Mercedes A-klasse gaat aan de stekker

0

Mercedes onthult naar verwachting binnenkort een stekkerhybride versie van de nieuwe A klasse. Dat moet de perfecte rivaal van de Audi A3 e-Tron worden die op korte termijn de 1.5 TFSI motor onder de kap krijgt. Waarschijnlijk vindt het debuut van de stekkerhybride A klasse plaats op de in oktober te houden autosalon van Parijs.

Tot nu toe bestaat het leveringgamma van de nieuwe A klasse uit de A 200 en A 250 met een benzinemotor (met een vermogen van respectievelijk 163 pk en 224 pk), en de 116 pk sterke A 180d diesel. Daar komt op korte termijn een stekkerhybride aandrijflijn bij. De primeur is voor de sedanuitvoering van de A klasse, waarmee Mercedes vooral op de Chinese markt denkt te kunnen scoren.

Er zijn 2 oplaadbare hybride versies gepland: een A220 e instapversie waarvan de 1,33 liter 4 cilinder benzinemotor die als basisunit fungeert goed is voor 136 pk. Hoger op de prijsladder staat de A 250e, die de 163 pk versie van dezelfde krachtbron heeft. In beide gevallen levert de elektromotor een vermogen van ongeveer 90 pk. Daarmee is hij voldoende krachtig om in een 100 procent elektrische modus te rijden.

De elektromotor van deze A klasse met zogeheten EQ Power Hybrid wordt geïnstalleerd op de achteras. Dit betekent dat de compacte stekkerhybride Mercedes standaard over vierwielaandrijving beschikt.

Andere modellen

Mercedes werkt ondertussen ook aan een update van zijn bestaande stekkerhybride modellen. Het gaat daarbij om de oplaadbare varianten van de C klasse, E klasse, GLE en S klasse. Die krijgen allemaal een elektromotor van de derde generatie waardoor de elektrische actieradius wordt vergroot van 34 naar 50 kilometer. Ook zal de topsnelheid in de emissieloze modus worden verhoogd, namelijk van 130 naar 140 km/u. Het nieuwe EQ systeem werkt samen met de 9-traps automaat.

Reageren is niet mogelijk.