Tesla opnieuw voor de rechter gesleept

0

In de Amerikaanse staat California mag Tesla het even gaan uitleggen bij de rechter. Daar is een zogeheten ‘class action lawsuit’ tegen het de autofabrikant gestart. Eén procedure van een drietal verschillende eigenaren, die vinden dat hun Tesla niet goed werkt en onveilig is.

De groep ontevreden klanten claimt dat hun Model S niet presteert zoals het hoort. En daarbij hebben ze het vooral over de Autopilot functie. Daarvan wordt gezegd dat die soms abnormale stuurreacties veroorzaakt, oncontroleerbaar is en dat de radargestuurde cruise controle dan het verkeer absoluut verkeerd inschat. De procederende Model S rijders zijn ook van mening dat Tesla zijn klanten in essentie reduceert tot testers van “halfbakken software”. Verder zou de autofabrikant bij de aankoop van de Model S een aantal veiligheidsfuncties toegezegd hebben die nog steeds niet beschikbaar zijn.

Tenslotte wordt de autofabrikant ook verweten dat het zijn producten ongevraagd verandert na de verkoop en niet ten goede. Zo kan het zijn dat je een auto gekocht dacht te hebben die op een snelweg 50 km achter een andere auto kan hangen zonder je handen aan het stuur te hoeven houden. Maar na een software update ben je plotseling verplicht om het stuur wél regelmatig vast te pakken. “Dat kan niet”, zo stellen de klagers. Zij eisen dat Tesla zijn producten beter uitontwikkeld op de markt brengt, dat het bedrijf de auto’s van de ontevreden klanten terugkoopt en uiteraard ook dat er de nodige schadevergoedingen, boetes, rentes en juridische kosten betaald worden.

Het drietal heeft naar eigen zeggen 5.000 dollar extra betaald voor een betere versie van de Autopilot. “Maar dat is er geen haar veiliger op geworden en zorgt ook niet voor stressvrij rijden”, aldus de aanklacht. “Veel eigenaren stellen dat de Autopilot in feite ongeschikt en aantoonbaar onveilig is”. Het drietal vraagt andere bezitters van een Tesla zich bij hen aan te sluiten.

Helaas doet Tesla het hele proces af als “onzin”. Het bedrijf zegt dat heel wat van de geclaimde ontbrekende functies wel degelijk beschikbaar zijn en dat er “bijna maandelijks een update doorgevoerd wordt”. Tesla wijst de beschuldigingen dan ook van de hand. Volgens de autobouwer is de rechtszaak alleen maar gestart om de portemonnee van advocaten te spekken.

Comments are closed.