Tesla misleidt met Autopilot

0

Het Center for Auto Safety richt zijn pijlen op de “onveilige” Autopilot van Tesla. De consumentenorganisatie vindt dat de fabrikant van elektrische auto’s consumenten misleidt over de mogelijkheden van het autonome besturingssysteem.

Ook Consumer Watchdog is kritisch op de Autopilot. Beide consumentenorganisaties beschuldigen Tesla ervan automobilisten te jokken en bedrieglijk te zijn over de mogelijkheden van de elektronische rij assistent. Het Center for Auto Safety en Consumer Watchdog vinden dat de autofabrikant de indruk wekt dat de techniek zeer veilig is, terwijl er al 2 dodelijke ongevallen hebben plaatsgevonden met de Autopilot.

In beide was de vraag of de schuld ligt bij het systeem of bij de bestuurder. Vorige week reed een vrouw met bijna 100 km/u in op een stilstaande brandweerwagen, waarbij zij gewond raakte. Vorige maand werd een Britse automobilist betrapt toen hij op de passagiersstoel van zijn Model S zat. De Tesla had de Autopilot aan staan en er zat niemand achter het stuur. Blijkbaar denken klanten dat het systeem hun personenwagen zelfrijdend maakt, terwijl dat niet zo is.

De fabrikant schrijft in zijn instructieboekjes en disclaimers dat bestuurders altijd de handen aan het stuur moeten houden, ook als Autopilot is ingeschakeld. Toch vinden het Center for Auto Safety en Consumer Watchdog dat de fabrikant in zijn reclames en uitspraken veel te veel suggereert. “Tesla is de enige autofabrikant die zijn ‘Level 2’ autonome modellen als ‘zelfrijdend’ karakteriseert”, zeggen ze. “De naam van zijn elektronische assistent, Autopilot, staat voor volledige autonomie. Tesla laat klanten geloven dat Autopilot veel veiliger en capabeler is dan het in werkelijkheid is”.

Tesla zou daarom eens goed onder de loep genomen moeten worden door toezichthouder Federal Trade Commission (FTC), zo vinden beide consumentenorganisaties. Hun motivatie is als volgt: “Klanten moeten toegang hebben tot nauwkeurige informatie over Autopilot, moeten de grenzen van het systeem kennen en er veilig mee leren omgaan”. Tesla beweert dat het gebruik van Autopilot voor 40 procent minder ongelukken zorgt, maar volgens de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) is daar nooit onderzoek naar gedaan. De staat Californië wil termen als ‘autonoom’ en ‘zelfrijdend’ in reclamemateriaal gaan verbieden.

Het bedrijf van Elon Musk is het niet met de kritiek eens: “De feedback die wij van onze klanten krijgen, laat zien dat zij zeer goed snappen wat de Autopilot is en hoe die gebruikt dient te worden”. Een Tesla met Autopilot kan zelf sturen, maar bestuurders mogen zoals gezegd volgens het bedrijf het stuur niet te lang uit handen geven. Hoewel de Federal Trade Commission momenteel nog niets heeft laten weten of het Tesla zal onderzoeken, is het haast ondenkbaar dat de autofabrikant een uitvoerig onderzoek van de handelscommissie op dit moment nog kan vermijden. De ongelukken blijven immers vrij regelmatig gebeuren.

Comments are closed.