Volkswagen kan niet meer stuk

0

Ook dit jaar zal het dieselschandaal Volkswagen miljarden euro’s kosten. Toch gaat het qua omzet en winst heel goed met het Duitse autoconcern. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan China, waar geen enkele diesel wordt verkocht.

De sjoemeldiesel affaire heeft Volkswagen dit jaar tot nu toe 2,4 miljard euro gekost. Het bedrag kan nog verder oplopen omdat er nog diverse rechtszaken lopen. Niet alleen in Duitsland, maar ook elders in de wereld. Dat is ‘slechte PR’ maar het schandaal lijkt geen gevolgen te hebben voor de verkopen van Volkswagen. De autofabrikant, met 661.000 werknemers het grootste industriële concern van Duitsland (qua personeelsomvang afgerond 8 keer groter dan Shell) stevent af op een recordomzet en op één van zijn hoogste jaarwinsten uit zijn geschiedenis.

Volkswagen verkocht in de eerste 9 maanden van dit jaar 8,1 miljoen auto’s (vrachtwagens meegerekend) en verwacht in heel 2018 meer exemplaren te slijten dan de 10,7 miljoen exemplaren die het in 2017 wereldwijd aan de man bracht. Met de verkoop van al die auto’s (en de financiële dienstverlening die daarbij hoort) behaalde het Duitse concern in de periode januari t/m september een nettowinst van 9,3 miljard euro. Zonder de uitgaven die het gevolg zijn van het dieselschandaal zou dat 11,7 miljard euro geweest zijn.

De sjoemeldiesel affaire dateert van september 2015 toen Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat dieselmodellen van Volkswagen waren uitgerust met software die ervoor zorgde zij tijdens laboratoriumtests een veel lagere uitstoot hadden dan al rijdend op de openbare weg. Sinds het Duitse concern tegen de lamp liep, heeft zij al meer dan 25 miljard euro moeten betalen aan schadevergoedingen. Dochtermerk Audi kreeg vorige maand nog een boete van 800 miljoen euro.

Maar Volkswagen kan tegen een stootje. Samen met Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche en Skoda verkocht zij vooral personenwagens in China, namelijk 3 miljoen stuks. En daar speelt het dieselschandaal helemaal niet. De handel in China liep dus geen averij op: aan zijn verkopen in dit Aziatische land hield Volkswagen in de eerste 9 maanden van dit jaar 3 miljard euro over. En dat ondanks dat er door de verplichte joint venture constructie bij de Chinese partners even veel geld aan de strijkstok bleef hangen. De autoverkoop is dus een lucratieve bezigheid.

Dit jaar opende Volkswagen 3 nieuwe fabrieken in China en het concern zet er fors in op elektrische auto’s. In september hadden de resultaten over het derde kwartaal wel wat te lijden onder de handelssancties die China en de Verenigde Staten onlangs tegen elkaar hebben afgekondigd. Toch schoot het jaarsaldo hierdoor niet in het rood. Door de hoge verkopen in China bracht Volkswagen in de eerste 9 maanden voor het eerst iets meer auto’s in regio ‘Asia Pacific’ aan de man (namelijk 3,26 miljoen exemplaren) dan in Europa (3,25 miljoen eenheden). De Chinese regering heeft bovendien plannen om via belastingverlaging de autoverkopen in eigen land een impuls te geven, dus de schade die in september werd opgelopen kan in het laatste kwartaal worden hersteld.

Duitsland is de tweede afzetmarkt voor Volkswagen met 887.000 klanten in de eerste 9 maanden van dit jaar en de Verenigde Staten, het land waar het gesjoemel met de dieselmotoren aan het licht kwam, is met bijna 479.000 verkopen goed voor de derde plek. Zowel in Duitsland als in de Verenigde Staten kwamen de verkopen hoger uit dan in dezelfde periode van 2017. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de inhaalslag die Volkswagen gemaakt heeft in het SUV segment. In de Verenigde Staten wordt de Atlas, een 7-persoons model van afgerond 5 meter lengte, goed verkocht en in Europa zijn zowel de T-Roc als de Tiguan een hit. Alleen in september moest Volkswagen een flinke veer laten in Duitsland en andere Europese landen. In die maand werd een strengere testmethode ingevoerd voor nieuwe modellen, de WLTP cyclus. Deze meetnorm geeft een reëler beeld van de daadwerkelijke uitstoot van auto’s dan de oude NEDC methode, waar Volkswagen had zijn modellen niet op tijd gecertificeerd. Dat zorgde voor een vertraging in de levering.

Volkswagen is verreweg het meest verkochte merk van het autoconcern uit Wolfsburg, maar het zijn de dochters Audi, Porsche en Skoda die voor de meeste winst zorgen. De 1,1 miljoen auto’s die het merk met de 4 ringen verkocht (exclusief de verkopen in China) leverden ruim anderhalf keer zo veel winst op als de 2,7 miljoen voertuigen die Volkswagen buiten China verkocht. Nog lucratiever is de verkoop van Porsche. Deze dochter trok buiten China in de eerste 9 maanden van dit jaar 190.000 klanten. Daarmee werd 3,2 miljard euro verdiend. Dat is omgerekend ruim 16.000 euro per verkochte Porsche. Skoda zit qua winstgevendheid tussen het merk Volkswagen en de premiumdochters Audi plus Porsche in. Kortom, in financieel opzicht drijft het autoconcern uit Volkswagen dus vooral op de merken Audi, Porsche en Skoda, en op de verkopen in China.

Net als andere autofabrikant investeert Volkswagen veel geld in elektrische modellen. De productie van de eerste volledig elektrische Audi, de e-Tron, is inmiddels gestart. Helaas arriveert dit model te laat in de Nederlandse showrooms (namelijk pas begin 2019) om van de tot 4 procent verlaagde bijtelling te kunnen profiteren. Volgend jaar wordt die voor auto’s boven de 50.000 euro afgeschaft en de e-Tron zit met een prijs van 84.100 euro royaal boven. Eind 2019 wordt begonnen met de fabricage van de eerste volledig elektrische Volkswagen, de I.D. Neo. Dat gebeurt in de Duitse stad Zwickau. In 2022 wil Volkswagen wereldwijd 27 elektrische modellen kunnen aanbieden zowel compacte personenwagens als de I.D. Neo (formaat Golf) als SUVs (I.D. Cross) en bedrijfswagens.

Tot die tijd zal het geld nog vooral verdiend gaan worden met klassieke modellen, zoals de nieuwe T-Cross. Deze kleine SUV wordt in Europa ook leverbaar met dieselmotor. Volkswagen denkt daarmee nog steeds, ondanks het sjoemeldiesel schandaal, nog steeds goed geld te kunnen verdienen.

Comments are closed.