In detail: de nieuwe Mercedes A-klasse

0

Mercedes opent een nieuwe aanval op het marktleiderschap van de Volkswagen Golf in het C segment. In 2009 verkocht de overbekende middenklasser uit Wolfsburg in Nederland ruim 10 keer zo goed als het premiumalternatief uit Stuttgart. In 2013, het eerste volle verkoopjaar van de derde, veel dynamischer ogende generatie van de A klasse, waren de verkoopverhoudingen 5:1. Vorig jaar is de voorsprong van de Golf verder geslonken tot factor 3. En nu wil Mercedes concurrent Volkswagen nog verder onder druk gaan zetten. Met een A klasse die meer stijl en technologie dan ooit tevoren biedt.

De vierde generatie A klasse staat op een bodemplaat die tussen beide assen 3 centimeter groeide (tot 2.699 mm) en waarbij de carrosseriebreedte met 1,4 centimeter toenam. Hij is 4.419 mm lang, 1.796 mm breed en 1.440 mm hoog. Daarmee is de nieuwe editie 120 mm langer, 16 mm breder en 7 mm hoger dan het uitgaande model. De buitenafmetingen wijzigden dus amper, maar Mercedes kon hierdoor wel weer ruimte voor de inzittenden en hun bagage creëren. Op schouderhoogte is het interieur voorin 9 mm breder dan voorheen, terwijl achterpassagiers er zelfs 22 mm bij krijgen. Ook de hoofdruimte gaat erop vooruit: hier is de winst respectievelijk 7 en 8 mm. Daarnaast zou de toegang tot de achterbank eenvoudiger moeten zijn en is de kofferbak met een totaal van 370 liter in vergelijking met de uitgaande A klasse 29 liter groter.

De A klasse behoudt zijn lange motorkap en de 5 deuren met lichtjes hellende kofferklep. De scherpe vouwen in de flanken zijn wel minder uitgesproken en verder zijn de achterruiten minder afgerond. De nieuwe A klasse heeft dezelfde kwade blik als de onlangs voorgestelde CLS: puntige lichtunits en een bijzonder laag geplaatste grille. Zo wordt de vierde generatie, intern W176 genaamd, weer dat tikkeltje sportiever. En hij heeft een achterpartij waarin de strakker gesneden lichtunits voor zichzelf een meer prominente rol opeisen. Door hun donkere kleurstelling doet een witte A klasse hier zelfs een beetje denken aan een stormtrooper helm.


Het interieur van de nieuwe A klasse interieur kregen we eerder al te zien. Daarin domineert een geheel digitaal dashboard dat rechtstreeks uit de S klasse lijkt te komen. Optioneel, dat wel. Je kan namelijk kiezen uit 3 smaken: 2 keer een 7 inch scherm, een 7 inch plus een 10,25 inch scherm en de zogeheten Widescreen Cockpit: 2 keer een 10,25 inch scherm. Verder noteren we luchtroosters in turbinevorm en de overheerlijke MultiContour voorstoelen met massagefunctie.

Het ‘Mercedes-Benz User eXperience’ (MBUX) multimediasysteem moet voor een nieuwestandaard zorgen voor het premium C segment. De Duitsers spreken van een “emotionele” verbinding tussen de inzittenden en de auto. De functies van het MBUX systeem kun je bedienen met knoppen, een aanraakscherm, een speciale aanraakknop (optie) of op natuurlijke wijze met de stem door activering met de sleutelwoorden ‘Hey Mercedes’ (optie). Je kan als het ware tegen de A klasse praten, waarna hij zelfstandig een antwoord zou moeten kunnen formuleren. Een beetje zoals Google en Apple dat ook kunnen, dus, en Mercedes wil hiermee dan ook de ervaring van ‘een smartphone op wielen’ creëren. Daarnaast is het systeem zelflerend en kan het patronen herkennen, bijvoorbeeld veelgebruikte routes. Met dit soort innovaties, maar ook mooie materialen en bijzondere verlichtingstechnieken (er zijn 64 kleuren mogelijk) wil Mercedes het luxegevoel uit hogere segmenten laten doorvloeien in interieur van het compacte model. De technologie kan ook navigatie omvatten met updates via internet en met augmented reality.

Het motorengamma begint bij een 1,33 liter 4 cilinder turbomotor met partikelfilter die 163 pk en 250 Nm (CO2-uitstoot: 120 gram/km) toevertrouwt aan een handgeschakelde 6-bak of een 7-traps automaat met dubbele koppeling (7G-DCT). Deze versie heet A 200 en beschikt in combinatie met de automaat zelfs over cilinderuitschakeling. Er is ook een 2,0 liter variant met variabele nokkenas (Camtronic), de A 250, met 224 pk en 350 Nm waarbij de automatische transmissie standaard is (CO2-uitstoot 140 gram/km). Dieselen kan in de A 180d met een 1,5 liter 4 cilinder unit onder de kap die goed is voor 116 pk en 260 Nm (CO2-uitstoot: 108 gram/km). Deze motorversie is er vooralsnog alleen met de 7G-DCT automaat en heeft AdBlue voor NOx behandeling. In een later stadium volgen meer motoren, waaronder AMG varianten (tot 400 pk) en een hybride versie.

Wat Mercedes leerde met de autonome rij systemen van de E en S klasse past de autofabrikant uit Stuttgart nu ook toe op zijn kleinste model. Zo kan de A klasse worden uitgerust met adaptieve cruisecontrole, een automatische noodrem en rijstrookassistent. Daarbij horen geavanceerde systemen die onder meer de snelheid aanpassen wanneer een bocht, kruispunt of rondpunt wordt genaderd. De bijrijderstoel detecteert automatisch de aanwezigheid van een kinderzitje om de airbag uit te schakelen. De actieve motorkap beperkt de impact in geval van een aanrijding met een zwakke weggebruiker.

De nieuwe A klasse maakt gebruik van het modulaire CMA. De minder krachtige motorversies met voorwielaandrijving combineren een MacPherson voorwielophanging met een torsie as achter, net zoals bij de Mégane van samenwerkingspartner Renault het geval is. Mercedes verbloemt die bescheiden basis en heeft het simpelweg over het “comfortonderstel”. De krachtigere motorversies (al dan niet met vierwielaandrijving) beschikken achter over een multi-link constructie. Het optionele 4Matic systeem beschikt voortaan over een elektronisch gestuurde meer platenkoppeling (de vorige generatie deed het met een hydraulische gestuurde eenheid).

Mercedes biedt verschillende uitrustingniveaus aan en onderstellen met of zonder adaptieve schokdempers. Dynamic Select is standaard en telt 4 rij modi, maar voor de actieve demping moet je geld bijleggen. De vierde generatie A klasse beleeft zijn publieksdebuut op de autosalon van Genève (8 tot 18 maart) en komt in mei op de markt. Dan zullen ook de prijzen bekend gemaakt worden.

Al met al is de nieuwe editie een zorgvuldige evolutie van het vorige model. Dat Mercedes vasthoudt aan de met de derde, uit 2012 stammende, generatie ingeslagen koers is niet meer dan logisch, want de Golf laat zich alleen in het defensief drukken met een hatchback die nóg sportiever en meer ‘premium’ is. Het heeft Mercedes een 10 jaar jonger koperspubliek met een hoger aandeel vrouwen opgeleverd. Na de hier getoonde hatchback komt er later nog een sedan, die vooral in de Verenigde Staten en China moet gaan scoren. In China is de A klasse helemaal belangrijk: daar is hij voor 30 procent van de klanten zelfs de allereerste auto die ze ooit hebben gekocht. En wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Comments are closed.