Nieuwe Jetta moet marktaandeel Volkswagen in VS vergroten

0

Volkswagen wil zijn aanwezigheid in Noord-Amerika, en dan vooral in de Verenigde Staten, vergroten. De Duitse automaker heeft hiervoor een budget van 3,3 miljard dollar voor de periode tot en met 2020 klaarliggen.

Volkswagen speelt als één van de grootste automakers ter wereld naar eigen zeggen vooralsnog een ”irrelevante” rol op de Amerikaanse markt. Het marktaandeel in de VS, de tweede automarkt wereldwijd, ligt momenteel op nog geen 2 procent. Onder andere Subaru is op de Amerikaanse markt een veel grotere speler. Met nieuwe modellen, waaronder een verse editie van de Jetta, wil de fabrikant proberen meer consumenten in de Verenigde Staten voor zich te winnen.

Volkswagen wil zijn marktaandeel in de VS dit jaar verdubbelen, zo laat merkchef Harald Krüger (derde foto) weten. Op termijn moet het marktaandeel nog verder omhoog. Verder wil het Duitse concern tegen 2020 op operationele basis minstens quitte draaien in de regio. Tot nu toe moet er geld bij. Volkswagen kampt in de VS nog altijd met de naweeën van het dieselschandaal. Naast een aanzienlijke schadepost door terugroepacties en boetes liep het imago van de Duitsers een forse deuk op.

Om dit streven kracht bij te zetten lanceert Volkswagen deze maand de nieuwe Jetta. Met meer dan 17 miljoen wereldwijde verkopen is het modeltype één van de best verkochte Volkswagens ooit. Van die 17 miljoen vonden 3,2 miljoen exemplaren een eigenaar in de VS. Het nieuwe model, primair bedoeld voor de Noord Amerikaanse markt, wordt aan gedreven door een 150 pk / 250 Nm sterke 1,4 liter TSI benzinemotor. De optionele 6-traps DSG automaat, die Amerikanen de schokkerig vinden schakelen, is ingeruild voor een conventioneel 8-traps exemplaar. LED koplampen zijn standaard aanwezig.

Uiteraard is ook het interieur helemaal nieuw. We zien veel trapeziumvormige delen en op net als auto’s als de Golf is ook voor de Jetta een digitaal instrumentarium leverbaar. De basisprijs is in de Verenigde Staten vastgesteld op 18.545 dollar. Daarmee is de nieuwe Jetta 100 dollar voordeliger dan de vorige editie. Voor Nederland zou dit inclusief belastingen evenwel zo’n 33.600 euro betekenen; een te hoog bedrag om concurrerend te kunnen zijn.

Volkswagen heeft geen plannen om de nieuwe Jetta in Europa te gaan verkopen. De vorige, uit 2010 stammende 6de generatie moest het in ons land vooral van de fiscaal ondersteunde hybride versie hebben. Sedanmodellen in de middenklasse worden tegenwoordig in ons land nauwelijks meer verkocht. De nieuwe Jetta maakt de overstap naar het inmiddels alom bekende MQB platform. Dat betekent, mede dankzij een met 4 centimeter tot 2,69 meter verlengde wielbasis, aanzienlijk meer interieurruimte op.

Reageren is niet mogelijk.