Nieuwe Mercedes A-klasse is smartphone op wielen

0

Volgende maand arriveert de nieuwe A klasse in de Nederlandse Mercedes-Benz showrooms. Nadat bij het vorige model qua koetswerkvorm het roer radicaal werd omgegooid, is het nu vooral meer van hetzelfde dat de autoconsument (lees: zakelijk rijder) krijgt voorgeschoteld. Maar de premiumuitstraling is er daarom niet minder om.

De perspectieven zijn daarom goed om net als in het verleden tussen de 2.300 (2016) en 2.900 (2017) exemplaren per jaar van de nieuwe A klasse te verkopen. Dat komt in de eerste plaats omdat de belangrijkste concurrenten (Audi, BMW, Volvo) hun premium C segment middenklasser nog niet klaar hebben. Daarnaast loopt de Volkswagen Golf op zijn laatste benen.

Een leuke gimmick van de nieuwe A klasse is dat de bestuurder met de auto kan praten. Het MBUX infomediasysteem zou in staat moeten zijn om zelfstandig vragen te beantwoorden. Daarmee, en met de enorm brede centrale touch screen plus het optionele digitale instrumentarium, heeft Mercedes een smartphone op wielen proberen te creëren.

De moderne techniek val vermoedelijk goed in de smaak vallen bij jonge leaserijders. Door de uitgebreide en diverse aankledingmogelijkheden geeft Mercedes hen het gevoel dat de klant koning is. Zij krijgen dan wel een leasebak die iets minder spannender vormgegeven is dan zijn voorganger, maar daar staan praktische voordelen (meer ruimte, makkelijk toegankelijke kofferbak) tegenover.

De instapprijs van ruim 30 mille is voor een C segment (premium) hatchback pittig, maar de nieuwe A klasse is niet substantieel duurder dan het oude model. Bovendien voldoet hij aan de strenge Euro6c emissienormen, hetgeen de leasetarieven samen met de gezonde restwaarde (de A klasse is ook tweedehands erg gewild) gunstig kunnen beïnvloeden.

Specifiek voor Nederland is jammer dat er geen enkele fiscale stimulans is om de geplande stekkerhybride uitvoering te gaan kopen. Mercedes zou wel kunnen scoren bij zakelijk rijders (want slechts 4 procent bijtelling) met een volledig elektrische variant, maar de Duitsers houden hun emissieloze kruit droog voor de EQ A, een specifiek model.

Zal die EQ A net zo’n sportieve en premium uitstraling krijgen als de A klasse? Het is te hopen voor Mercedes, want momenteel is er een gat in de markt. Zowel de Hyundai Ioniq, de Nissan Leaf als de Opel Ampera-e hebben iets lulligs. En de BMW i3 is te eigenzinnig plus inmiddels technisch achterhaald. Een smartphone op wielen is mooi, maar wat de leaserijder zoekt is een exemplaar zonder verbrandingsmotor.

Comments are closed.