In detail: de nieuwe Volkswagen Polo

0

Volkswagen heeft de nieuwe Polo klaar. Wereldwijd zijn er al meer dan 16 miljoen exemplaren van de modelreeks, die in 1975 debuteerde, verkocht. Dat Volkswagen voor de 6de generatie designtechnisch kiest voor een evolutie van het uitgaande model, is dan ook logisch. Toch biedt hij volop nieuws. Dankzij het MQB AO platform (dat eerder dit jaar debuteerde onder de jongste Seat Ibiza) is hij groter, ruimer en tegelijkertijd lichter geworden.

Om de afmetingen even in perspectief te plaatsen: de nieuwe Polo is 4.053 mm lang versus 3.972 mm bij de vorige, uit 2009 stammende, generatie. De breedte bedraagt nu 1.751 mm (was 1.682 mm) en de hoogte komt uit op 1.446 mm (was 1.453 mm). En de wielbasis? Die groeit naar 2.564 mm (was 2.470 mm). Die grotere afmetingen resulteren logischerwijs in meer interieurruimte. Ook de bagageruimte is gegroeid: van 280 naar 351 liter.

De tijd van de 3-deurs Polo is voorbij. Volkswagen levert de 6de generatie alleen nog maar met achterportieren omdat de vraag naar deze hatchbackvariant aanzienlijk groter is. De nieuwe Polo komt er naar goed Volkswagen gebruik als Trendline, Comfortline en Highline. De Trendline heeft standaard zaken als LED dagverlichting en de basisversie van het multimediasysteem systeem standaard. Vanaf de Comfortline is handbediende airconditioning (met luchtkwaliteitsensor en pollenfilter) aan boord, evenals Bluetooth & USB connectiviteit, een armsteun tussen de voorstoelen en lederen bekleding voor het stuurwiel. Het Composition Colour multimediasysteem met 6,5-inch display is ook vanaf de Comfortline standaard. Dat ondersteunt Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink. Een 8,0-inch touch screen is optioneel. De Highline onderscheidt zich door een adaptief Sport Select onderstel, betere zetels, sfeerverlichting, automatische klimaatregeling en lichtmetalen velgen.

Nieuw is de Beats uitvoering met een uitgebreide geluidsinstallatie. Voor liefhebbers van een extra sportief uiterlijk heeft Volkswagen de R-Line op het menu gezet. Die onderscheidt zich onder meer door 16-inch lichtmetalen en sportievere bumpers. De Polo Beats is de tweede vrucht van de samenwerking met Apple’s muziekmerk. Er is al een dergelijke uitvoering van de Up. De Beats editie is volgens Volkswagen aan het pallet toegevoegd om een jongere doelgroep aan te spreken. Hij heeft een 300 Watt geluidssysteem van Beats, de firma die is opgericht door onder meer de rapper en producer Dr. Dre.


Volkswagen levert de nieuwe Polo in totaal 14 verschillende exterieurkleuren en met 12 verschillende velgdesigns (14 tot 18 inch), 13 verschillende dashboardaankledingen en 11 stoelbekledingen (die uiteraard niet vrij te combineren zijn). Er is ook een Black en Style pakket. Een primeur voor het B segment is het optionele Active Info Display: het digitale instrumentarium dat we kennen van de Golf, Tiguan en Passat. Een inductielader voor smartphones is ook leverbaar.

Veiligheidssystemen zijn er op de nieuwe Polo standaard in de vormen van Front Assist met City Emergency Braking en Voetgangersherkenning. Op de optielijst staan adaptieve cruise controle, Lane Assist, dode hoek herkenning, Rear Traffic Alert, Park Assist, Rear View Camera en Keyless Acces. Andere opties zijn volledige LED techniek voor de koplampen en een panoramisch dak.

Qua motoren is er keuze uit 9 mogelijkheden. Basisunit is de 1.0 MPI 3 cilinder met 65 pk en handgeschakelde 5-bak. Dezelfde motor is er ook in 75 pk configuratie. De 1.0 TSI biedt standaard 95 pk en een handgeschakelde 5-bak (een 7-traps DSG automaat met dubbele koppeling is optioneel, maar hij is er ook in 115 pk uitvoering. In dat geval heeft de handbak 6 versnellingen. Er is ook een Polo 1.5 TSI Evo (het inmiddels bekende blok met cilinderuitschakeling) met 150 pk en handgeschakelde 6-bak of de genoemde DSG transmissie. Dieselen kan in de 1.6 TDI met 80 pk en handgeschakelde 5-bak
of in de 95 pk variant; de laatste is er ook met de automaat. Om geheel duidelijke redenen meldt Volkswagen dat de 1.6 TDI heel erg veel filters heeft. Zelfs de benzinemotor beschikt over een partikelfilter. Voor aardgasfans heeft Volkswagen de Polo 1.0 TGI met 90 pk en handgeschakelde 5-bak. Dat is feitelijk een 3-pits TSI die omgebouwd is voor CNG (Compressed Natural Gas).

Volkswagen gaat de Polo ook weer als GTI leveren. Die heeft nu een 200 pk sterke 2.0 TSI motor onder de kap. Een handgeschakelde 6-bak is standaard, maar wie bijbetaald kan de 7-traps DSG krijgen. De vorige generatie Polo GTI had een 1.8 TSI met 192 pk onder de kap. Hier trekt Volkswagen dus haar eigen plan door tegen de trend in niet te kiezen voor een kleinere motor, maar juist een grotere unit (de oude Polo had vóór zijn facelift een 1.4 TSI krachtbron). Het voordeel is een over de gehele toerenrange lekker dik koppel. Volgens Volkswagen is het verbruik niet hoger en is de Polo GTI door de algehele afslankkuur van de modelreeks ook niet zwaarder geworden.

De nieuwe editie heeft standaard een sportchassis. Op de optielijst staat een Sport Select onderstel met adaptieve dempers. Qua styling is hij weer een échte GTI met de bekende ruitpatroon bekleding, een achterspoiler, dubbele uitlaat en rode exterieurdetails. De topversie van de Polo reeks sprint in 6,7 tellen naar 100 km/u. De Polo GTI staat op 17 inch lichtmetalen wielen, maar exemplaren in de maat 18 inch zijn aan te vinken op de optielijst.

De prijzen van de nieuwe Polo maakt Volkswagen later bekend, maar reken op een prijsverhoging van maximaal 300 euro. Dit betekent dat er ingestapt zal kunnen worden voor afgerond 16 mille. Eind oktober arriveert de nieuwe Polo in Nederland. Ruim een maand eerder is hij al te bewonderen op de IAA autoshow van Frankfurt.

Reageren is niet mogelijk.