Niet sportief, wel premium: Volvo XC60

0

Volvo heeft de afgelopen jaren een opvallende transformatie doorgemaakt. Onder de leiding van Ford maakte het merk verlies en had het een wat stoffig imago. Maar sinds de met Chinees geld van Geely ontwikkelde, tweede generatie XC90 op de markt werd gebracht, is het zelfvertrouwen terug. En belangrijker: Volvo heeft zich weten te positioneren als volwaardig premium merk.

Na de XC90 volgden de S90 en V90. Nu is, wat Volvo noemt, het ’60 cluster’ aan de beurt, waarbij de XC60 de aftrap doet. Verkooptechnisch was dat eigenlijk helemaal niet nodig, want vorig jaar verkocht het oude model beter dan ooit tevoren. Volvo zal daar zelf ook door verrast zijn. Het merk genereerde vorig jaar mondiaal meer dan de helft van de verkopen met zijn XC modellen en mag zich dus eigenlijk een SUV specialist noemen. Die profilering zal alleen maar sterker worden als eind volgend jaar de XC40 aan het pallet wordt toegevoegd.

De nieuwe XC60 is ondanks zijn lagere, bredere en iets langere bouw een duidelijke evolutie van zijn voorganger. Tegelijkertijd is er een grote familiegelijkenis met zijn grote broer: kijk maar naar de Thor’s Hammer LED dagverlichting, de rechtop staande grille, het onderscheidende profiel en de merkkarakteristieke achterzijde: ook de nieuwe XC60 kan alleen maar een Volvo zijn. Toch is hij geen verkleinde versie van de 26 centimeter langere, 1 centimeter bredere en 12 centimeter hogere XC90: de jongste Volvo is ronder, oogt haast gespierd en heeft daardoor een veel sportievere uitstraling.

Ondanks zijn dynamischere uitstraling zoekt Volvo niet de directe confrontatie met BMW, Jaguar en Porsche. En dat is maar goed ook, want die strijd valt toch niet te winnen. De Polestar modellen uit het verleden waren eerder gênant dan imponerend. Daarom omschrijft Volvo de rijeigenschappen als “inspirerend en vertrouwenwekkend” (de XC90 zou vooral een relaxt weggedrag hebben). Autointernationaal.nl zou zelf de omschrijving van de XC60 willen veranderen in “voorspelbaar en vertrouwenwekkend”. De Volvo is namelijk zeker niet de meest sportief rijdende SUV in zijn klasse. Daarvoor is de besturing gespeend van elk gevoel en helt de carrosserie net even te veel over in bochten. Maar de stuurinstallatie reageer wel snel en het veercomfort is zelfs met 20-inch velgen zeer goed; beter dan bij de modellen uit de 90-serie. De XC90 is te stoterig, maar je kan bij zijn kleinere broer duidelijk merken dat Volvo progressie heeft geboekt bij het optimaliseren van het SPA (Scalable Platform Architecture) onderstel waar beide modelreeksen gebruik van maken. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de testauto voorzien was van de optionele luchtvering. Daarmee is het absorptievermogen beslist groter dan met de standaard stalen veren.

Diskwalificeert de XC60 zich als SUV (de afkorting staat immers voor ‘Sport Utility Vehicle’) nu blijkt dat het qua rij dynamiek geen topper is? Allesbehalve. Als het jou om een lichtvoetig weggedrag is te doen, dan moet je misschien überhaupt geen SUV kopen. De XC60 wil gewoon een heel gemakkelijke auto zijn om mee te rijden en slaagt daar goed in. De draaicirkel is netjes, de zitpositie is goed (je zit wel lager dan in de oude XC60), de ergonomie top en het uitzicht is uitstekend. Door de hogere middenconsole (volgens Volvo nodig om het accupakket van de stekkerhybride Twin Engine uitvoering te kunnen herbergen) is het ‘cockpitgevoel’ toegenomen. Van claustrofobie is evenwel beslist geen sprake.

Ook achterin is het ruimteaanbod voor volwassenen goed, al komt een eventuele achterpassagier er zoals gebruikelijk wat bekaaid af. Enigszins ondermaats is het formaat van de kofferbak: 505 liter is beslist niet slecht, maar veel concurrenten bieden 550 liter. En in de Jaguar F-Pace kan zelfs 650 liter worden opgeborgen. De bouwkwaliteit van de Volvo is echter vele malen beter en ook qua (veiligheid)assistentiesystemen is de Zweed ongeëvenaard. Op de dashboardklep na zijn er voor de XC60 de hoogste kwaliteit materialen gebruikt. Het grote 9-inch touch screen is mooier in de boordplank geïntegreerd dan bij de XC90 en de navigatiefunctie is verbeterd. Ook in andere communicatieopzichten loopt de Volvo duidelijk in de voorste linie.

Even een aandachtpuntje als je kinderen in de zitjesleeftijd hebt: de achterdeuren van de XC60 zijn niet overdreven groot en de openingshoek is evenmin imponerend, dus kijk even of de (de)montage vloekvrij kan geschieden.

Testauto was de D5 versie met 235 pk / 480 Nm sterke 2,0 liter 4 cilinder dieselmotor. Daarmee sprint de XC60 in een nette 7,2 seconden naar 100 km/u. Ook op de trekkracht in het middelste toerengebied oftewel de tussenacceleratie is niks mis. Bovendien is de motor zeer stil; op de snelweg is hij vrijwel onhoorbaar. Minder overtuigend is de 8-traps automaat. Opschakelen gaat soepel, maar voor een verzet terug heeft de transmissie (zeker in Comfort en Eco modi) tijd nodig, ook als je de selectiehendel een tik geeft. Om deze reden zouden schakelflippers welkom zijn geweest in de Volvo, maar die ontbreken. Ook tijdens het tot stilstand komen mist de automaat wat finesse; iets wat eerder ook al opviel bij de XC90.

 

80%
80%
Awesome

Ondanks dat concurrenten op onderdelen beter zijn, is de hitpotentie van de tweede generatie XC60 (minstens) net zo groot als die van zijn voorganger. De consument wil tegenwoordig een SUV, met het merkimago van Volvo is absoluut niks mis en de combinatie van beiden maakt de nieuweling zeer begerenswaardig. De XC60 is meer dan een verkleinde versie van de prijzenwinnende XC90. Hij is stijlvol, hoogwaardig, comfortabel, biedt een prettige ambiance, rijdt relaxt en is qua technologie zeer modern. De nieuwe XC60 is duidelijk duurder dan het oude model, maar daarvoor krijg je niet alleen een veel beter product, maar ook een échte premiumauto.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (20 Stemmen)
    5.4

Reageren is niet mogelijk.