Volkswagen heeft miljardenclaim aan zijn broek

0

Een Nederlandse stichting wil ook voor Europese Volkswagen bezitters een regeling treffen met de Duitse autofabrikant. De stichting overweegt een rechtszaak tegen Volkswagen aan te spannen. De inzet: het terugbetalen van de nieuwwaarde.

Behalve Volkswagen wil de Stichting Volkswagen Car Claim ook softwareleverancier Bosch en de Nederlandse verkopers van de auto’s voor de rechter slepen. Het gaat er in deze procedure specifiek om dat de diesels, waarvoor na het schandaal een software update is geregeld, nog steeds vervuilend zijn en op verschillende punten niet meer hetzelfde presteren als voorheen. Guido van Woerkom, bestuurslid van de stichting: “Vanaf de oprichting heeft de stichting zich ingespannen om samen met Volkswagen en Bosch tot een passende oplossing voor de gedupeerde autobezitters te komen, maar tot dusver helaas zonder resultaat. Wij zien nu geen andere mogelijkheid om alle getroffen autobezitters te mobiliseren om Volkswagen, Bosch en de lokale handelaren hun verantwoordelijkheid te nemen en met een redelijke oplossing te laten komen.”

Volgens de stichting is dit reden genoeg om het oorspronkelijke koopcontract te laten ontbinden. Dan zouden de mensen hun auto kunnen inleveren en de nieuwprijs terugkrijgen. Een en ander speelt voor bijna 180.000 Nederlandse wagens. Er hebben zich volgens de stichting al enkele duizenden eigenaren gemeld. Als Volkswagen voor ieder van deze wagens een bedrag van 25.000 euro zou moeten terugbetalen, komt de schadepost voor het Duitse bedrijf op 4,5 miljard euro, becijfert de stichting.

De dagvaarding gaat naar verwachting in september of oktober de deur uit. Dat de stichting niet nu al de dagvaarding de deur uitdoet, heeft 2 redenen, legt Patrick Haas van AKD Advocaten & Notarissen uit. Hij behartigt de belangen van de stichting en vertelt dat er eerst gewacht wordt op de uitkomst van een procedure die nog in de VS loopt. Eventuele informatie die daaruit komt, kan weer in de Nederlandse zaak gebruikt worden. Daarnaast hoopt de stichting dat zich meer Volkswagen eigenaren bij hen zullen aansluiten: “Hoe meer partijen zich aansluiten, hoe beter dat is voor de zaak”, aldus Haas. In heel Europa wordt naar de Nederlandse zaak gekeken, een uitspraak van de Nederlandse rechter is volgens Haas ook bindend in andere Europese landen.

Autobezitters kunnen op de website van de stichting met hun kenteken checken of ze in aanmerking komen. Meedoen is kosteloos, de stichting en bijbehorende kosten zoals de inhuur van advocaten worden gefinancierd door private investeerders. Wie dat zijn wil Haas niet zeggen: “Zij zijn schuw om met naam en toenaam in de media te komen”. De stichting zegt nadrukkelijk samenwerking te zoeken met andere Europese belangenorganisaties of juridische initiatieven. Er wordt al samengewerkt met een Brits advocatenkantoor dat 41.000 auto-eigenaren vertegenwoordigt en met consumenteninitiatieven in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Maar hoe zit het dan met de nieuwprijs, die de stichting wil terugclaimen? Haas legt uit dat Volkswagen waarschijnlijk niet zo ver zal willen gaan en dat er een schikking getroffen zal worden. Wat daar aan schadevergoeding uitkomt, zal verdeeld worden, waarbij auto-eigenaren eerst de dagwaarde van de auto vergoed krijgen. Dat is logisch, aldus Haas: “Als zij nu zouden verkopen, krijgen ze ook niet meer dan dat”. Vervolgens gaat 15 tot 18 procent van het schikkingsbedrag naar de financiers, iets dat heel gebruikelijk is in de VS, aldus Haas. “Daar zijn percentages van 40 procent heel gebruikelijk”. Wat vervolgens overblijft, wordt weer verdeeld onder de gedupeerden.

Het dieselschandaal draait om het sjoemelen met uitstootgegevens van auto’s door middel van gemanipuleerde software. Daardoor leken de wagens in testen schoner dan ze in het echt waren. Volkswagen Car Claim zoekt al sinds 2015 naar een “passende oplossing” voor gedupeerden van de grote uitstootfraude bij het Duitse autoconcern, echter zonder resultaat. “Wij zien nu geen andere mogelijkheid dan alle getroffen autobezitters te mobiliseren om Volkswagen, Bosch en de lokale handelaren te bewegen hun verantwoordelijkheid te nemen”, verklaart Van Woerkom. Hij is ook voorzitter van Detailhandel Nederland en hij was eerder directeur van verkeersorganisatie ANWB. Ook kwam Van Woerkom negatief in het nieuws vanwege racistische uitspraken over Marokkanen.

Reageren is niet mogelijk.