Mercedes A Concept Sedan Live

0

Succes maakt lui. Dat geldt ook voor autofabrikanten. Als zij succes hebben met een bepaald model, dan voelen zij geen enkele aanvechting om zichzelf designtechnisch uit te dagen. Wij krijgen dan, zeker bij de premiummerken vaak ‘meer van hetzelfde’ voorgeschoteld. Op zich niet onlogisch want waarom zou je iets dat succesvol is veranderen, maar toch. Het gevaar van voorspelbaarheid dreigt (of zoals dat met een mooier woord heet: evolutie).

Gelukkig heeft Mercedes daar geen last van. Die bewees eerder al met de huidige generatie A klasse een totaal andere stylingkoers in te durven slaan. En zijn opvolger wordt minstens zo revolutionair. Althans, dat kan worden afgeleid van de het Concept A Sedan showmodel dat op de autotentoonstelling van Sjanghai zijn première beleeft. Die is beslist niet ‘meer van hetzelfde’ maar biedt een aangenaam fris design met een Panamericana grille (inclusief verticale spijlen) in AMG GT-R stijl.

De fraaie conceptstudie (de Duitsers spreken zelf van “sensuele puurheid”) is een voorproefje van de sedan die Mercedes volgend jaar op basis van de nieuwe generatie A klasse wil introduceren. Dat wordt niet de opvolger van de CLA, maar een goedkoper en vermoedelijk ook wat ruimer alternatief. Met name in China denkt Mercedes met zo’n A klassse Sedan goede zaken te kunnen doen. Vandaar het debuut in Sjanghai. Mercedes noemt de conceptstudie nadrukkelijk geen 4-deurs coupé; de carrosserievorm die van toepassing is op de CLA.

De Concept A Sedan is met 4,57 meter 7 centimeter korter dan de CLA, maar met 1,87 meter wel ruim 9 centimeter breder. De hoogte bedraagt 1,46 meter versus 1,43 meter voor de CLA. De overhang is in vergelijking met deze 4-deurs coupé zowel vóór als achter duidelijk korter. Dat is een goede basis voor een relatief ruim interieur; niet bepaald het sterkte punt van de huidige A klasse. Het studiemodel is voorzien van 20-inch velgen en de deurgrepen zijn à la de Tesla Model S weggewerkt in de carrosserie. Dat verbetert de stroomlijn.

Mercedes bevestigt dat stylingdetails van de conceptstudie terug zullen keren op de nieuwe generatie compacte modellen van het merk (inclusief de B klasse en GLA). Zij geeft aan dat “de tijd van vouwen en plooien in de carrosserie voorbij is”. Wereldwijd zijn er sinds 2012 al meer dan 2 miljoen ‘kleine’ exemplaren van Mercedes verkocht. Dat succes smaakt dus naar meer, óók in de vorm van een breder gamma.

Comments are closed.