De auto uit China komt er nu eindelijk aan

0

Het hing al tijden in de lucht en het gebeurt ook al mondjesmaat, maar nu hebben opeens 2 grote Westerse autofabrikanten in één en dezelfde week aangekondigd dat ze auto’s gaan importeren uit China.

Ford gaat dat met de volgende generatie Focus doen en Peugeot met een pick-up model van Dongfeng. Tesla, dat alles zo graag in eigen hand houdt, stapt eveneens over de drempel door te lonken naar een joint venture partner om haar plannen voor autoproductie in China handen en voeten te kunnen geven. Inmiddels zijn de eerste exemplaren van de Volvo S90 in Europa gearriveerd.

Invoer uit China bestaat uiteraard al lang, van speelgoed tot elektrische apparaten, maar auto’s bleven daarbij tot nu toe toch veelal buiten beeld. Een enkele Chinese autobouwer heeft het wel eens geprobeerd in Europa (Landwind, Brilliance) maar dat avontuur liep steeds op niets uit. Volvo had vorige maand dus min of meer de primeur met haar Aziatische S90, maar dat bedrijf heeft dan ook een Chinese moeder. Nu zet het volledig Amerikaanse Ford de volgende stap met de aankondiging dat het vanaf 2019 de Focus voor de Noord Amerikaanse markt laat bouwen in China.

Dat Ford er in het tijdperk Trump niet ronduit voor uit durft te komen, blijkt wel uit het feit dat het nieuws was verstopt in een persbericht over een nieuwe investering van 900 miljoen dollar in een fabriek in Kentucky. “De volgende generatie van de Focus biedt meer ruimte en zit vol met de technologie die klanten wensen. De productie begint in de tweede helft van 2019 waarbij het model uit een fabriek zal komen waar nu reeds de huidige editie van de band rolt”.

Aan die verklaring is geen woord gelogen, maar het betekent effectief dat de autoconsument in Noord-Amerika voortaan vanuit China bediend zal worden. Ook Europa zal bijspringen voor uitvoeringen die aldaar niet geproduceerd worden. “Dat zal er niet toe leiden dat vaste krachten in de VS hun baan gaan verliezen” aldus de vage verklaring van Ford. Volgens vice-president global operations Jim Hinrichs, momenteel de tweede man bij Ford, zal die opzet 1 miljard dollar aan investeringen besparen. Dat geld kan Ford vervolgens besteden aan veelbelovende projecten zoals nieuwe SUV modellen, bedrijfswagens, mobiliteitsdiensten, autonoom rijdende voertuigen en elektrische auto’s.

Niet alleen Volvo en Ford hebben hun reserves over autoproductie in China laten varen, ook Peugeot is om. De Fransen hebben aangekondigd dat zij een pick-up van Dongfeng (voor 14 procent eigenaar van PSA) in Afrika onder eigen label gaat verkopen. Peugeot was de laatste jaren amper actief in dit continent vanwege het ontbreken van geschikte modellen, maar het merk wil er nu zo snel mogelijk gaan profiteren van de economische groei, die hoger is dan in Europa. Omdat Peugeot zelf geen pick-up beschikbaar heeft, wordt voorlopig een bestaand model van Dongfeng uit China aangevoerd om vervolgens te worden voorzien van het leeuwlogo. Hoewel de Fransen dat niet zeggen, mag wel worden aangenomen dat Dongfeng er zelf ook een mooie kans in ziet om andere markten te betreden.

Bij Tesla is het voorlopig een wat ander verhaal. Die autofabrikant wil, zoals veel Westerse collega’s, een eigen fabriek bouwen in China maar die zou voorlopig alleen bedoeld zijn om de lokale markt mee te bedienen. Tesla betaalt nu 25 procent invoerheffing op haar auto’s uit Fremont, Californië, en kan dat met productie in Sjanghai omzeilen. Als de fabricage aldaar snel op gang komt, en dat lijkt wel het plan, dan kan Tesla daar echter ook de nieuwe Model 3 gaan bouwen. Deze ‘instapper’ kan vervolgens naar de rest van de wereld worden geëxporteerd om aan de grote vraag te voldoen (er zijn afgerond 400.000 reserveringen) en om zo de fabriek in Fremont te ontlasten.

Dat China nu een serieus productieland is geworden, heeft alles te maken met het feit dat men daar de achterstand op kwaliteitsgebied, die hen tot nu toe dwars zat, heeft weggewerkt. Dat komt in de eerste plaats doordat Chinezen inmiddels veel ervaring hebben opgedaan. Het Aziatische land is al enkele jaren de grootste autoproducent ter wereld. Vorig jaar kwamen 28 miljoen van de 99 miljoen wereldwijd gebouwde auto’s uit een Chinese fabriek, meer dan één op de vier dus. Daarbij komt dat China inmiddels vol staat met autofabrieken die vaak onder hun capaciteit draaien, iets waar Peugeot dus van profiteert. Bovendien zijn veel Westerse autobedrijven door hun, verplichte, Chinese joint venture partners voortdurend onder druk gezet om de modernste technologie naar China te brengen en over te dragen.

Momenteel gebeurt dat met name rond elektrische auto’s waarvan Beijing er graag veel meer op de weg wil hebben. Ford baas Hinrichs zegt in een vraaggesprek met Automobiel Management dan ook: “Onze klanten willen vooral kwaliteit en dat is bij China nu geen punt meer”. Cui Dongshu, de secretaris-generaal van de China Passenger Car Association verwoordt de Chinese gevoelens als volgt. “Dat Ford productie naar China verplaatst, toont aan dat onze concurrentiekracht in de maakindustrie voortdurend wordt opgevoerd en dat onze industriële keten continu verbetert”.

Comments are closed.