Volkswagen schetst nieuwe Jetta

0

In Europa is de Volkswagen Jetta slechts een muurbloempje, maar in de Verenigde Staten met zijn sedanminnende consumenten is hij behoorlijk populair. Daarom wordt aldaar halsreikend uitgekeken naar de nieuwe generatie. Volkswagen wil het Amerikaanse publiek met een serie schetsen alvast op het puntje van zijn stoel doen zitten.

Ook in het zuidelijke deel van Europa (Griekenland, Spanje, Portugal) kan er grote interesse zijn in de nieuwe Jetta. En in de Verenigde Staten is de Volkswagen een volwaardig alternatief voor de 4-deurs Honda Civic en de Toyota Corolla. Vanwege het belang van de Amerikaanse afzetmarkt, wordt de Jetta tegenwoordig dicht bij het vuur, namelijk in het Mexicaanse Puebla, gebouwd. Dat verklaart meteen ook waarom de kwaliteit niet vergelijkbaar is met die van ‘onze’ Golf.

Platformtechnisch zal de nieuwe Jetta evenwel een inhaalslag maken want de volgende generatie, die Volkswagen op de 13 januari van start gaande autotentoonstelling van Detroit zal onthullen, maakt de overstap naar het actuele MQB onderstel van onder andere de Golf. Dankzij deze architectuur (een modulair bouwstenenconcept waarbij modellen van het Duitse autoconcern op grote schaal componenten delen) kan de nieuwe Jetta meer interieurruimte in combinatie met een lager gewicht bieden. Daarnaast kan de koper rekenen op een verbeterde wegligging, meer technologie en een zuinigere benzinemotor. Volkswagen hoopt dat dit een ‘winnende formule’ is die vooral op de Noord Amerikaanse markt voor een flinke verkoopstijging zal zorgen.

Met de schetsen wil Volkswagen de indruk wekken dat de nieuwe Jetta een stuk stijlvoller, sportiever en dynamischer wordt. Oftewel het kleine broertje van de ‘premium’ Arteon. Maar een tijdje geleden kon een voorserie exemplaar al op beeld worden vastgelegd en daaruit blijkt dat de soep qua zwoel design niet zo heet gegeten gaat worden als Volkswagen hem graag opdient. Wel krijgt de nieuwe Jetta standaard LED verlichting (zowel vóór als achter) en zal hij worden voorzien van een eigentijds dashboard, compleet met groot touch screen en Apple CarPlay of Android Auto.

De huidige generatie, die ook in Mexico van de band rolde, draait alweer mee sinds 2011. Na een carrière van 7 jaar ben je in autoland dan aan je pensioen toe. De modelreeks stamt uit 1979. Toen was het overduidelijk een Golf (debuut: 1974) waaraan later een kontpartij was geplakt, maar de tweede generatie Jetta (uit 1984) oogde een stuk meer volwassen en was in Europa behoorlijk succesvol. Toch kreeg de opvolger uit 1992 een andere naam: Vento. Dat beviel blijkbaar niet, want voor de vierde generatie werd overgestapt op de aanduiding Bora. In 2005 werd bij editie nummer5 de modelnaam Jetta weer van zolder gehaald. Diens opvolger, de huidige generatie is dus sinds 2011 leverbaar, maar de verkoop in Nederland stopte al in 2014 na een kortstondige hype rondom belastingvoordelen waarvan de Jetta als hybride kon profiteren. De kans dat de nieuwe, zevende editie naar Nederland komt, is overigens nihil. In het prijssegment tussen de 26 en 38 duizend euro denkt Volkswagen bij ons veel beter te scoren met de nieuwe T-Roc.

Reageren is niet mogelijk.