikkelde SPA (Scalable Product Architecture) platform, na de XC90, S90 en V90. De concentratie van de productie van al die modellen in Torslanda levert Volvo veel schaalvoordelen en kostenbesparingen op. En natuurlijk werkgelegenheid voor enkele duizenden Zweden (omdat productiecapaciteit vrij te maken is de bouw van de S90 inmiddels verplaatst naar China).

Volgens Volvo is de nieuwe XC60 één van de veiligste auto’s op de weg dankzij innovatieve technologie. Zo is Steer Assist toegevoegd aan het actieve veiligheidssysteem City Safety. Het nieuwe actieve veiligheidssysteem Oncoming Lane Mitigation maakt gebruik van stuurassistentie om een aanrijding met een voertuig op de tegemoetkomende rijbaan te helpen voorkomen. Hetzelfde doet het Blind Spot Information System (BLIS), maar dan met betrekking tot een voertuig in de dode hoek. De XC60 is optioneel leverbaar met Pilot Assist, Volvo’s geavanceerde semi-autonome rij modus die desgewenst het sturen, accelereren en remmen overneemt van de bestuurder. Het systeem functioneert tot een snelheid van 130 km/u.

Het topmodel van de XC60 is uitgerust met de bekroonde T8 Twin Engine stekkerhybride benzinemotor met een gecombineerd vermogen van 407 pk. De acceleratie naar 100 km/u bedraagt duurt met deze Volvo slechts 5,3 seconden. Ongeacht de motorisering (er zijn ook T5, D4 en D5 varianten) is de XC60 voorzien van het nieuwe CleanZone klimaatsysteem met 4 zones. Dat verwijdert schadelijke stoffen uit de buitenlucht om het interieur te voorzien van schone, frisse lucht. Zowel het infotainment, het connectiviteit systeem (Volvo Sensus Connect genaamd) als de Volvo On Call app zijn verder verbeterd met mooiere graphics en een grotere gebruiksvriendelijkheid. Net als in de 90-serie modellen behoort smartphone integratie met Apple CarPlay en Android Auto tot de mogelijkheden.

Een select aantal autojournalisten heeft inmiddels al mee mogen rijden in de nieuwe XC60. Achter het stuur zit Stefan Karlsson, bij Volvo eindverantwoordelijk voor de ontwikkeling van het SPA platform. In Hällered, bij Gothenburg, waar Volvo een testcircuit heeft, laat hij op diverse ondergronden zijn passagiers kennis maken met de nieuwe XC60. Hoewel er dus niet zelf kon worden gereden, was ook vanaf de bijrijderstoel duidelijk dat de SUV qua rij dynamiek een grote sprong voorwaarts heeft gemaakt. Volgens Karlsson hebben de voorwielen dankzij de nieuwe wielophanging (double wishbone) veel meer grip. Ook is de veerkarakteristiek vóór nu perfect afgestemd op die van de achterwielen. Bij de oude XC60 ontbrak die finetuning, met als gevolg een verre van ideaal weggedrag.

De nieuwe editie heeft minder neiging om over te hellen en dat maakte het voor Volvo makkelijker om de dempers een comfortabelere afstelling te geven. Als de nieuwe XC60 door Karlsson over het testcircuit wordt gejaagd, merk je dat het absorptievermogen van de vering inderdaad duidelijk verbeterd is, ondanks de montage van 20-inch velgen. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de XC60 waarin meegereden werd, voorzien was van de optionele luchtvering. Dat is echt een aanrader.

Volgen de R&D directeur van Volvo, Henrik Green, is de nieuwe XC60 ontwikkeld met als doel meer rij plezier te bieden dan we gewend zijn van de modellen van het Zweedse merk. Hoewel de vierwiel aangedreven D5 Inscription testauto duidelijk geen sportwagen is (de Jaguar F-Pace is responsiever), wekte deze XC60 wel de indruk een aangename, comfortabele, stille (bij 200 km/u is het enige geluid wat je hoort wat windgeruis bij de buitenspiegels) en voldoende alert reagerende reisgezel te zijn, plus voorzien van goddelijk zittende stoelen.

Hij doet net zo volwassen aan als zijn grote broer XC90. Het interieur is niet minder prachtig afgewerkt, met een identiek, verticaal geplaatst touch screen en digitale knoppen. De Driftwood houten panelen op het dashboard doet denken aan de BMW i3 en zorgen voor meer sfeer en een hogere kwaliteitsbeleving dan bij veel SUV modellen van de concurrentie. Volvo weet hier Audi en BMW duidelijk af te troeven; alleen de Mercedes GLC kan zich qua premiumuitstraling met de nieuwe XC60 meten.

Comments are closed.