Heeft Volkswagen de diesel affaire achter zich gelaten?

0

Een nettowinst van 3,4 miljard euro in 3 maanden, oftewel liefst 44 procent meer dan een jaar eerder. 56,2 miljard euro aan omzet, voor het overgrote deel uit de verkoop van auto’s: De Volkswagen Groep lijkt de sjoemeldiesel affaire al snel achter zich te hebben gelaten. Ook bij het hoofdmerk is het vertrouwen weer helemaal terug.

Toch is de sjoemeldiesel affaire nog lang niet voorbij, hoe mooi de onlangs bekend gemaakte kwartaalcijfers ook zijn. De Volkswagen Groep genereerde per saldo 1,3 miljard euro minder aan inkomsten doordat het schandaal nog altijd veel van de winst direct weer opslokt in de vorm van boetes en schadevergoedingen. Bovendien zit Volkswagen ook nog altijd met een enorm parkeerterrein in de Verenigde Staten vol oude diesels waar wat mee gedaan moet worden. En tenslotte loopt er ook nog een reeks rechtszaken; in Duitsland vooral van beleggers tegen de top van het bedrijf en elders vooral van gedupeerde dieselrijders.

Maar de resultaten zelf lijken toch niet meer te lijden onder wat Volkswagen zelf steeds noemt: het dieselissue. De omzet groeide afgelopen kwartaal met een sterke 10 procent terwijl de groep wereldwijd 2,61 miljoen nieuwe voertuigen wist te verkopen. Hoewel de kleinere deelnemers in de groep, met name Seat maar ook Porsche, het sterk doen, vallen vooral de prestaties van hoofdmerk en naamgever Volkswagen zelf op. Dat merk is het sterkst getroffen door de schokgolven van het dieselschandaal, maar kan nu, net anderhalf jaar later, toch al weer fraaie cijfers melden.

Volkswagen leverde in het eerste kwartaal 862.000 nieuwe auto’s af en droeg daarmee 19 miljard ofwel precies een derde bij aan de groepsomzet. “We zijn 2017 veel sterker begonnen dat in de 2 voorafgaande jaren”, zegt merkchef Herbert Diess op in een vraaggesprek met Automobiel Management. “2016 was een cruciaal jaar voor het merk Volkswagen. Het was een jaar van transformatie en een jaar dat de start van een nieuwe fase voor ons inluidde”.

Diess denkt dat hij een duidelijke missie heeft: Volkswagen concurrerend maken voor de toekomst. Die toekomst ligt wat hem betreft echter wel aardig ver weg: “In 2025 willen we een leidende rol spelen in de voortdurend veranderende auto-industrie”, zo spreekt hij zijn baas Matthias Müller na. Beiden zetten daarbij bijna al hun pionnen op elektrisch rijden ofwel e-mobility. Daarnaast richten zij zich ook en vooral op ‘nieuwe mobiliteitsoplossingen’ zoals autonoom rijden of autodelen. Diess: “Op de weg daar naar toe hebben we al duidelijke successen geboekt, zoals efficiëntere productie met kortere werktijden door een hogere benutting van de capaciteit en verbeterde processen”. Volkswagen kan daarbij kennelijk ook leentjebuur spelen binnen de groep, want Diess heeft tegelijkertijd aangekondigd dat de fabrieken in Wolfsburg vanaf volgend jaar een nieuw model gaan bouwen voor zustermerk Seat (een SUV die boven de Ateca in het gamma komt, red.).

Ondanks de positieve verhalen blijft Volkswagen tot nu toe wel achter op de belangrijkste thuismarkt Europa. In het eerste kwartaal zette het merk hier volgens autokoepel ACEA 432.771 nieuwe personenauto’s af. Dat is weliswaar op de kop af 3,3 procent meer dan een jaar eerder maar de Europese markt als geheel groeide met meer dan 8 procent. Volkswagen doet het daarmee ook een stuk slechter dan concurrenten als Peugeot, Renault, Fiat of Citroën.

Aan de andere kant van de oceaan gaat het echter een stuk beter, zoals Diess niet nalaat om op te merken. De Duitsers verkochten in de VS in de maand april weliswaar slechts 1,6 procent meer auto’s dan een jaar eerder maar daar moest de concurrentie als Ford, General Motors en Fiat Chrysler juist fors terrein prijs geven. Het aantal verkochte Volkswagens blijft met 27.557 exemplaren echter nog erg bescheiden, terwijl de cijfers ook zijn opgepoetst door het feit dat VW eindelijk weer TDI dieselmodellen mocht gaan verkopen en nogal wat al maanden wachtende klanten kon bedienen. Dat die kopers werden gelokt met kortingen tot 9.000 dollar zal ook een handje hebben geholpen.

Het plaatje lijkt er daarmee weer mooi uit te zien voor Wolfsburg. Maar toch zijn er twijfels. Diess en ook Müller hebben van Volkswagen, zowel de groep als het merk, vooral soepel en efficiënt draaiende autofabrikanten gemaakt. Binnenshuis ligt de nadruk daarbij vooral op transparantie en verantwoording afleggen. De vraag is echter of al die efficiëntie niet de doodsteek vormt voor de innovatie. De technici konden vroeger hun gang gaan en kwamen juist daardoor met mooie kunststukjes op de proppen. Want laten we eerlijk zijn: de sjoemelsoftware was natuurlijk buitengewoon illegaal maar het was tegelijk ook wel buitengewoon geniaal.

Comments are closed.