Nieuwe Volvo V40 wordt elegant

0

Toen Volvo eind vorig jaar de XC40 introduceerde, werd er direct gespeculeerd over het design van die andere kleine Volvo die gebruik gaat maken van het kersverse CMA platform: de nieuwe V40. Diverse media verwachten een relatief hoekig, gedrongen vormgeving. Net zoals bij de XC40. Maar Autointernationaal.nl denkt dat dit niet het geval zal zijn. Hoe de nieuwe V40 er wél uit gaat zien, zie je op deze computertekening.

Volvo kiest dus voor een elegant en sportief design. Eigenlijk helemaal niet verrassend. Wat de verschillen tussen de XC40 en de V40 zullen even groot zijn als tussen de XC90 en de V90. Ze behoren tot dezelfde familie, maar Volvo vult het thema ‘V’ heel anders in dan ‘XC’, zoals je aan deze computertekening kan zien.

Zou je de huidige V40 kunnen bestempelen als een hatchback oftewel gewoon een direct alternatief voor de Audi A3 Sportback, de BMW 1-serie 5-deurs en de Mercedes A klasse, zijn opvolger wordt een liftback. Waar zit het verschil in? Antwoord: de carrosserielengte. Een hatchback is altijd korter dan een (imaginaire) sedanuitvoering. Een liftback niet. Daarom is de Skoda Octavia een liftback, evenals de nieuwe Hyundai i30 Fastback.

Door voor de liftback carrosserievorm te kiezen, vermijdt Volvo een rechtstreekse confrontatie met de volumemodellen in het C segment. Daar heeft het premiummerk toch niks te zoeken, in die zin dat de Zweden het qua prijs nooit van concurrenten met veel grotere productieaantallen kunnen winnen. Maar die Hyundai i30 Fastback? Ja, die lust de nieuwe Volvo V40 rauw. Ook de volgende generatie Audi A3 Sportback (die een halve klasse groter wordt; de gewone A3 wordt een ‘korte’ 5-deurs hatchback) trouwens.

Aan de computertekening is te zien dat de nieuwe V40 een relatief lange wielbasis krijgt: 2,70 meter. Ruim 5 centimeter meer dan de huidige editie. Dat zal het grootste probleem van de V40, namelijk de krappe ruimte achterin, oplossen. In China, tegenwoordig de grootste afzetmarkt voor Volvo, zal men dolblij zijn met dit nieuws. De carrosserielengte neemt ook met een paar centimeter toe tot ruim 4,40 meter. De breedte wijzigt niet of nauwelijks, evenals de koetswerkhoogte.

De V40 is en blijft de benjamin uit het Volvo gamma, maar de merkkarakteristiek gevormde koplampen, waarbij de ‘Thor Hammer’ dagverlichting voor een groot gedeelte de vorm van de units bepaalt, zorgen voor een duidelijk familiegezicht. Ook als er ingestapt wordt, zal het een feest van herkenning zijn, want de nieuwe V40 neemt 1:1 het dashboard van de XC40 over. Dat betekent een verticaal geplaatst touch screen en een veel fraaiere afwerking dan bij de huidige V40. Volvo laat daarmee zien een volwaardig premiummerk te zijn.

Bij het ontwerpen van het CMA platform heeft Volvo vanaf het begin rekening gehouden met elektrificatie. Dit betekent dat wij 2 varianten met een elektromotor kunnen verwachten in 2019: een volledig elektrische versie met 75 kWh groot accupakket en een actieradius van maximaal 600 kilometer. Daarnaast is een stekkerhybride versie gepland die een 180 pk sterke 1,5 liter 3 cilinder turbobenzinemotor als basisunit heeft. De assisterende elektromotor bevindt zich bij deze geëlektrificeerde uitvoering ook voorin, dus de V40 T4 Twin Engine op de computertekening heeft (anders dan zijn grotere familieleden) alleen voorwielaandrijving. Dat houdt de kosten laag.

Over kosten gesproken: reken in eerste instantie op een instaptarief van 32.895 euro. Voor dit bedrag krijg je de nieuwe V40 dan als T3 met 156 pk sterke 1,5 liter 3 cilinder turbobenzinemotor. De rest van het aandrijfpallet bestaat uit de T4 (met een 2,0 liter 4 cilinder van 190 pk) en de T5 met vierwielaandrijving (zelfde motor, maar dan met 247 pk). Dieselen kan in de D3 en D4. Beiden hebben een 4 cilinder 2,0 liter motor onder de kap, maar het vermogen verschilt: 150 respectievelijk 190 pk. De D4 zal tegen meerprijs leverbaar worden met vierwielaandrijving. Voor de D3 verwacht Autointernationaal.nl een instaptarief van 36 mille.

Is dat voldoende laag om alle huidige V40 rijders soepel te laten overstappen? Nee, want momenteel beginnen de prijzen bij 27.495 euro voor de T2 en 28.495 euro voor de D2. Daarom zal Volvo in tweede instantie, als de productie goed op stoom is en de levertijden onder controle zijn, het gamma uitbreiden met soortgelijke versies van de nieuwe V40. Die worden 122 respectievelijk 120 pk sterk, maar zullen wel duurder worden dan hun voorgangers. Uiteindelijk zal er ingestapt kunnen worden voor 30.895 euro in de V40 T2, of voor 33.495 euro in de D2. Dat is meer dan voorheen, maar dan krijg je ook een auto die veel ruimer, eleganter en ‘premium’ is …

Reageren is niet mogelijk.