Het aantal automerken dat in Nederlands, ondanks een aanzienlijke groei van de verkopen, zijn klantenaantal zag dalen, is op twee handen te tellen. Eén vinger is van/voor Mitsubishi. Dit merk kreeg een forse klap, met name in december. Toen daalde het aantal registraties van 1.218 naar 195. Er is eigenlijk maar één oorzaak: de Outlander, waarvan de stekkerhybride uitvoering uit de gratie is. In december 2016 kon nog worden geprofiteerd van een tot 15 procent verlaagde bijtelling, maar daarna was het uit met de fiscale pret. Met als gevolg dat de zakelijk rijder de Outlander PHEV nu links laat liggen.
Mitsubishi Nederland hoopt dat de Outlander PHEV met een forse prijsverlaging weer op kopersgunst kan rekenen. Die is nu verkrijgbaar vanaf 35.990 euro, liefst 4.030 euro minder dan voorheen. Deze prijsdaling van ruim 10 procent geldt voor de Pure uitvoering. Ook de Premium, Prestige en de S-Edition staan met ingang van 2018 voor lagere bedragen in de prijslijst. De eerste kent nu een tarief van 40.990 euro; een bedrag dat 3.030 lager ligt dan voorheen. De Prestige en S-Edition mogen bij de Mitsubishi dealer worden meegenomen voor respectievelijk 45.990 en 51.990 euro. Bij deze uitvoeringen is de prijsverlaging 3.030 en 2.530 euro groot.
Mitsubishi | Kia | Mitsubishi |
Outlander | Niro | Eclipse Cross |
PHEV Pure | PHEV DynamicLine | 1.5 DI-T First Ed. |
35.990 euro | 34.595 euro | 34.990 euro |
Mitsubishi | BMW | Toyota |
Outlander | 2-serie Active Tourer | RAV4 |
PHEV Prestige | iPerformance Exec. | Hybrid Executive |
45.990 euro | 45.281 euro | 46.450 euro |
De Outlander blijft onveranderd leverbaar in benzine en dieseluitvoering. Voor het eerste brandstoftype ligt de instapprijs bij 33.990 euro. Je krijgt dan de 2.0 CVT Business Edition met voorwielaandrijving. Dieselen kan vanaf 41.990 euro in de 2.2 DI-D Connect Pro, tevens een voorwielaandrijver.