Prijsindicatie Mercedes A-klasse Sedan

0

In de Mercedes fabriek in Hongarije rolt nu al de nieuwe A klasse in hatchback vorm van de band. Volgende maand arriveren de eerste exemplaren bij de dealers in de showroom. Om zijn komst aan te kondigen, heeft Mercedes een paar plaatjes van het productieproces verspreid. Daarop is ook de sedanversie te zien. Die debuteert (in verlengde vorm; zie tweede foto) volgende week in China, waar naar verwachting de meeste exemplaren verkocht gaan worden.

In de Hongaarse fabriek in Kecskemét bouwt Mercedes niet alleen de A klasse, maar ook de B klasse en de CLA (Shooting Brake). Voor beide modellen zijn opvolgers gepland, maar de nieuwe edities daarvan zijn nog niet op de productieplaatjes te zien. Mercedes denkt dat de A klasse Sedan en de CLA elkaar verkooptechnisch niet noemenswaardig zullen bijten. Dat komt enerzijds door het design (beide modellen spreken een andere ‘smaakdoelgroep’ aan) en anderzijds door de prijsstelling: de sedanuitvoering van de A klasse wordt naar verwachting 600 euro duurder dan de hatchback. Dat betekent een instaptarief van 31.295 euro voor de ‘160’ uitvoering. Dat is een kleine 900 euro meer dan de Audi A3 in Limousine vorm moet opbrengen, maar dan heb je slechts 3 cilinders. De Mercedes A 160 heeft een 1,33 liter grote 4 cilinder motor.

De C segment sedan leek in Europa dood en begraven, maar nu is hij weer uit zijn graf opgestaan. Dat komt door de populariteit van bovengenoemde Audi A3 Limousine (volgens velen de mooiste carrosserievariant van de modelreeks) én door de CLA van Mercedes zelf. Die laatste kost minimaal 35 mille zodat de sedanversie van de A klasse inderdaad bestaansrecht lijkt te hebben. Helemaal omdat de nieuwe CLA, die een nóg sportiever design krijgt, standaard geleverd gaat worden als ‘200’ en dat betekent een duidelijk hogere prijs. Bovendien laat Mercedes 2 segmenten hoger zien dat de E klasse en de CLS elkaar het leven niet zuur maken.

Aan de voorkant is de A klasse Sedan een 100 procent kopie van de hatchback. Achter krijgt de 4-deurs versie merkkarakteristieke lichtunits in de lijn van de CLS. Voor China ontwikkelt Mercedes (dus) een versie met verlengde wielbasis zodat achterpassagiers aldaar de benen over elkaar kunnen slaan. Wij krijgen de gewone variant (4,57 x 1,87 x 1,46 meter; de huidige CLA is 4,64 meter lang). Die heeft ook heus wel ‘bruikbare’ zitruimte achterin. Voeg daarbij een flinke kofferbak, en je hebt een prima, niet al te dure gezinswagen. Dankzij de ster op de neus bovendien een auto met premium status. Welk volumemerk kan daar tegenop?

Comments are closed.