Nieuwe Volvo XC60 maakt indruk op Britten

0

Het Britse magazine What Car? heeft de traditie om een select aantal lezers een preview te geven van een nieuw model. Dit keer werd er een kennismaking geregeld met de tweede generatie Volvo XC60. De Britten zijn vol lof.

Volvo kan opgelucht ademhalen over het feit dat de nieuwe XC60 in de smaak valt. Zijn voorganger die 9 jaar lang in de top van de verkoopstatistiek van zijn segment te vinden was, heeft de lat immers hoog gelegd. Maar hoewel de tweede generatie XC60 compleet nieuw is, borduurt hij op hetzelfde thema voort: een combinatie van een ruim, praktisch en hoogwaardig interieur, een uitgebreide uitrusting en een uitstekende veiligheidsreputatie. Dat de Volvo niet verkeerd reed, was mooi meegenomen.

In Nederland starten de prijzen vooralsnog bij 58.995 euro. Voor dit bedrag krijg je de voorwiel aangedreven T5 benzine-uitvoering met 254 pk. Dieselen kan vanaf 62.995 euro in de 190 pk sterke D4 die standaard over vierwielaandrijving beschikt. Een T8 stekkerhybride uitvoering met liefst 407 pk maakt ook onderdeel uit van het gamma. Die is in Nederland te krijgen vanaf 68.195 euro. Later volgen goedkopere uitvoeringen, waaronder een diesel met louter voorwielaandrijving (D3, 150 pk) en een lichtere T4 benzine-uitvoering. Zoals gebruikelijk heeft de redactie van het tijdschrift 4 lezers uitgenodigd. Zij kunnen het nieuwe model dan beoordelen met 1 t/m 5 sterren. Normaliter ligt het gemiddelde op 4 sterren, maar opvallend is dat de Volvo van alle 4 de Britten de volle 5 sterren krijgt. Dat is niet eerder voorgekomen!

Ian (42) rijdt momenteel in een (oude) XC60 R-Design. Die is inmiddels 3 jaar oud, vandaar dat hij wel interesse heeft in een nieuwe auto. Omdat hij veel kilometers maakt, is comfort erg belangrijk voor Ian. De nieuwe XC60 zet in zijn ogen een grote stap vooruit omdat veel functies elektrisch zijn geworden. Zo steunen de stoelen niet alleen beter, maar zijn ze ook voorzien van een geheugenfunctie. “Dat scheelt mij veel tijd om ze opnieuw in te stellen als mijn vrouw weg is geweest met mijn auto”. “De materialen lijken van betere kwaliteit te zijn en ook de afwerking is er op vooruit gegaan. Volvo heeft minder glimmend plastic gebruikt. Daardoor kan de nieuwe XC60 zich nu meten met de Audi Q5. Ik ben ook onder de indruk van de geluidsinstallatie van Bowers & Wilkins met 15 speakers. Die is sterk en scherp. Ik ben ook een fan van het nieuwe design. In plaats van een gekrompen versie van de 7-zits XC90 heeft de nieuwe XC60 duidelijk een eigen identiteit. Voor een Volvo ziet hij er tamelijk agressief uit, met name in R-Design uitvoering met 19-inch velgen”.

Patrick (20) is student Automotive Engineering en rijdt nu in een Golf. Is de nieuwe XC60 dan niet te hoog gegrepen? Mwa, zijn vader rijdt in een XC70 uit 2005. Die heeft nu meer dan 400.000 kilometer op de teller staan. Het begint tijd te worden voor een vervanger en zoonlief mag als deskundige meebeslissen. De eindstrijd gaat tussen deze XC60 en de V90 Cross Country. “Wij wonen op een boerderij, dus een vierwiel aangedreven model met extra bodemvrijheid en carrosseriebescherming materiaal is essentieel voor ons. Ik ben verrast door hoe compact de nieuwe XC60 is. Op foto’s lijkt hij veel groter. Ik ben daar wel blij mee, want brede auto’s zijn niet handig om te parkeren. Op papier is de Volvo wederom segmentleider als het om veiligheid gaat. Veel merken scoren tegenwoordig 5 sterren bij EuroNCAP maar als het gaat om bescherming waar je in de dagelijkse praktijk wat aan hebt, lijkt het Zweedse merk nog een stap verder te gaan. Er zijn veel veiligheidsassistenten aan boord en qua autonoom rijden loopt de Volvo ook voorop. Ik vind de nieuwe XC60 één van de mooiste modellen in zijn klasse. De Audi Q5 oogt mij te gewoontjes”.

Sue (65, gepensioneerd) bekijkt de Volvo uit een ander perspectief, ook omdat zij momenteel Porsche Macan rijdt. “De nieuwe XC60 ziet er fantastisch uit en de uitrusting is zeer uitgebreid. Bij mijn Macan moest ik veel bijbetalen voor zaken die op de Volvo standaard zijn, zoals een navigatie, lederen bekleding en parkeersensoren. Het infomediasysteem van de XC60 laat zich intuïtief bedienen, maar het 9,0-inch grote scherm zit voor mij ver weg. Gelukkig kan je veel informatie ook op het digitale instrumentarium laten afbeelden. Ik ben onder de indruk van het interieurdesign en de kwaliteit. Met name de bedieningsknoppen van de ventilatieroosters zijn erg fraai. Achterin zit je wat hoger dan voorin, maar de hoofdruimte is nog steeds prima. De kofferbak is erg ruim en ik ben erg blij met de elektrische bediening van de achterklep. Er zijn tegenwoordig veel SUV modellen op de markt maar die zien er nogal anoniem en inwisselbaar uit. De XC60 is daarentegen echt onderscheidend zonder overdreven duur te zijn”.

Tot slot de mening van een tweede Ian. Deze man is 50 en doet het huishouden. Voor de boodschappen heeft hij een Ford Mondeo Vignale. “Wij hebben een 3 jaar oude zoon. Die blijft natuurlijk niet zo klein als hij nu is. Zelf ben ik tamelijk fors en daarom wil ik onze liftback vervangen door een SUV. De nieuwe XC60 bevalt mij wel. Ik heb zowel voor als achterin meer dan voldoende ruimte, ondanks de aanwezigheid van een schuifdak. Ik ben een groot fan van de systemen waarmee de Volvo semi-autonoom kan rijden. Ik voel mij daardoor veel veiliger in deze auto. Dat is ook met het oog op mijn zoon belangrijk. Ook in/uitstappen vind ik erg gemakkelijk in de XC60. In een lage auto is dat maar behelpen. De uitrusting is mooi compleet, maar ik zou er zelf sleutelloze toegang bij bestellen”.

Reageren is niet mogelijk.