Volkswagen heeft ruzie met aandeelhouders

0

Volkswagen met meer doen om het vertrouwen van beleggers te herstellen na het emissiefraude schandaal. De concerndirectie probeert zoete broodjes te bakken bij de aandeelhouders met mooie winstcijfers, maar zij laten zich geen stroop rond de mond smeren: “U moet weg!”, schreeuwt een opgewonden man tijdens de aandeelhoudersvergadering tegen Volkswagen commissaris Hans Dieter Pötsch (foto).

De aandeelhouders zijn boos omdat zij vinden dat Europese klanten van Volkswagen “schandelijk” behandeld worden in vergelijking met de Amerikaanse cliëntèle. Die krijgen geld terug, terwijl de TDI rijder bij ons wordt afgescheept met een software update. “Die maakt de motor niet schoner, maar wel minder zuinig”, zegt advocaat Hartmut Bäumer. Hij is één van de tienduizenden autobezitters in Europa die een schadeclaim wil indienen tegen Volkswagen.

Volkswagen probeert de aandeelhouders te paaien met vergezichten over kostenbesparingen en investeringen in schonere auto’s, maar de beleggers laten zich niet met een kluitje in het riet sturen. Zij zijn van mening dat Pötsch en zijn kornuiten meer moeten doen om het vertrouwen van de klant en de aandeelhouder terug te krijgen. Daarvoor is transparantie nodig: “De hele organisatie moet worden doorgelicht door een onafhankelijk instituut want er is duidelijk iets mis met de bedrijfscultuur bij Volkswagen”, aldus Hans-Christoph Hirt van beleggeradviesbureau Hermes EOS.

Hirt, die grote pensioenfondsen vertegenwoordigt, is van mening dat er veel te weinig onafhankelijke toezichthouders zijn in de Raad van Commissarissen van Volkswagen: “Het is een grote kliek rond de families Porsche en Piëch”. Pötsch behoort weliswaar niet tot deze families, maar hij wordt als voormalig financieel directeur wel gezien als representant van ‘het oude Volkswagen’ en ligt dus zwaar onder vuur bij de aandeelhouders.

Volkswagen probeert de aandeelhouders te kalmeren door hen een klein dividend in het vooruitzicht te stellen, maar die zijn er nog lang niet van overtuigd dat de diesellucht is opgeklaard. Zij stellen dat de autobouwer nog altijd miljarden euro’s aan claims van 3.500 klanten en 2.000 beleggers tegemoet kan zien. De 25 miljard dollar die Volkswagen in de Verenigde Staten gaan spenderen om de plooien glad te strijken, zullen dus niet voldoende zijn, zo vrezen de aandeelhouders.

Reageren is niet mogelijk.