De nieuwe standaard: Mercedes A-klasse

0

Voor Mercedes begint een nieuw tijdperk. Ook al is de nieuwe A klasse een evolutie van zijn voorganger waarmee geen radicaal andere koers ingeslagen wordt, samen met de later te introduceren, andere compacte modellen, betekent de introductie een mijlpaal voor het Duitse merk. Immers, qua verkoopaantallen vormen de voorwiel aangedreven auto’s van Mercedes de belangrijkste modelreeks.

Sterker nog: het is aan het succes van de nu afzwaaiende, derde generatie A klasse te danken dat ’s werelds grootste fabrikant van premium personenwagens niet in Ingolstadt (Audi) of München (BMW) huist, maar in Stuttgart. De transformatie van de instapper van Mercedes van hoog, seniorenvriendelijk vervoermiddel naar sportieve hatchback zorgde voor een veel jonger klantenbestand. Vooral consumenten die voorheen nog nooit een Mercedes hadden gekocht. En haal je een klant van 30 jaar binnen, dan is de kans groot dat hij in de rest van zijn leven 7 à 8 meer auto’s koopt dan iemand van 60 jaar. Natuurlijk moet dan wel voorkomen worden dat die naar de concurrentie overstappen, maar de basis voor een innige klantrelatie is gelegd.

Mercedes heeft er voor gezorgd dat de bestaande A klasse rijder bij het nieuwe model niks tekort komt, integendeel. Hij krijgt een iets ruimere (de wielbasis is met 3 centimeter gegroeid), 20 kilo lichtere en in de praktijk zuinigere auto. Fijn, maar de grootste van de nieuwe A klasse is het dashboard. Niemand anders biedt zulke gigantische beeldschermen. Weliswaar zijn ze optioneel, maar toch. Deze visuele attractie kan reden genoeg zijn om de handtekening onder het verkoopcontract te zetten. Ook door autoconsumenten die nu nog geen Mercedes rijden.

De prijzen van de nieuwe A klasse beginnen bij 30.695 euro. Voor dit bedrag levert Mercedes de 107 pk sterke en handgeschakelde ‘160’ benzine-uitvoering. Het vermogen is afkomstig van een nieuwe, samen met Renault ontwikkelde 1,33 liter 4 cilinder turbobenzinemotor. Die is er ook in 163 pk configuratie (de A 200) en kost dan 36.724 euro, of 37.089 euro als je de versie met 7-traps automaat wenst in plaats van de handbak uitvoering. De topversie is voorlopig (tot de komst van de ’35’ en ’45’ AMG uitvoeringen) de A 250 met 224 pk sterke 2,0 liter motor en 7-traps automaat. Met deze 46.669 euro kostende variant kan in 6,2 seconden naar de 100 km/u worden gesprint. Dieselen kan tot nader bericht alleen in de ‘180d’ met 116 pk sterke 1,5 liter Renault dieselmotor voor 36.818 euro. De levering van de A 200, A 250 en A 180d starten in mei. De instapuitvoering A 160 arriveert in de late herfst in de showrooms. Voor deze versie gaat het orderboek in juni open.

De instapprijs is dus minder hoog dan het uitbundige interieur van de testauto’s doet vermoeden. Maar ja, dat was dan ook niet de basisuitvoering. Eigenlijk is er nog helemaal geen beeld van hoe het standaard dashboard met 2 kleinere (7,0 inch) TFT aanraakschermen er uit ziet. Ook niet onbelangrijk: de goedkopere uitvoeringen van de A klasse moeten het doen met een simpele torsie staaf as achter. Hoe dat rijdt en veert, is onbekend want met die versies kon niet worden gereden. Volgens Jörg Bartels, eindverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe A klasse, is het onmogelijk om het verschil met de duurdere multi-link constructie op te merken. Ik geloof dat hij dat gelooft. Maar dan had Mercedes natuurlijk net zo goed een ‘180d’ met torsie as aan de pers beschikbaar kunnen stellen. Dat zij dit niet gedaan heeft, is een vaag teken. Heb je geen fiducie in de claim van Bartels en wil je een A klasse met multi-link achteras, dan dien je de A 250 te bestellen. Of een A 180d dan wel A 200 met AMG Line pakket. Maar dan moet je ook de adaptieve dempers op de optielijst aan te vinken.

De prijs van een leuk aangeklede A klasse schiet dus al snel de hoogte in. Standaard zijn 16-inch lichtmetalen velgen, een DAB radio, een digitaal instrumentarium, sleutelloze toegang en handbediende airconditioning. Een relatief simpel navigatiesysteem van eigen makelij is ook bij de prijs inbegrepen, maar wil je de installatie met ‘augmented reality’ (die zorgt voor werkelijk prachtige, zeer nauwkeurige kaartweergave inclusief straatnamen en huisnummers), dan dien je het Advanced Navigation Pack mee te bestellen. Een upgrade van het standaard 7,0-inch centrale scherm naar het grotere 10,25-inch exemplaar is dan verplicht.

De prijs van de geteste A 180d AMG Line, beide extra grote (10,25 inch) beeldschermen, verwarmbare voorstoelen en Active Park Assist (aan te raden want de overzichtelijkheid van de achterzijde is beroerd) gaat dan al snel richting de 45 mille. Effectief heb je dan (nog steeds) een schaap in wolfskleren, want de prestaties van de 116 pk sterke 1.461 cc dieselmotor zijn bescheiden. Het Renault blok is weliswaar zeer verfijnd en mooi stil, maar inhalen op 2-baans wegen is niet zijn tak van sport, ondanks dat de standaard 7-traps automaat met dubbele koppeling van Getrag er het beste van probeert te maken door eindeloos heen en weer te schakelen (daar merk je overigens amper wat van, dus dit werkt niet vermoeiend). Op papier stoot de nieuwe A klasse met 1,5 liter dieselmotor iets meer CO2 uit dan zijn voorganger (namelijk 111 gram/km), maar dat is te wijten aan de nieuwe WLTP meetmethode. Die is meer accuraat dan de oude NEDC data.

Er kon ook worden gereden met de A 200. Zijn nieuwe 1,33 liter turbobenzinemotor maakt iets minder indruk. Op papier is hij met 163 pk fors sterker, maar de koppelkarakteristiek kan niet tippen aan die van de A 180d. Bovendien klinkt de motor wat rauw. Voor een A klasse met prestaties én loopcultuur van Mercedes niveau zul je dus door moeten sparen voor de A 250, die een 2,0 liter turbobenzinemotor uit eigen huis onder de kap heeft.

Het veercomfort van de nieuwe A klasse is werkelijk super, tenminste met die duurdere multi-link achteras met adaptieve dempers. Het verschil met het oude model is enorm. Grote kans dat Mercedes hiermee voor een nieuwe standaard zorgt. De nieuwe A klasse is ook stil. Op de snelweg hoor je in de verte alleen het gesnor van de dieselmotor. De hoeveelheid windgeruis is zeer beperkt en er zijn amper rolgeluiden. Ondanks de goedkope standaardstoelen (Mercedes heeft blijkbaar graag dat je de luxe exemplaren op de optielijst aanvinkt …) is het comfortniveau per saldo dus uitstekend. Voorin is er merkbaar meer ruimte, maar achterin is het voor de benen van de passagiers nog steeds behelpen. Dat komt ook doordat de vloer relatief hoog is.

Een spelbederver is echter de besturing. Die werkt veel te afstandelijk en is te sterk bekrachtigd. Daardoor is op bochtige trajecten veel meer concentratie vereist dan wenselijk of prettig is. Ook de remmen zijn te sterk bekrachtigd, maar daar wen je na verloop van tijd wel aan. Ondanks dat de A klasse amper overhelt, heb je het gevoel dat er weinig voor nodig is om door de gripgrenzen heen te breken. Maar goed, de meeste klanten zullen deze Mercedes gaan gebruiken voor snelweggebruik en daar schittert de Duitser zoals gezegd. In rechte lijn is de wegligging mooi stabiel en uitgebalanceerd. Volgens Bartels biedt de nieuwe A klasse hetzelfde comfortniveau als de C klasse. Dat klinkt na de test geloofwaardig. In ieder geval is de benjamin uit het merkgamma een echte Mercedes.

Qua software van het infomediasysteem is de nieuwe A klasse zelfs geavanceerder dan de S klasse. De bediening van de installatie is even wennen, maar de beeldschermen zijn werkelijk prachtig. Heb je eenmaal onder de knie hoe het zogeheten Mercedes-Benz User Experience (MBUX) aangestuurd moet worden, dan verloopt alles intuïtief. Op de ‘Hey Mercedes’ stemherkenning functie na dan. Op mijn verzoeken om de radio uit te schakelen, werd althans niet gereageerd. Wel dacht ik de vrouwenstem op een gegeven moment te horen zeggen “Fan off”. Of was het “Fxxx off”?

Los van deze kleine smet op het blazoen is het interieur van de nieuwe A klasse weldadig luxueus en verfijnd. Geen enkele concurrent kan hieraan tippen. De bouwkwaliteit is fantastisch en qua design ligt Mercedes duidelijk straatlengtes voor op zijn beste concurrenten. Het materiaalgebruik (geborsteld metaal, hout, leer, kunststof) is vele malen beter dan bij de rivalen in het premium C segment. Voor wat betreft het veiligheidsniveau draait de nieuwe A klasse in de voorste linies mee dankzij diverse systemen om de kans op aanrijdingen te verkleinen. Veel sensoren zijn afkomstig uit de S klasse. Mercedes heeft er dan ook alle vertrouwen in dat de nieuwe A klasse 5 sterren scoort in de steeds strenger wordende EuroNCAP veiligheidstest.

 

 

 

 

90%
90%
Awesome

De nieuwe A klasse biedt veel antwoorden, maar na de test waren er ook veel vragen: hoe rijdt de standaardversie met torsie as. En heeft het basisinterieur met de 2 kleinere schermen nog steeds de uitstraling die je van een Mercedes verwacht? Maar in de vorm van de testauto is de nieuwe A klasse de technisch meest geavanceerde auto in zijn klasse. Hij is bovendien stil, comfortabel, luxueus en verfijnder dan elke concurrent. Jammer dat de besturing niet communicatiever is. Maar dat neemt niet weg dat Mercedes voor een nieuwe standaard in het C segment zorgt. De vierde generatie verdient het om een nog groter succes te worden dan zijn voorganger. Deze slotsom belooft veel goeds voor alle andere nieuwe compacte modellen die Mercedes voor ons in petto heeft.

  • 9
  • User Ratings (11 Votes)
    7.6

Comments are closed.