Volvo gaat Chinese auto’s bouwen

0

De Volvo fabriek in het Belgische Gent gaat auto’s produceren voor Lynk & Co, het nieuwe Chinese premiummerk dat net als Volvo Cars eigendom is van de Chinese groep Geely.

Eind 2019 moeten de eerste exemplaren van de band rollen. Dat laat Volvo weten in een persbericht. Later zal Lynk & Co meer tekst en uitleg op een persevenement in Amsterdam. Daar zullen de genodigden ook kennis kunnen maken met de 01, het eerste model van het nieuwe Chinese premiummerk (zie eerste foto).

De Volvo fabriek in Gent krijgt zo de primeur om de eerste Chinese auto voor de West-Europese markt te bouwen. “We zien heel veel potentieel voor dit nieuwe merk dat op de Europese markt komt. We geven Lynk & Co met plezier de steun van Volvo’s technologische en industriële expertise”, zegt Volvo topman Håkan Samuelsson. Borgward, wat weer tot leven gewekt is met Chinees geld, heeft weliswaar ook plannen voor de bouw van auto’s in Europa, maar hier gaat het enkel om de assemblage van vanuit China geleverde onderdelen.

Auto’s van Volvo en Lynk in dezelfde fabriek bouwen leidt tot besparingen en tot positieve effecten op de werkgelegenheid, zo laat Javier Varela, de productiedirecteur van Volvo in het persbericht weten. “Onze fabriek in Gent is één van de meest efficiënte in Europa, met hoog opgeleid personeel”. Lynk & Co was al een tijdje op zoek naar een geschikte uitvalsbasis in Europa.

Het toekenning van de productieorder voor Lynk & Co modellen aan Gent komt niet als een complete verrassing. Autointernationaal.nl berichtte al eerder dat deze Volvo fabriek een grote kanshebber was om de bouwopdracht ervan in de wacht te slepen. De in België te bouwen 01, een SUV, maakt namelijk van hetzelfde CMA platform gebruik als de XC40 (zie tweede foto). Ook de motoren zijn identiek aan dit Zweedse model.

Bij Volvo Gent, waar zo’n 5.000 mensen werken, liepen vorig jaar 240.000 auto’s van de band. Toen ging het voornamelijk om de vorige generatie XC60. De nieuwe editie van deze SUV loopt inmiddels in Zweden van de band. Ook de tweede generatie V60 zal daar gebouwd worden. In Gent gaat men zich concentreren op modellen van de 40-serie. Naast de onlangs tot Europese Auto van het Jaar werd uitgroepen XC40 gaat het hierbij om de V40 en de nog te introduceren S40. Dit model, een compacte sedan, zal net als de nieuwe V40 ook worden gebaseerd op het CMA platform.

Eind volgend jaar start Volvo met de productie van een stekkerhybride en volledig elektrische versie van de XC40. Deze aandrijftechniek komt ook beschikbaar voor de Lynk&Co 01. Volvo telt 2 fabrieken in Europa: Gent en Torslanda, in de buurt van het Zweedse Göteborg. Verder zijn er in China ook 2 fabrieken en wordt er momenteel gewerkt aan een productievestiging in de Verenigde Staten. Daar zal de nieuwe S60 van de band rollen, evenals de voor 2021 geplande, derde generatie XC90.

Comments are closed.