Een SUV die niet rockt: test Volkswagen T Cross Prototype

0

Waarom de korte test?

In oktober krijgt de SUV familie van Volkswagen gezinsuitbreiding: de T-Cross ziet dan het levenslicht. Dit op de Polo gebaseerde model is het broertje van de Seat Arona. Net voor de jaarwisseling gaan de orderboeken open en zullen de prijzen bekend worden gemaakt. In april arriveert de T-Cross bij de Volkswagen dealers in de showrooms. Een select aantal autojournalisten mocht al rijden in een prototype. Hier lees je het test verslag.

Wat voor auto is het?

De T-Cross is met een carrosserielengte van 4,11 meter maar weinig korter dan de T-Roc (4,23 meter). Toch is er een wereld van verschil tussen beide SUV modellen van Volkswagen. Dat begint al bij de productielocatie: de T-Roc rolt in het Portugese Palmela van de band, terwil de T-Cross in buurland Spanje (Pamplona) gebouwd gaat worden. Verder is het design van de nieuwe benjamin uit het SUV gamma van Volkswagen een stuk braver. De carrosserie heeft een hoge en rechte vorm, zodat het ruimteaanbod kan worden gemaximaliseerd. Bij de T-Roc was vorm duidelijk belangrijker dan functie.

Een tweede verschil betreft het platform dat als basis dient voor beide SUV modellen van Volkswagen: MQB A0 voor de T-Cross (en Polo plus de Seat modellen Ibiza en Arona) en MQB A1 voor de T-Roc (en de Audi Q2 plus de in 2019 te introduceren productieversie van de Skoda Vision X conceptstudie). Eén cijfer verschil dus. ‘MQB A1’ betekent dat vierwielaandrijving bij de op dit platform gebaseerde modellen tot de mogelijkheden behoort, maar ‘MQB A0’ kent deze optie niet. Dus de Volkswagen T-Cross wordt louter leverbaar in voorwiel aangedreven vorm.

Zijn er ook verschillen met het SUV broertje van Seat, de Arona? Ja, de T-Cross is voorzien van een over 15 centimeter verschuifbare achterbank. Dit betekent dat de eigenaar / gebruiker kan variëren met de verhouding tussen beenruimte achterin en de grootte van de kofferruimte. In standaardopstelling kan er voor 385 liter aan bagage worden meegenomen. Dat is iets minder dan bij de Arona (400 liter), die geen verschuifbare achterbank heeft, maar in de T-Cross kan de capaciteit zonder omklappen van de leuning worden vergroot tot 455 liter. De Volkswagen is trouwens als enige van dit SUV duo leverbaar met een in hoogte verstelbare laadbodem. Kies je niet voor de hoogste stand, dan kan de hoedenplank er onder worden opgeborgen. Verder kan de T-Cross als enige geleverd worden met een omklapbare leuning van de passagiersstoel. Standaard is de mogelijkheid om de achterbankleuning plat te leggen. Er kan dan voor 1.281 liter aan spullen vervoerd worden (Arona: 1.280 liter, Golf 380 à 1.270 liter).

Met een lengte van 4,11 meter is de T-Cross 54 millimeter langer dan de Polo. Qua carrosseriebreedte bedraagt het verschil slechts 1 centimeter (1,76 versus 1,75 meter). De T-Cross is daarentegen daarentegen 112 millimeter hoger (1,56 meter). Het gevolg is dat je in de SUV op Polo basis afgerond 10 centimeter hoger zit: voorin staan de zetels 597 mm hoog en achterin 652 mm. Dit resulteert in een veel makkelijkere in/uitstap (van vitaal belang voor de doelgroep van dit soort auto’s, voor wie de jaren gaan tellen) en meer beenruimte achterin. Van claustrofobische gevoelens zal je niet snel last hebben in de T-Cross.

In vergelijking met de T-Roc (445 à 1.290 liter bagageruimte) is zijn kleine broer vrijwel even hoog (1,56 versus 1,57 meter), maar 12 centimeter korter en 6 centimeter smaller. Deze verschillen resulteren in heel andere carrosserieproporties. Kan het design van de T-Roc als ‘vlot en sportief’ worden bestempeld, de T-Cross oogt hoog en hoekig. Dat is goed voor het ruimteaanbod en de overzichtelijkheid van het koetswerk, maar de meeste concurrenten ogen dynamischer. Dat komt ook door de rechtop staande grille (afhankelijk van het uitrustingniveau van maximaal 4 verchroomde lamellen voorzien) en de relatief hoge motorkap.

Om de instapprijs (reken op net geen 23 mille) zo laag mogelijk te houden, doet de basisversie Trendline het zonder dakrails. Ook heeft hij halogeen koplampen. LED techniek is pas standaard bij de luxere uitvoeringen. Bij de basisversie bevindt de dagverlichting zich in dezelfde units als de mistlampen. Bij de uitvoeringen met LED techniek verhuist de dagverlichting naar de koplampunits. Achter verbindt een horizontale LED strip beide achterlichtunits. Zwart beschermplastic voor de spatborden en 16 inch wielen zijn standaard, maar wie bijbetaald kan 17 of 18 inch exemplaren krijgen. Naast de genoemde Trendline gaat Volkswagen de T-Cross leveren als Comfortline, Highline, R-Line en Designline. Daarnaast kan er gekozen worden uit 12 carrosseriekleuren.

Het dashboard, waarvan nog geen foto’s genomen mocht worden, is grotendeels identiek aan de boordplank van de Polo. Een analoog instrumentarium is standaard, maar wie bijbetaald kan het zogeheten Active Info Display krijgen (digitale klokken) en een 8,3 inch groot touch screen dat naadloos ter rechterzijde is geplaatst. Kies je daarvoor, dan kan navigatie-informatie óf in het digitale instrumentscherm worden weergegeven óf op het centrale touch screen. Bij de grotere Volkswagen modellen kan dit tegelijkertijd, maar daarvoor heeft de computer van de T-Cross (en de Polo) onvoldoende rekensnelheid.

Het interieur kan visueel op smaak worden gebracht met allerlei kleuren die harmoniëren met de carrosserie of daarmee juist contrasteren. Op de optielijst staat ook een 300 Watt geluidsinstallatie van Beats met geïntegreerde subwoofer en USB aansluitingen (2 voorin en 2 achterin). Dat geldt ook voor sleutelloze toegang i.c.m. een startknop, automatische airconditioning met 2 klimaatzones, een draadloze oplaadmogelijkheid voor de telefoon, een grootlicht assistent, dode hoek waarschuwing en ongevalbescherming (bij een onvermijdbare aanrijding worden ramen en dak gesloten, de gordels extra aangespannen en remdruk opgebouwd). Front Assist (een noodremfunctie met voetganger herkenning) en een rijbaan assistent zijn standaard.

Het motorenpalet is overzichtelijk. Er zijn 2 vermogenversies van de 1.0 TSI 3 cilinder turbobenzinemotor (95 of 115 pk) waarbij de laatste net als de 95 pk sterke 1.6 TDI tegen meerprijs gecombineerd kan worden met een 7-traps automaat. Deze transmissie is standaard op de 1.5 TSI benzine uitvoering met 150 pk. Deze krachtbron wordt op termijn ook leverbaar met milde hybride techniek op basis van een 48 Volt boordnetwerk. Er is dan 14 pk en 55 Nm extra beschikbaar, terwijl het gemiddelde benzineverbruik daalt van 5,0 naar 4,6 liter per 100 km. Ook wordt er gewerkt aan een stekkerhybride uitvoering met 8,8 kWh batterijpakket. Een volledig elektrische versie is niet gepland.

Is het wat?

In vergelijking met de Polo zit je meer rechtop in de T-Cross. Dat vergemakkelijkt het in/uitstappen en is op lange afstanden comfortabeler. Daarnaast is er voor grotere personen duidelijk meer bewegingsvrijheid in de T-Cross. Het stuurwiel is zowel in diepte als hoogte verstelbaar. De achterbank staat hoger dan de voorstoelen, hetgeen meer uitzicht voor de achterpassagiers betekent. Ook het vastzetten van kleine kinderen in hun stoeltjes is daardoor makkelijker. De kofferruimte is niet diep, maar wel praktisch dankzij een lage tildrempel en een vierkante vorm.

Qua geluiddemping (motor, rolgeluiden, windgeruis) is de T-Cross in zijn segment leidend. Bij de afstelling van de vering ligt het accent op comfort (boven sportiviteit), hetgeen het comfort ten goede komt. Adaptieve dempers zijn niet leverbaar op deze Volkswagen maar die mis je ook niet echt. Door de hoge motorkap kan je goed inschatten waar de voorzijde van de Volkswagen ophoudt. De stoelen zijn afkomstig uit de T-Roc maar hebben een simpelere stof als bekledingsmateriaal. In de portieren en middentunnel bevinden zich grote opbergvakken.

De T-Cross is gemiddeld 95 kilo zwaarder dan de Polo, maar dat valt bij de geteste 1.0 TSI versie met 115 pk amper op. De motor knort op de bekende 3 cilinder manier. De optionele DSG automaat schakelt snel op om het brandstofverbruik te drukken. De verzetwisselingen verlopen onopvallend. Alleen bij vol gas voel je de 200 Nm koppel aan het stuur trekken. Ook de 1.6 TDI uitvoering waarmee gereden kon worden heeft voldoende krachtreserve. Ook het geluid van deze oliegestookte krachtbron (met SCR katalysator) is goed gedempt.

80%
80%
Awesome

De T-Cross is braver en zakelijker dan zijn grote broer T-Roc. Ook veel concurrenten van buiten het Volkswagen concern zijn spannender om te zien. Maar dat zal merkfans, die over het algemeen niet veel hebben met uiterlijk vertoon, niet veel uitmaken. Zij kunnen straks in de vorm van de T-Cross een compacte, maar ruime en erg praktische Volkswagen kopen. De verschillen met de Seat Arona (verschuifbare achterbank, uitgebreidere veiligheidsuitrusting) zijn niet groot, maar kunnen toch doorslaggevend zijn bij de keuze. Zodra de levering van de T-Cross in april 2019 op gang komt, kan Volkswagen nog beter gaan inspelen op de vraag naar hoge modellen, ook omdat de meerprijs ten opzichte van de Polo meevalt en de nieuwe B segment SUV niet minder ruim is dan de Golf. Wolfsburg levert precies wat de klant wil. Van een marktleider verwacht je niet anders.

  • 8
  • User Ratings (12 Votes)
    4

Comments are closed.