Exclusief: rijden met de Citroën C5 Aircross

0

China is de grootste afzetmarkt voor personenwagens ter wereld. De autoconsument heeft aldaar specifieke wensen, zoals extra veel beenruimte achterin. Dat geeft status en is handig als je een chauffeur hebt. Op de sedan is men in China nog lang niet uitgekeken, terwijl de overheid de verkoop van dieseluitvoeringen onmogelijk heeft gemaakt. Het is dus logisch dat multinationals in de autobranche voor het grote Aziatische land specifieke modellen hebben ontwikkeld. Volkswagen is, ook in dit aspect, koploper.

Maar wat niet logisch (in de zin van: gebruikelijk) is, is de lancering van een nieuw model door een Europese autofabrikant in China eerst, en pas een jaar later op de thuismarkt. Toch is dat bij de nieuwe Citroën C5 Aircross het geval. Die is nu een klein half jaar in China te koop, maar beleeft zijn Europese debuut pas eind september op de autosalon van Parijs. De reden waarom Chinezen de primeur hebben gekregen, is een gevolg van de marktsituatie aldaar: de verkopen van Citroën stonden sterk onder druk. Er diende vorig jaar dringend een reddingsboei uitgeworpen te worden om het dealernetwerk van de ondergang te redden. Dat werd de C5 Aircross.

In Europa staat Citroën er een stuk beter voor. Dat is te danken aan de sympathieke nieuwe C3 en aan de C3 Aircross, de hippe en stoere opvolger van de C3 Picasso. En met de vernieuwde C4 Cactus denkt Citroën weer meer comfort georiënteerde klanten te kunnen binnenhalen. Een snelle introductie van de C5 Aircross was voor de Europese marktregio dus niet cruciaal, maar dat maakt de SUV niet minder welkom. Hij is op hetzelfde EMP2 platform gebaseerd als de Peugeot modellen 3008 en 5008, en ook genetisch verwant aan de Opel Grandland X en de DS7 Crossback. Mede door zijn formaat (hoge bouw) is de C5 Aircross één van de meest opvallende modellen die het merk de afgelopen jaren heeft geïntroduceerd, al zou je er kort door de bocht ook een vergrootte versie van de C3 Aircross in kunnen zien.

Het gebruik van het EMP2 platform betekent dat vierwielaandrijving niet tot de mogelijkheden behoort. Wel staat de C5 Aircross lekker hoog op zijn poten, beschikt hij over grote wielen en is hij voorzien van bodem beschermplaten. De Citroën heeft buiten het asfalt dus wel iets (maar niet veel te zoeken). Het gemis van vierwielaandrijving probeert moederconcern PSA overigens enigszins goed te maken met Advanced Grip Control, een systeem dat via de tractiecontrole werkt en de Citroën (of Peugeot) beter handelbaar zou moeten maken op een gladde ondergrond. Zoals de foto’s laten zien, kon er worden kennisgemaakt met de Chinese versie van de C5 Aircross. Die is voorzien van een 1,6 of 1,8 liter turbobenzinemotor. Net als onze toekomstige uitvoering kan de Citroën in zeer veel kleurcombinaties worden geleverd, desgewenst met het dak in een contrasterende tint. Daarnaast is er (rood) decoratiemateriaal voor de voorbumper, de luchtinlaten, de dakrails en de wereldberoemde (want ook in China bekende) Airbumps.

Het interieur van de testauto was afgewerkt met een niet onaantrekkelijke combinatie van bruine inzetstukken en steenkoolgrijze meubilairbekleding. In de Chinese versie van de C5 Aircross haalt de kwaliteit van de gebruikte plasticsoorten het niet bij wat je van Volkswagen (Tiguan) of zelfs Renault (Kadjar) gewend bent, maar wij krijgen gelukkig een in Frankrijk geproduceerde editie waarvan de afwerking niet onder zal doen voor die van de veelgeprezen Peugeot 3008. Dankzij het grote panoramadak maakt het interieur een erg ruimtelijke indruk. Achterpassagiers worden in de watten gelegd met veel hoofdruimte. De hoeveelheid beenruimte is niet slecht, maar ook niet bijzonder. Anders dan bij de C3 Aircross kunnen de achterzetels niet verschoven worden. Omklappen is evenwel geen enkel probleem, waardoor een grote vlakke laadvloer kan worden gecreëerd. Met de achterbank in normale positie kan er voor 516 liter aan bagage worden meegenomen. Ter vergelijking: in de Renault Kadjar moet de kofferklep al na 476 liter dicht. Die achterdeur laat zich overigens desgewenst elektrisch bedienen, eventueel met een voet veegbeweging onder de achterbumper.

Net als de vernieuwde C4 Cactus is de C5 Aircross voorzien van zogeheten Progressive Hydraulic Cushions. Dat zorgt voor een bovengemiddeld goed veercomfort omdat oneffenheden in het wegdek effectief geabsorbeerd worden door de, feitelijk dubbele, schokdempers. Maar keerzijde van de medaille is dat de Citroën in bochten nadrukkelijk overhelt. Dat is overigens niet iets waar het Franse merk zich voor schaamt: wie een snaarstrak rijdende SUV zoekt (met het veercomfort als lijdend voorwerp), kan beter een Seat Ateca nemen.

Omdat Citroën voor de Chinese versie van de C5 Aircross andere motoren gebruikt, kan er weinig concreets worden gezegd over het prestatieniveau. Maar de ervaring heeft geleerd dat de Peugeot modellen 3008 en 5008 met de 1.2 PureTech turbobenzinemotor prima vooruit willen. En op concernniveau (PSA) is men bezig met het uitrollen van een nieuwe 8-traps automaat. Die moet een stuk aangenamer in de omgang zijn dan het eigenwijze en luie exemplaar met 6 versnellingen. De C5 Aircross wordt overigens ook leverbaar met een handbak.

De carrosserie van de C5 Aircross is redelijk goed te overzien dankzij de grote hoeveelheid glas. Daarnaast zijn er parkeersensoren en dode hoek waarschuwing. Adaptieve cruise controle behoort ook tot de mogelijkheden, evenals een actieve remassistent die automatisch ingrijpt in noodsituaties. De Citroën maakt een knipoog naar het verleden met een rollende snelheidmeter zoals ook in de BX te vinden was. Die maakt onderdeel uit van een 12,3 inch groot digitaal display dat dienst doet als instrumentarium. Bovenaan de middenconsole bevindt zich een tweede scherm. Dit 8,0 inch grote touch screen dient voor de bediening van diverse infomedia functies. Qua gebruiksvriendelijkheid kan de Franse installatie evenwel nog steeds niet tippen aan wat de merken van de Volkswagen Groep in huis hebben. Die ergernis vergeet je snel als je de massagefunctie van de elektrisch verstelbare voorstoelen inschakelt, al dien je hiervoor wel (weer) het menu van het touch screen in te duiken. Via het Citroën Connect systeem krijg je actuele informatie over de verkeersdrukte, parkeermogelijkheden en bijvoorbeeld brandstofprijzen. Verder kan de C5 Aircross overweg met Apple CarPlay. Mirrorlink rolt de rode loper uit voor de verbinding met je telefoon.

 

80%
80%
Awesome

Met de nieuwe C5 Aircross gaat het helemaal goed komen in Europa. Hij zal, ondanks zijn late debuut, met applaus worden begroet. Dat komt niet alleen door zijn opvallende, merkkarakteristieke verschijning, maar ook doordat de Citroën een aantrekkelijke mix van comfort en veel uitrusting biedt. Het is niet de scherpst rijdende SUV in zijn klasse, maar dat hoeft de 'joie de vivre' niet in de weg te staan. Reken op een instapprijs van 30 à 31 mille. Daar kan je ook vrolijk van worden.

  • 8
  • User Ratings (26 Votes)
    6.4

Comments are closed.