Volkswagen zoekt nieuwe bezem

0

Met een nieuwe topman, Herbert Diess, hoopt Volkswagen op een nieuwe start. Dit betekent dat de huidige CEO, Matthias Müller, voortijdig plaats moet maken. Diess komt uit de eigen gelederen. Hij gaf sinds 2015 leiding aan het hoofdmerk Volkswagen. Nu wordt Diess (1958) dus de nieuwe bestuursvoorzitter van het concern. Zijn hoofdtaak is: een eind maken aan de chaos bij het bedrijf. Dat heeft de laatste jaren geresulteerd in veel negatieve publiciteit.

De Raad van Commissarissen meent dat een nieuwe start van Volkswagen niet goed mogelijk is met Müller achter het stuur. Hij had een contract dat pas in 2020 zou aflopen. De onderneming moet miljoenen euro’s reserveren voor de afkoop. Müller kreeg in 2015 de leiding over het Volkswagen concern nadat zijn voorganger, Martin Winterkorn als gevolg van de sjoemeldiesel affaire, het veld had moeten ruimen. Die stond bekend als een bullebak, terwijl Müller open staat voor nuances. Maar daar is geen ruimte voor gezien de huidige stormachtige ontwikkelingen binnen en buiten het autoconcern. Analisten reageren enthousiast op de drastische ingreep van de commissarissen om het bestuur van Volkswagen op te schudden. Zij denken dat de afsplitsing van de vrachtwagendivisie hierdoor in een stroomversnelling kan belanden. Ook zal er naar verwachting een stoelendans in de top bij Volkswagen op gang komen.

Volkswagen is de grootste autofabrikant ter wereld en heeft meer dan 600.000 werknemers. In bedrijfseconomisch opzicht heeft de onderneming een prima jaar achter de rug, met hogere verkopen en winsten. Maar Volkswagen blijft negatief in het nieuws komen vanwege de sjoemeldiesel affaire. Het bedrijf dacht haar straatje schoon te kunnen vegen met de mededeling dat zij 34 miljard euro gaat investeren in elektrificatie van het gamma (en zelfrijdende technologie). Maar vorige maand zij Müller dat de dieselmotor een renaissance zou beleven. Die voorspelling werd door vrijwel niemand begrepen, en viel dus blijkbaar ook bij de Raad van Commissarissen verkeerd.

Opvallend is dat de omstreden president-commissaris van Volkswagen, de Oostenrijker Hans Dieter Pötsch, voorlopig mag blijven. Hij heeft net zo veel roetdeeltjes aan zijn handen als de in 2015 gedwongen opgestapte CEO Martin Winterkorn. Pötsch was van 2003 tot 2015 de financiële topman van Volkswagen en dus medeverantwoordelijk voor alle beslissingen die toen zijn genomen die hebben geleid tot de immens kostbare sjoemeldiesel affaire. Maar zijn betrokkenheid werd 3 jaar geleden beloond met de promotie tot president-commissaris van Volkswagen.

Ook het topmanagement van de diverse dochtermerk gaat op de schop. Het uitstekend draaiende Skoda zal waarschijnlijk buiten schot blijven, en dat geldt vermoedelijk ook voor Seat dat voor het eerst sinds lange tijd weer winstgevend is. Maar Audi heeft een tegenvallend jaar achter de rug. Er zijn nog steeds problemen met de 3.0 TDI dieselmotor. Dit tot irritatie van zustermerk Porsche, dat goede zaken deed met de oliegestookte uitvoeringen van de Macan, Cayenne en Panamera. Die heeft zij vanwege de emissieproblematiek aan de handel moeten nemen. Bij de sportieve Panamera is overstap naar stekkerhybride aandrijving geen onoverkomelijk probleem, maar bij de SUV modellen Macan en Cayenne kan dit anders uit pakken. Het is geen toeval dat Porsche dit jaar een moeizame verkoopstart heeft gemaakt in Europa, waar het veel dieselklanten heeft (had).

Audi en Porsche kunnen het beste fuseren tot één nieuwe divisie. Alleen op die manier kan een krachtige vuist gemaakt worden richting BMW en Mercedes. Op het gebied van de ontwikkeling van platforms voor elektrische auto’s wordt sowieso al intensief samengewerkt. Audi en Porsche kunnen zich dan ook gezamenlijk gaan ontfermen over de andere luxe dochters van het Volkswagen concern: Bentley, Bugatti en Lamborghini.

De reorganisatie bij Audi en Porsche kan versneld worden als de chef van het eerste merk, Rupert Stadler, de eer aan zichzelf houdt. Anders dan zijn voorganger Martin Winterkorn, grijpt hij overduidelijk mis naast de promotie tot concerntopman van Volkswagen. Ook Bernhard Maier kan zich gepasseerd voelen. Hij heeft momenteel leiding aan Skoda dat na Porsche de meest winstgevende dochter is van de onderneming uit Wolfsburg. Maar die uitstekende prestaties worden dus niet beloond met een nieuwe baan. Het merk Volkswagen is onder leiding van Diess overigens een stuk winstgevender geworden. Niet zo rendabel als Skoda weliswaar, maar de progressie is voldoende voor een promotie van de merkchef.

Comments are closed.