Tesla topman Elon Musk verliest vertrouwen

0

Toeleveranciers van Tesla beginnen bang te worden dat zij niet betaald zullen worden. Zij plaatsen vraagtekens bij de solvabiliteit van de jonge autofabrikant.

Sinds 7 augustus heef het aandeel Tesla bijna 20 procent van zijn waarde verloren. Dat maakt toeleveranciers nerveus. Ook het feit dan topman Elon Musk plannen heeft aangekondigd om Tesla van de beurs te halen zorgt voor gefronste wenkbrauwen. Minstens 18 toeleveranciers hebben aan hun belangenvereniging laten weten dat zij niet veel vertrouwen meer hebben in de autoproducent. 4 andere ondervraagde bedrijven laten weten zich nog geen zorgen te maken.

Sommige leveranciers zeggen dat Tesla langere betalingstermijnen zou hebben gevraagd voor zijn facturen. Dat is weliswaar geen ongebruikelijk beleid in de auto-industrie, maar volgens de 18 bedrijven gaat het hier om een wel heel grote verruiming, namelijk van 60 naar 120 dagen. Musk zegt dat de langere betalingstermijn het gevolg is van een intensievere controle van onderdelen.

Musk heeft zijn account op het sociale medianetwerk Instagram verwijderd of tijdelijk stopgezet. Hij had daar circa 8 miljoen volgers. Naar eigen zeggen heeft de topman “zijn moeilijkste jaar ooit” en staat hij onder grote druk, zeker sinds de ophef over de vermeende beursexit. Musk verraste vriend en vijand begin deze maand door te berichten dat hij zijn bedrijf van de beurs wil halen voor 420 dollar per aandeel. Die prijs lag 20 procent hoger dan de koers van die dag. Later berichtte hij: “Funding secured (de financiering is rond, red)”. Maar dat bleek voorbarig te zijn. Musk is wel in gesprek met het staatsinvesteringsfonds van Saoedi-Arabië, maar de deal is verre van rond.

Dat Musk met Instagram is gestopt, zou ook verband houden met een rel via sociale media met rapster Azelia Banks. Zij zegt dat zij op bezoek was bij Musk op de dag dat hij het bericht over de beursexit verstuurde. Volgens Banks ging hij na daarna snel op zoek naar investeerders. Indien dit waar is, dan was de financiering van de beursexit dus helemaal niet rond op het moment dat de Tesla topman zijn bericht hierover verstuurde. Musk zou haar vervolgens gedwongen hebben om haar telefoon in te leveren. Anders zou er een rechtszaak volgen. Eerder bleek al dat Musk zijn vriendin, de Canadese zangeres Grimes, niet meer volgt op Twitter en Instagram, waardoor velen zich afvragen of de twee nog wel samen zijn.

Musk laat in een interview weten dat hij het moeilijkste jaar ooit heeft. Tesla heeft de afgelopen maanden de productie van zijn auto’s flink moeten opvoeren om de doelstellingen te halen en om aandeelhouders tevreden te stellen. Begin juli lukte het bedrijf het om 5.000 exemplaren per week van de Model 3 te bouwen. “Het ergste is achter de rug, wat Tesla betreft. Maar op persoonlijk vlak moet het ergste nog komen”, aldus Musk. In het interview vertelt hij hoe hij soms meer dan 24 uur achtereen werkt, dagen niet buiten de Tesla fabriek komt en slaapmiddelen moet gebruiken om nog te kunnen slapen.

Analist Ryan Brinkman van de Amerikaanse bank JP Morgan heeft zijn verwachting voor de prijs van het aandeel Tesla inmiddels verlaagd van 308 dollar (269 euro) naar 195 dollar. Na het bericht van Musk dat de autofabrikant van de beurs zou worden gehaald voor 420 dollar per aandeel op 7 augustus, verhoogde de analist de waardering juist naar 308 dollar. Maar Brinkman gaat er niet van uit dat deze plannen daadwerkelijk worden uitgevoerd.

Tesla mag begin juli er dan in geslaagd zijn om per week 5.000 exemplaren van de Model 3 te bouwen, slechts 14 procent daarvan doorstaat de kwaliteitscontrole. Oorzaak is de enorme druk die op de ketel staat bij de productie van deze nieuwe Tesla: kwantiteit heeft prioriteit. Het gevolg hiervan is dat liefst 86 procent van de gebouwde Model 3 exemplaren gebreken heeft en dus niet in één keer goed zijn. Tesla moest daarna per auto nog 37 minuten aan herstelwerkzaamheden verrichten. Dit betekent elke week 2.651 uur oftewel 66 man fabriekspersoneel dat alleen maar bezig is met reparaties. Dit is arbeidstijd die niet bepaald voorhanden is bij Tesla.

Experts geven aan dat het foutpercentage bij een ‘gezonde’ autofabrikant slechts 20 is. En het komt in de beste kringen voor dat er soms aanloopproblemen zijn bij de productie van een nieuw model. Zo kwam bij Bentley tijdens testruns aan het licht dat er nog teveel rammelde aan de jongste Continental GT, wat leidde tot een uitstel van de marktintroductie. De vraag is of Tesla (zonder rijke en doorgaans geduldige moeder in de vorm van Volkswagen) deze luxe heeft. Er is in ieder geval een enorme lijst aan bestellingen. Eerder kwam al in het nieuws dat veel klanten hun reservering voor de Model 3 inmiddels geannuleerd hebben.

Het beeld dat Musk huilend van zichzelf schetst in het genoemde interview doet ernstige twijfels rijzen of hij het allemaal nog wel aan kan en of hij nog altijd de juiste man is om Tesla naar een volgende fase (die van een volumefabrikant van auto’s) te leiden. Hij omschrijft zijn leven in de afgelopen maanden (120 uur in de week werken, nooit vakantie, je kinderen en vrienden nauwelijks meer zien, alleen kunnen slapen met pillen) als een hel. Maar die heeft Musk natuurlijk zelf geschapen. Hij heeft keer op keer de wildste beloften gedaan over wat Tesla allemaal zou gaan doen.

De 47-jarige Zuid-Afrikaanse miljardair, die zijn kapitaal oorspronkelijk heeft vergaard met de verkoop van betaaldienst PayPal, beloofde dat Tesla binnen de kortste keren duizenden exemplaren van de Model 3. Hij haalde voor deze betaalbare elektrische auto direct meer dan 400.000 bestellingen binnen, maar nu kan hij zijn toezeggingen bij lange na niet waarmaken. Het gevolg is dat Musk keer op keer in het openbaar afgaat. Toen de Tesla topman kritische vragen kreeg van financiële analisten, werd hij kwaad en snoerde hij hen de mond. Zij zouden “stomme vragen” stellen. Tussendoor kreeg Musk via zijn geliefde medium Twitter ook nog ruzie met een Britse duiker die een groep Thaise jongetjes uit een ondergelopen grot wist te redden, maar door de Tesla topman werd betiteld als pedofiel.

De analyse van Musk dat hij met een beursexit van Tesla van de grootste druk uit de financiële wereld af kan zijn, is vermoedelijk terecht, al was het alleen al omdat hij niet meer elk kwartaal cijfertjes met een toelichting hoeft te produceren. Nu blijkt elke 3 maanden weer hoe slecht het eigenlijk met Tesla gaat. Zo werd er afgelopen kwartaal weer meer dan 700 miljoen dollar verlies geleden. Als niet-beursgenoteerd bedrijf hoef je zoiets niet aan de grote klok te hangen. Maar de mededeling van Musk dat hij de benodigde financiering al rond had, bleek dus veel te voorbarig te zijn. Hij had zich hiervoor gebaseerd op vrijblijvende gesprekken met het eerder genoemde staatsinvesteringsfonds van Saoedi-Arabië. Feitelijk heeft de Tesla baas met zijn mededeling de beurs op het verkeerde been gezet. Musk hangt nu een hoge boete van de beurswaakhond boven het hoofd.

Inmiddels is duidelijk dat Musk de Tesla kar niet alleen kan trekken. Ook voor de andere leden van de Raad van Bestuur van de autofabrikant, oftewel de commissarissen. Tot nu toe waren zij niet erg geneigd om in te grijpen. Dat komt omdat in de Raad van Bestuur allemaal goede vrienden (en zelfs één broer) van Musk zitten. Maar nu is duidelijk dat het zo niet langer kan. De Raad van Bestuur heeft nu uit hun midden een commissie van drie aangesteld die over alles wat de beursexit aangaat mag beslissen. In welke verhouding het drietal tot Musk staat, is daarbij evenwel niet helemaal duidelijk. Verder gaat er nu eindelijk daadwerkelijk gezocht worden naar een Chief Operating Officer, een tweede man die Musk de dagelijkse leiding van Tesla uit handen moet nemen. Maar gezien de uitbarstingen van de topman en zijn kennelijk zo langzamerhand nogal onstabiele geestesgesteldheid zullen er niet veel ervaren krachten in de internationale autowereld zijn die op dit moment in de slangenkuil Tesla willen stappen. Wie zal zijn handen nog willen branden aan de chronisch verlieslijdende fabrikant van elektrische auto’s?

Comments are closed.