Speciaal voor China: Mercedes A-klasse L Sedan

0

Vorig jaar kondigde Mercedes aan dat haar nieuwe generatie compacte, voorwiel aangedreven modellen uit 8 carrosserievarianten zou gaan bestaan. Een aantal daarvan waren makkelijk in te vullen: de nieuwe A klasse, B klasse, CLA en CLA Shooting Brake. Maar de andere 4? Wel nu, dat gaat de GLB, de GLB met lange wielbasis, de A klasse Sedan en de A klasse Sedan met lange wielbasis worden. De laatste beleeft in China zijn debuut.

De A klasse L Sedan, zoals het model officieel heet, biedt extra veel beenruimte achterin; iets waar Chinezen enorm op kicken. De compacte sedan adopteert de nieuwe designtaal van Mercedes met het nieuwe ‘predator’ front. De achterzijde mag er trouwens ook zijn. Aan de Duitser is duidelijk te zien de nieuwe A klasse vanaf het begin is ontwikkeld met een sedanversie in gedachten. Misschien is deze carrosserievariant zelfs wel beter in balans dan de hatchback.

Mercedes gaan de A klasse L Sedan in China samen bouwen met haar lokale partner, BAIC. Hiervoor is de joint venture Beijing Benz Automotive Co. (BBAC) opgericht en die beschikt over de grootste fabriek van Mercedes. Niet verwonderlijk, want China is immers ’s werelds grootste afzetmarkt voor auto’s. Met het oog op het afzetpotentieel aldaar zou je er Mercedes zelfs van kunnen verdenken eerst de (L) Sedan ontworpen te hebben, en pas daarna de primair voor Europa bestemde hatchback. Chinees design gaat zo de norm worden. Wen er maar vast aan.

De A klasse L Sedan heeft hetzelfde dashboard als de A hatchback en kan zodoende pronken met het MBUX multimediasysteem. Instructies kunnen in verschillende Chinese dialecten worden doorgegeven. Onder de kap zit de nieuwe 1,33 liter 4 cilinder turbobenzinemotor van Renault met 136 of 163 pk. Op een later tijdstip volgt een 2,0 liter variant met variabele kleptiming en 190 pk. Een 7-traps DCT automaat is standaard. In China doen ze niet aan diesels, tenminste niet in personenwagens, maar wij gaan van de ‘korte’ A klasse Sedan (die in de tweede helft van het jaar op de markt verschijnt) wel oliegestookte uitvoeringen krijgen. Op het Europese menu staat niet de roségouden lakkleur; die is exclusief voor de Chinese cliëntèle bestemd.

Zoals je in de eerste alinea hebt kunnen lezen komt de A klasse (L) Sedan onder de nieuwe CLA in het gamma. In verlengde uitvoering is de eerste trouwens vrijwel even groot: de A klasse L Sedan is 4,6 meter lang en 1,80 meter breed. Hij steekt 1,46 meter de hoogte in en de wielbasis bedraagt liefst 2,76 meter oftewel 6 centimeter meer dan de 5-deurs A klasse tussen zijn assen heeft. De bagageruimte heeft een inhoud van 420 liter; een niet onwelkome 50 liter meer dan in de hatchback past.

Comments are closed.