Stiltekoning: Range Rover P400e

0

Waarom de korte test?

Land Rover heeft het gamma van haar Range Rover uitgebreid met een stekkerhybride versie, de P400e. De Britten willen dat in 2020 elk model ook leverbaar is in een geëlektrificeerde variant. Afgelopen najaar stelde Land Rover al een P400e uitvoering van de Range Rover voor.

Wat voor auto is het?

De aandrijflijn bestaat uit een 300 pk sterke 2,0 liter 4 cilinder Ingenium turbobenzinemotor die assistentie krijgt van een 115 pk sterke, in de 8-traps automaat van ZF geplaatste, elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 404 pk en aan koppel is er maximaal 640 Nm beschikbaar. Op de machtige 5.0 V8 Supercharged na deze nieuwe P400e uitvoering de krachtigste Range Rover uit het gamma. En de zuinigste.

Het 13,1 kWh grote accupakket zorgt voor een elektrische actieradius van 51 kilometer. Het gemiddelde benzineverbruik bedraagt volgens Land Rover 2,8 liter/100 km. Dit betekent een CO2-uitstoot van 64 gram/km (volgens NEDC norm). Wie de Range Rover P400e op zijn staart trapt, kan in 6,5 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid bedraagt dan 220 km/u. In elektrische modus is de topsnelheid begrensd tot 135 km/u. Land Rover zegt de geluidsdemping verbeterd te hebben, onder meer via 20 procent dikker glas voor de zijruiten. De Range Rover moet daarmee de limousine onder de SUV modellen blijven.

Vanbuiten is de modeljaar 2018 uitvoering van de Range Rover te herkennen aan nieuwe koplampen met matrix/LED laser technologie en een licht gewijzigde grille. De lichtunits achter zijn voortaan donker van kleur. Ook de bumpers hebben een ander ontwerp. Achter het Land Rover logo in de grille is de laadaansluiting voor het lithium/ion accupakket weggewerkt. De minimum laadtijd bedraagt 2 uur en 3 kwartier (via een snellader). Het accupakket bevindt zich onder de kofferbak, wat gevolgen heeft voor zowel het laadvolume (de vloer ligt 5 centimeter hoger) als voor de inhoud van de brandstoftank (die krimpt van 104 naar 90 liter).

Net als de reguliere versies van de Range Rover beschikt ook de P400e uitvoering over het reeds van de Velar bekende Touch Pro Duo multimediasysteem, een installatie dat een tweetal 10-inch schermen omvat. Het multifunctionele stuurwiel is voorzien van aanraakvlakken. Het automatische, via de telefoon te bedienen stoelsysteem (met bredere, zachtere zetels) werd overgenomen van de Discovery. Land Rover stelt dat er in het interieur 14 aansluitmogelijkheden zijn, waaronder een regulier stopcontact om bijvoorbeeld een laptop op te kunnen laden. De standaarduitrusting van de Range Rover omvat tevens de van de Jaguar F-Pace bekende Activity Key. Land Rover vraagt 139.045 euro voor de stekkerhybride versie. Je krijgt dan het uitrustingniveau Voque. De Autobiography uitvoering moet 155.245 euro opbrengen. Daarmee is de P400e uitvoering afgerond 5 mille goedkoper dan de 3,0 liter V6 dieselversie.

Is het wat?

Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van jouw ‘stekkerdiscipline’ en de manier waarop je de Range Rover P400e gebruikt. Rijd je vooral korte afstanden, leg je de Brit plichtsbewust aan de stekker en spring je slim om met de verschillende rij modi, dan kan je aanzienlijk langer met een volle brandstoftank doen dan bij de reguliere uitvoeringen. Doe je dat niet, dan heb je alleen maar last van het accupakket, dat het gewicht van deze luxueuze SUV richting de 2,6 ton duwt.

In elektrische modus biedt de Range Rover P400e extra veel comfort. Je kan nagenoeg geruisloos door de binnenstad glijden. Maar zodra de benzinemotor wakker geschud wordt, merk je duidelijk dat er een burgerlijke 4-pitter tussen de voorwielen zit in plaats van een mondaine 6 cilinder of een V8. De verbrandingsmotor produceert namelijk niet echt een aangename klank. Gelukkig verloopt de overgang van elektrisch naar hybride aandrijving elegant. Bij soortgelijke modellen van de Duitse premiumconcurrentie wil dat nog wel eens anders zijn …

Voer je het tempo op, dan merk je goed dat het additionele accupakket de reeds behoorlijk corpulente Range Rover nog zwaarder maakt. De stekkerhybride Brit houdt beslist niet van vulgair gooi en smijt werk. Dat doet hij voelbaar met grote tegenzin. De carrosserie zal bij het nemen van bochten dan zeer nadrukkelijk om zijn lengteas gaan rollen. Met het veercomfort is evenwel niks mis. De luchtvering veegt oneffenheden netjes onder de mat. Je hebt hierdoor het gevoel op een vliegend tapijt te zitten; een gevoel dat versterkt wordt door de wat traag werkende stuurinstallatie en de koninklijk hoge zitpositie met een uitstekend zicht rondom.

Op een onverharde ondergrond weet ook de P400e uitvoering uitstekend zijn mannetje te staan dankzij de befaamde Terrain Response technologie én de elektromotor, zodat ook deze Range Rover elegant over de rotsen klautert en net zo sierlijk in een wild stromende rivier duikt. Het is bij de stekkerhybride variant zelfs makkelijker om wiel per wiel het koppel te moduleren.

80%
80%
Awesome

Tot het marktdebuut van de Bentley Bentayga Hybrid staat de Range Rover P400e op eenzame hoogte. Ondanks dat er gebruik is gemaakt van een bescheiden 4 cilinder benzinemotor, weet de stekkerhybride aandrijflijn te overtuigen, met name als je deze SUV regelmatig gebruikt voor kortere ritten in de stad. In elektrische, geruisloze modus straalt de zalig stille Range Rover P400e nóg meer klasse uit. Tegelijkertijd hoeft de bezitter van deze SUV qua terreincapaciteiten geen druppeltje water bij de wijn te doen. Wat dit betreft is de Brit ook als stekkerhybride ongenaakbaar. Nog meer dan de louter door een verbrandingsmotor aangedreven versies van de Range Rover is deze P400e uitvoering van alle markten thuis. De ingenieurs van Land Rover hebben hun huiswerk uitstekend gedaan!

  • 8
  • User Ratings (9 Votes)
    8.2

Comments are closed.