Zoals verwacht: Mercedes A-klasse verslaat Audi A3 Sportback

0

Soort zoekt soort. Na eerder al een individuele test van de nieuwe Mercedes A klasse gepubliceerd te hebben, gaat de ster uit Stuttgart nu de strijd aan met zijn belangrijkste concurrent: de Audi A3 Sportback. Er is voor dit duel gekozen voor de ‘200’ uitvoering van de A klasse met 7G-DCT automaat. Daarvan beginnen de prijzen bij 37.089 euro. Zijn rivaal betreedt in Sport 1.5 TFSI S-tronic tenue de arena. Deze A3 Sportback kost 35.295 euro.

Mercedes heeft de cockpit van de nieuwe A klasse verzadigt met uitrusting van de toekomst, en daagt daarmee de Audi A3 Sportback uit; tot de komt van de nieuwe A klasse de meest “hightech” compacte hatchback op de markt. Er is voor deze wedstrijd bewust gekozen voor de benzineversies van beide modellen omdat het dieselaandeel in de verkoopmix gestaag aan het dalen is. De oliegestookte motor heeft dus veel minder toekomstpotentieel dan het digitale instrumentarium van beide modellen.

Zo’n digitaal instrumentarium is niet echt nieuw. Een kloek, centraal geplaatst display evenmin. Maar Mercedes breidt dit nu uit met een virtuele assistent. Die kan niet alleen spraakopdrachten uitvoeren, maar is ook in staat om informatie te geven. De assistent heeft aan een half woord genoeg bij het opzoeken van een adres of contactpersoon in het telefoonboek. Na een mondelinge opdracht past hij braaf de temperatuur van de airconditioning aan, kan vertellen hoe het weer is op de plek van bestemming en of je daar bijvoorbeeld een zonnebril nodig hebt. De assistenti kan een goed Italiaans restaurant voor jou uitkiezen, maar als je zegt” “vind een restaurant met slecht recensies”, dan doet hij dat ook. Jij bent de baas.

In de nieuwe A klasse is het dus niet nodig om de weg te verlaten, door de menu’s van het GPS te bladeren of te stoppen om jouw telefoon te raadplegen. Laat gewoon jouw virtuele assistent het werk doen en maak indruk op je vrienden. Dat brengt écht comfort en gemak in het dagelijks leven. Dit alles op een niveau dat ongekend is. In het verleden meende Audi ‘voorsprong met techniek’ te hebben, ook met de A3 Sportback, maar dat was gisteren. En je kan je afvragen of de volgend jaar te introduceren nieuwe BMW 1-serie en Volvo V40, twee andere belangrijke spelers in het premiumveld, hier tegenop kunnen. Zo revolutionair is de technologie van Mercedes.

Op bepaalde terreinen kan de Audi A3 Sportback, zeker na zijn facelift, nog aardig meekomen. Het autofabrikant uit Ingolstadt dacht met die update vroegtijdige veroudering te voorkomen. En het moet gezegd worden: de verbeterde connectiviteit met smartphones (Apple Carplay / Android Auto, optioneel inductielading) is natuurlijk altijd prettig, evenals de adaptieve Matrix LED koplampen en de actieve cruise controle met filefunctie. Om nog maar te zwijgen van de beroemde (maar eveneens optionele) Virtual Cockpit: een 12,3-inch scherm met aanpasbaar display dat virtueel de oude naaldtellers kan imiteren. Maar dat is onvoldoende om de nieuwe klasse A bij te kunnen benen. Bij de Mercedes lopen beide schermen vrijwel naadloos in elkaar over, waardoor er optisch één geheel is ontstaan. Verder is het navigatiesysteem van de nieuwe A klasse voorzien van meer moderne functies zoals augmented reality. Nog voordat wij een meter gereden hebben, staat de Mercedes dus duidelijk op voorsprong. Kan de Audi de achterstand wegwerken als er gereden gaat worden?


Ondanks zijn hoge leeftijd is de A3 Sportback in motorisch opzicht zeer bij de tijd. Onder de kap van de testauto zit de nieuwe 1.5 TFSI benzinemotor van 150 pk die bij lichte belasting 2 cilinders kan deactiveren. Mercedes zet daar een kersvers, samen met Renault ontwikkeld 1,3 liter blok tegenover die in de A 200 goed is voor 163 pk. De testauto was tevens voorzien van 19 inch wielen en adaptieve dempers. Dat lijkt een ideaal recept voor dynamiek, maar de Mercedes maakt deze hooggespannen verwachtingen niet helemaal waar. De motor presteert voldoende, maar van ontembare kracht die de bestuurder in paniek zou kunnen brengen, is absoluut geen sprake. Dat komt ook door de mooi lineaire vermogenafgifte. Je zult het moeten doen met een enigszins sportief motorgeluid. De automaat met dubbele koppeling verkiest soepelheid boven (extreme) snelheid en op kronkelige wegen merk je dat de voorstoelen met prestigieus AMG Line label teleurstellend weinig zijdelingse steun bieden. Maar er is een terrein waarop de nieuwe A klasse zijn voorganger duidelijk overtreft: qua comfort. De opvolger heeft een uitgesproken relaxt karakter en met de optionele actieve dempers is het mogelijk om voor een ‘oneffenheden absorberende’ modus te opteren.

Ondanks de minder grote wielen (18 inch in plaats van 19 inch) blijft inzittenden in de A3 Sportback qua imperfecties in het wegdek weinig bespaard. Je kan het ongemak voor de rugwervel enigszins beperken door in de stad over te schakelen naar Comfort modus. Dan is de vering minder stug. Maar wil je rijeigenschappen die passen bij het sportieve imago van Audi, dan dien je buiten de bebouwde kom subiet weer naar de dynamische modus te schakelen. Ook de automaat van de A3 Sportback weet minder te bevredigen dan het exemplaar in de A klasse. Dat komt omdat er, om het benzineverbruik zo veel mogelijk te drukken, te snel wordt opgeschakeld. Dat geeft je als bestuurder een machteloos gevoel. Alleen bij het wegrijden toont de S-tronic unit zijn wilde haren, maar op een verkeerde manier: de Audi heeft dan moeite om soepel van zijn plek te komen.


Is er een testonderdeel waar de A3 Sportback in vergelijking met de A klasse enige vorm van superioriteit ten toon kan spreiden? Ja, in de dynamische modus biedt hij meer stuurprecisie. En als je er van houdt om de automaat handmatig aan te sturen, dan kom je in de Audi ook meer aan je trekken omdat er op manuele commando’s sneller gereageerd wordt dan in de Mercedes. Bij de A klasse had een soepele werking van de automaat zoals gezegd topprioriteit. Het is een kwestie van smaak wat jouw voorkeur is. Verder consumeerde de A3 Sportback 1.5 TFSI tijdens de test iets minder benzine: gemiddeld 7 liter per 100 km versus 7,4 liter voor de A 200.

In basisvorm heeft de A klasse minder grote schermen dan de testauto: tweemaal 7 inch in plaats tweemaal 10 inch. De Mercedes die je hier ziet, is namelijk de zogeheten Launch Edition. Die is een stukje duurder dan de kale A 200, namelijk minimaal 39.924 euro maar zijn meeruitrusting omvat 17 inch lichtmetalen velgen, High Performance LED koplampen, het Advantage pakket (inclusief een navigatiesysteem van het huis en het eerder genoemde 10 inch grote mediadisplay), een parkeerassistent, het spiegelpakket en connectiviteit voor de mobiele telefoon. De bijna 3 mille extra investering is beslist geen weggegooid geld, tenminste als het oog ook wat wil want in deze configuratie geniet je volop van de esthetische interieurkwaliteiten van de nieuwe A klasse. Bovendien zijn de mogelijkheden om de schermen aan te passen vrijwel eindeloos. De bediening vergt wel enige gewenning, maar gelukkig kan je daarvoor kiezen uit diverse mogelijkheden: via de multifunctionele knoppen op het stuurwiel, via de touch pad op de middenconsole of rechtstreeks door het centrale scherm aan te raken. Om nog maar te zwijgen over het beroemde spraakcommando …


Een paar jaar geleden was de Virtual Cockpit van Audi nog revolutionair maar naast de hightech A klasse maakt het dashboard van de A3 Sportback een beetje verouderde indruk. Het digitale instrumentarium is mooi, evenals de mogelijkheid om het centrale scherm in de boordplank te laten zakken, maar zonder aanraakfunctie is het toch behelpen. De interface is minder intuïtief, terwijl de navigatiefunctie van de Audi minder geavanceerd is als Google Maps of Waze applicaties worden gebruikt. Maar merkfans zullen daar hun schouders wellicht over ophalen. Die herkennen direct het onbetwistbare hoogtepunt van de A3 Sportback: zijn bouwkwaliteit. De interieurafwerking is nog altijd een klasse hoger dan die van de A klasse, ondanks de progressie die Mercedes op dit gebied heeft geboekt.

Met 4,42 meter is de nieuwe A klasse 12 cm langer dan zijn voorganger. Dit vertaalt zich in extra interieurruimte (zowel voorin als achterin) en in een van 341 liter naar 370 liter vergrootte kofferbak. Toch is dit onvoldoende om de A3 Sportback te onttronen, want ondanks dat de Audi 11 cm korter is, biedt hij meer interieurruimte en een grotere kofferbak (380 liter). Verder is in/uitlanden door de forsere achterklep makkelijker en is het meubilair in de A3 Sportback comfortabeler dankzij langere zittingen. Achterin heeft de rugleuning een ‘prettigere’ hellingsgraad. Voor beide Duitsers geldt dat je zelfs op korte ritten de middelste zitplaats achterin dient te vermijden. Daar is de achterbank heel hard en je kan je voeten niet kwijt vanwege de transmissietunnel in de vloer. Ideale gezinswagens zijn de A3 Sportback en de A klasse daardoor zeker niet. Maar voor hetzelfde geldt kan je bij de volumemerken een veel grotere auto uitkiezen (zie volgende alinea).

De geteste A klasse was zoals gezegd de Launch Edition. Maar je hebt al kunnen lezen dat de Mercedes voorzien was van meer optionele zaken, zoals 19 inch velgen en andere zaken van het AMG Line pakket. Al met al was de testauto voorzien van 12.500 euro aan parafernalia, waardoor de prijs al met al afgerond 50.000 euro bedraagt. Een fors bedrag, maar je hoeft er weinig moeite voor te doen om voor het aanvinken van wat aantrekkelijke pakketten en losse opties op dit factuurbedrag uit te komen. Maar hetzelfde resultaat kan je bereiken in de showroom van de concurrent: bestel op A3 Sportback zaken als het Pro Line Plus pakket, de ‘Audi Design Selection’ en het S-line exterieur en je gaat ook heel snel richting de 50 mille. Sterker nog: bij gelijke uitrusting is de Audi duurder dan de Mercedes. En de A klasse zal vermoedelijk een paar procentpunten waardevaster zijn dan de A3 Sportback.

Conclusie

Door de generatiewisseling heeft Mercedes niet alleen de meeste zwakke punten van de A klasse gecorrigeerd. De autofabrikant uit Stuttgart slaat zijn rivaal uit Ingolstadt knock-out als het gaat om hightech voorzieningen, die gesymboliseerd worden door zijn grappige spraakcommando systeem. Indrukwekkend is ook het elegant schermenduo, de graphics van de displays en de diverse kunstjes waarover de Mercedes dankzij kunstmatige intelligentie beschikt. Ondanks de in 2016 doorgevoerde facelift kan de Audi A3 Sportback niet langer concurreren op deze punten, en biedt hij evenmin hetzelfde comfort. Dit neemt niet weg dat de nieuwe A klasse voor 50.000 euro (afgerond de prijs van de testauto) meer rij sensatie zou mogen bieden.

Schrale troost voor de A3 Sportback is dat zijn bouwkwaliteit nog steeds ongeëvenaard is. Verder rijden hij op een bochtig traject wat dynamischer en springt de 1.5 TFSI motor zuiniger met benzine om. De levendigheid van de S-tronic transmissie is daar echter het slachtoffer van geworden. Verder laat de Audi qua comfort te veel steken vallen. Tekortkomingen die met een veel gunstigere prijs gecompenseerd hadden kunnen worden, maar daarvan is dus geen sprake.

Comments are closed.