Volkswagen topman gaat getuigen

0

Hans Dieter Pötsch, de Chief Financial Officer van Volkswagen, zal in een civiele rechtszaak getuigen dat de autofabrikant investeerders niet heeft voorgelogen over de sjoemelsoftware. Dat melden anonieme bronnen.

De getuigenis is opmerkelijk omdat de rol van Pötsch in het schandaal ook strafrechtelijk wordt onderzocht. De getuigenis pro Volkswagen onder ede zal in een eventuele strafzaak een rol kunnen gaan spelen. Pötsch zal een getuigenis afleggen in een civiele zaak die dient voor de rechtbank in Brauschweig. Bij die rechtbank lopen in totaal 1.600 zaken van investeerders die zeggen dat zij zwaar op het aandeel Volkswagen hebben verloren doordat de leiding van het autoconcern aanvankelijk zweeg over het feit dat sjoemelsoftware was gebruikt om de werkelijke uitstoot van dieselmodellen te verhullen. De schade bedraagt 9 miljard euro.

Volkswagen heeft altijd beweerd dat het schandaal pas heel laat bij de concerntop bekend zou zijn geworden. Maar de rechtbank in Stuttgart heeft de autobouwer nu opgedragen 2 documenten te overleggen waaruit zou blijken dat Martin Winterkorn, de vroegere topman van de Volkswagen Groep, al in mei 2014 was geïnformeerd over de sjoemelsoftware.

Voor de buitenwereld werd het sjoemelsoftware schandaal pas in september 2015 bekend. Winterkorn heeft tot nu toe steeds volgehouden dat hij niet of nauwelijks eerder informatie over de fraude heeft gekregen. Maar in brieven uit mei 2014, die zijn gelekt naar de Duitse krant Handelsblatt, deelt de directeur kwaliteitszorg echter mee dat de emissies van dieselauto’s een onderwerp is dat op de agenda van de hoogste bestuurders moet komen.

Volkswagen weigert tot nu toe commentaar te geven op de berichten. Als die waar zijn, dan kunnen zowel het autoconcern als Winterkorn opnieuw geconfronteerd worden met enorme schadeclaims. Met name dus van aandeelhouders die stellen dat zij te laat geïnformeerd zijn over de sjoemelsoftware en de mogelijke consequenties daarvan. Ook zou justitie Winterkorn dan kunnen vervolgen wegens het geven van valse informatie.

Om schoon schip te maken, probeert Volkswagen nu de hele groepsstructuur open te breken. Eén van de aangedragen oplossingen is om de automerken van het concern meer zelfstandigheid en vrijheid te geven. De huidige structuur, waarbij alle 12 merken onder één holding vallen, zou te star zijn om snel te kunnen reageren op de ontwikkelingen in de autowereld. Ook misstanden zouden bij een minder hiërarchische bedrijfsorganisatie sneller aan het licht moeten kunnen komen.

Volkswagen denkt dus na over een grote ‘ombouw’ van het hele concern. Daarbij gaat het ook over vragen op het gebied van governance en de lange termijn toekomst van de ondernemingsstructuur en de diverse bedrijfsonderdelen, zo laat topman Matthias Müller weten. De vrachtwagendivisie zou daarbij apart naar de beurs gebracht worden.

De huidige Raad van Bestuur van Volkswagen is over de plannen al een tijd in gesprek met alle betrokkenen, waaronder de ondernemingsraad en de families Porsche en Piëch als grootste aandeelhouders. Een groot probleem daarbij is dat de werknemers via de vakbonden momenteel een zware stem in het kapittel hebben en weinig genegen zijn om invloed in te leveren.

De directie van Volkswagen probeert hen nu stroop rond te mond te smeren met een prestatiebonus van 4.100 euro de man. De autobouwer kan dit gebaar maken dankzij de goede bedrijfsresultaten over 2017. Volkswagen heeft vorig jaar 11,4 miljard euro winst gemaakt op een 6,2 procent hogere omzet (230,7 miljard euro). De bonus geldt voor de werknemers van de fabrieken in Wolfsburg, Hannover, Emden, Salzgitter, Braunschweig en Kassel.

Comments are closed.