Volvo XC60 slaat aanval DS 7 Crossback af

0

DS betreedt als premiummerk van het PSA concern het SUV segment: de klasse van de Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC en de Volvo XC60. In een vergelijkingstest met de laatste peilt Autointernationaal.nl hoe goed de Franse debutant is.

Voor DS lonken de winsten die met SUV modellen behaald kunnen worden, helemaal als die premiumstatus hebben. De Fransen springen in de vijver met de 7 Crossback; na 7 jaar het eerste compleet nieuwe model voor DS. Ondersteltechnisch, en ook qua motorisering, is hij verwant aan de Peugeot 3008. Die opereert in een lager segment, maar de wielbasis werd opgerekt tot 2,74 meter. Daardoor doet de 4,57 meter lange 7 Crossback nog maar een halve klasse onder voor de XC60 (respectievelijk 2,87 en 4,69 meter). Hetzelfde geldt voor de prijsstelling: de Volvo moet als 190 pk sterke D4 AWD minimaal 63.495 euro opbrengen, terwijl de DS als BlueHDi 180 (geen vierwielaandrijving) te koop is vanaf 54.490 euro. Beiden hebben een 8-traps automaat standaard.

Zodra je de 7 Crossback met de afstandbediening ontgrendelt, knipoogt hij naar jou met zijn LED koplampen. Je kan het gerust flirten noemen. De 6 LED units fonkelen als briljanten. Dat is nog een premium. Ook de achterlichten laten met hun laser gegraveerde LED ruitindeling zien dat DS veel liefde voor detail heeft (‘ruiten’ zijn HET thema bij deze Fransoos). Hij mag dan een halve klasse kleiner zijn dan de XC60, maar qua uitstraling doet de Fransman niks voor de Zweed onder.

Als je instapt in de 7 Crossback wordt je opnieuw verrast. Daar is hij weer, de verloren gewaande wereld van de Franse auto avant-garde. Binnenin de DS oogt helemaal niks zoals bij een andere vierwieler. Je kan je ogen eindeloos de kost geven. Maar ‘anders’ is niet ‘beter’. Val je voor de 7 Crossback, en die kans is aanzienlijk, dan zal je er aan moeten wennen dat de knoppen voor de raambediening zich in de middentunnel bevinden. Maar verzachtende omstandigheid is dat de toetsen ogenschijnlijk door een juwelier met de hand zijn fijn geslepen. Ondanks dat er in ergonomisch opzicht kanttekeningen geplaatst kunnen worden bij de DS, wekt alles netjes en is de afwerking solide. Een leuke gimmick is het uurwerk in de middenconsole dat na het starten van de motor tevoorschijn komt. De startknop bevindt zich daar overigens direct onder. Niet de meest logische plek, maar afijn. Non-conformistisch is het wel.

De stoelen zijn tamelijk week, maar zeer comfortabel. Ook de gestanste lederen bekleding is een lust voor het oog. Maar helaas is de zitpositie niet prettig. Je zit noodgedwongen te rechtop en de hoofdsteun drukt in je nek. Vanaf het uitrustingniveau So Chic (standaard op de BlueHDi 180 uitvoering) is de 7 Crossback voorzien van ‘DS Sensoral Drive’ oftewel adaptieve dempers waarvan de afstelling bepaald wordt door een camera die het wegdek scant. Oneffenheden worden op die manier zeer effectief weg gefilterd. Helaas gooien de grote en zware 20 inch wielen roet in het eten, want die geven dwars naden via stoten toch door aan de inzittenden. Ook de demping van de 2,0 liter dieselmotor valt een tikkeltje tegen. Onaangenaam rumoerig wordt de 7 Crossback gelukkig niet.

Per saldo is het DS verhaal tot nu toe positief, maar dat verandert als je besluit op de 7 Crossback op zijn staart te trappen. Daar is hij duidelijk niet voor bedoeld. Bij een sportieve rijstijl schuift de DS in bochten snel over zijn voorwielen weg. Ook begint de 7 Crossback dan te rollen, hellen en duiken. Alsof het onderstel overvraagd wordt. De automatisch harder wordende dempers kunnen dat niet verhinderen. Het resultaat is dat de DS zich minder soeverein en rustig gedraagt als de Volvo. Een bochtenridder is de 7 Crossback dus niet. Maar dat waren zijn voorvaderen DS, CX en XM evenmin. En dat is, als je geen sportieve agenda hebt, prima. Iedereen zijn eigen karakter.

De XC60 is in de geteste uitvoering 150 kilo zwaarder dan de 7 Crossback. De modellen van Volvo moeten het traditioneel van een veilig weggedrag hebben en dat is bij deze SUV niet anders. Niets brengt hem uit zijn element. Het ESP systeem grijpt tijdig en soepel in. De vering maakt indruk met zijn absorptievermogen.

De meeste indruk maakt de Volvo echter met zijn bouwkwaliteit. Het verschil met de DS is aanzienlijk. Aan alles merk je dat de Zweed ook over 20 jaar nog tegen een stootje kan. Zijn carrosserie is ook beter geïsoleerd dan die van de 7 Crossback en de XC60 biedt meer ruimte. Met name achterin is het verschil groot. Bij de DS krijg je voeten niet onder de voorstoelen gemanoeuvreerd. In de Volvo heb je in alle richtingen plek zat. Ook word je als bestuurder en bijrijder getrakteerd op een zeer ontspannen zitpositie.

Het dashboard maakt een opgeruimde, maar tegelijkertijd fraaie en hoogwaardige indruk. Merkkarakteristiek bij de XC60 is de in de middentunnel geplaatste startknop. De kofferruimte is met maximaal 1.432 liter (bij neergeklapte achterbank) aanzienlijk kleiner dan die van de 7 Crossback (1.750 liter), maar het is de vraag of dat in de praktijk een nadeel is. Bij de DS zit je met een laadvermogen van 432 kilo snel aan de limiet. De Volvo mag maximaal 565 liter vervoeren. Dat is een geruststellende gedachte.

Conclusie

DS maakt een indrukwekkend debuut in het premium SUV segment. Het is echt een fabelachtige auto die in vele opzichten weet te boeien. Maar consequent van hoog niveau is de 7 Crossback niet. Wie op zoek is naar een zeer goed uitgewogen SUV kan beter de XC60 nemen. De Volvo is duurder, maar ook de beste.

Comments are closed.