Fisker EMotion nu vol in beeld

0

Tot nu toe moesten we het doen met plaagfoto’s van de nieuwe Fisker, maar de eerste afbeelding waarop de EMOtion volledig te zien is, is uitgelekt. Met dit ontwerp wordt de confrontatie gezocht met de Tesla Model S.

Het is de tweede poging van Fisker om een voet tussen de deur te plaatsen bij de automarkt. De Karma had uiterlijke kwaliteiten zat, en was ook reuze milieuverantwoord (zonnepanelen op het dak, een grotendeels recyclebaar interieur, stekkerhybride aandrijflijn), maar buiten Nederland (waar Fisker kon profiteren van belastingvoordelen) sloeg het model wegens twijfels over de bouwkwaliteit niet aan. Het gevolg was financiële problemen, resulterend in een faillissement. De inboedel van het bedrijf werd opgekocht door een Chinese investeerder die het model nu gaat verkopen onder de naam Karma Revero.

Oprichter Henrik Fisker behield echter de rechten op de merknaam en nu probeert hij opnieuw om een alternatief voor Tesla op poten te zetten. Dat wil hij gaan doen met deze EMotion. Fisker heeft bij het ontwerpen duidelijk gekeken naar de Model S: ook de EMotion is namelijk een 5-deurs liftback. Net als de Tesla is de aandrijving elektrisch en is er techniek aan boord om autonoom te kunnen rijden. De EMotion onderscheidt zich van zijn rivaal door innovatieve grafeen accu’s die een actieradius van 644 kilometer mogelijk maken.

Een ander verschil met de Model S is de aanwezigheid van 4 vlinderdeuren in plaats van normale portieren. Of dat laatste nou zo slim is, is twijfelachtig, want Elon Musk, de topman van Tesla, heeft enorme spijt dat hij van de Model X zo’n lastig te produceren auto heeft gemaakt. Die fout wil hij niet nog een keer maken. Sterker nog: de nieuwe Model 3 wordt opvallend simpel van opzet. De klant kan (in eerste instantie) alleen de velgen en de carrosseriekleur kiezen, maar meer aankleedmogelijkheden zijn niet gepland. In de loop van 2018 wordt echter wel vierwielaandrijving toegevoegd aan de optielijst.

Reden voor de strengheid van Musk is dat hij het productieproces van de langverwachte Model 3 zo soepel mogelijk wil laten verlopen. Volgende maand moeten de eerste exemplaren van de band rollen. Verstoringen van het productieproces in de vorm van specifieke, complicerende klantopties zijn uit den boze. Tesla heeft zijn lesje dus geleerd: het is leuk om een auto te ontwerpen dat er à la de Model X waanzinnig uit ziet, maar het ontwerp moet uiteindelijk wél gebouwd kunnen worden. Musk: “We waren overmoedig en hebben iets gemaakt dat waarschijnlijk nooit meer geproduceerd gaat worden. En wat ook niet gebouwd had moeten worden”.

Die les moet Fisker nog leren. Hij heeft nog tot 2019 de tijd, want dan begint de productie. De orderboeken voor de volledig elektrische EMotion gaan nog deze maand open. De prijs gaat omgerekend zo’n 150.000 euro bedragen. Dan krijg je volgens Fisker wel een auto die in 9 minuten via een ‘Ultracharger’ genoeg stroom voor de accu’s kan tappen om 161 kilometer af te leggen. Overigens is de EMotion net zo snel als hij eruit ziet: de topsnelheid is vastgesteld op 259 km/u. Nu maar hopen dat het productieproces net zo vlot verloopt.

Reageren is niet mogelijk.