Avontuurlijke allrounder: test Volvo V60 Cross Country

0

Waarom de korte test?

Afgelopen september maakte Volvo al bekend dat de nieuwe V60 ook leverbaar zou worden in een Cross Country variant. Die kon afgelopen week worden uitgeprobeerd in Zweden tijdens een (buiten)temperatuur van bij momenten min 28 graden!

Wat voor auto is het?

Volvo doet al meer dan 20 jaar goede zaken met haar Cross Country uitvoeringen, die aanvankelijk nog de afkorting ‘XC’ droegen. Die typeaanduiding is nu gereserveerd voor de (echte) SUV modellen uit de 40, 60 en 90 reeks. De lange historie van Volvo met stoer aangeklede, terreinvaardige stationwagons illustreert dat dit type auto geen eendagsvlieg is.

Toch is het aantal concurrenten op 1 hand te tellen. De voornaamste daarvan is Audi. Opel opereert met de Insignia Country Tourer in een lagere prijsklasse en Mercedes-Benz met de E-klasse All Terrain in een hoger segment. Volkswagen heeft haar Alltrack versie van de Passat (tijdelijk) geschrapt en hetzelfde geldt voor de Scout uitvoering van de Skoda Superb. Vanuit Frankrijk zijn er geen signalen dat de vorige generatie Peugeot 508 RXH een opvolger krijgt. Concurrentie van buiten Europa heeft de V60 Cross Country niet, op de Subaru Outback na. Dat komt omdat je voor dit type auto natuurlijk eerst een (grote) stationwagon in jouw gamma moet hebben en dat is toch vooral een Europese aangelegenheid. Deze carrosserievariant is bij ons nog steeds springlevend. Sterker nog: voor sommige modellenseries is en blijft de combi zelfs de populairste koetswerkversie. Dat geldt zeker voor de 60-reeks van Volvo, waarvan de sedan uitvoering S60 mede door het ontbreken van dieselmotoren slechts een nichespeler gaat worden.

De V60 Cross Country wordt leverbaar met een dieselmotor. Sterker nog: de debuterende Intro Edition kan (voor 59.995 euro) alleen als 190 pk sterke D4 worden besteld. Later volgt een D3 met 150 pk uit dezelfde 2,0 liter dieselmotor. Benzinefans zullen echter niet worden vergeten want nog voor de zomer gaan de orderboeken open voor de 250 pk sterke T5. Een 8-traps Geartronic automaat is steevast standaard. Een stekkerhybride T8 Twin Engine versie is niet gepland. Dat is opvallend voor een merk dat zich juist met dit type aandrijving positief heeft weten te onderscheiden van de concurrentie. Niet alleen God’s wegen zijn ondoorgrondelijk …

De V60 Cross Country heeft een 6,7 centimeter grotere bodemvrijheid dan de gewone V60. Voor de rest zijn er geen drastisch grote uiterlijke verschillen. Tenminste niet als je bekend bent met het aankleedrecept waarvan extra kunststof op de carrosserie het hoofdingrediënt is. Die moet samen met de standaard vierwielaandrijving, de extra Off-Road modus en het Hill Descent Control systeem voor een SUV sfeertje zorgen. De AWD techniek gaat trouwens niet ten koste van het formaat van de praktisch gevormde kofferbak. Die is 529 liter groot, of 1.441 liter als je de achterbankleuning omklapt. De V60 Cross Country kan ook worden herkend aan speciale 18 inch velgen, een unieke grille, idem voorbumper, steenkoolkleurige wielkastranden en idem bumperdelen.

Binnenin zorgt Volvo voor meubilair bekleding die relatief makkelijk afwasbaar is (een combinatie van vinyl en stof, waarbij gekozen kan worden uit de kleuren zwart of beige). De stoelen zitten trouwens geweldig en ook achterin is de zitruimte royaal. De afwerking laat zich vergelijken met het beste uit Duitsland. Het infomediasysteem vergt enige gewenning, maar het 9 inch grote portretscherm is tamelijk uniek. Helaas heeft Volvo er in tegenstelling tot de Duitse concurrentie niet voor gekozen om diverse belangrijke functies bedienbaar te houden via klassieke toetsen of een draaiknop. Dit betekent dat je ook in de V60 Cross Country zowat alles via het verticale touch screen moet doen. Dat kent diverse ‘niveaus’, hetgeen betekent dat je een extra tik moet geven voor je bent waar je moet zijn. Dat is onnodig omslachtig.

Volvo pakt veel punten terug met een bovengemiddeld complete veiligheidsuitrusting. Die omvat zaken als City Brake met Steering Support, adaptieve cruisecontrole, vermoeidheidswaarschuwing, Lane Keeping Assist en verkeersborden herkenning. De uitrusting van de Intro Edition van de V60 Cross Country omvat verder onder andere met Moritz leder beklede voorstoelen (met verwarmingsfunctie, verstelbare zittingen en aanpasbare lendensteunen), een verwarmbaar stuurwiel, verwarming van de zitplaatsen achterin, parkeerverwarming, het Sensus navigatiesysteem en het semi-autonome Pilot Assist systeem. Tot slot is de Intro Edition voorzien van LED techniek voor zowel de koplampen als de mistpitten.

Is het wat?

Er kon worden gereden met de T5 benzineversie van de V60 Cross Country. Die is stationair en bij vol gas een stuk stiller dan de D4 dieseluitvoering. De 8-traps automaat werkt goed samen met de benzinemotor. Ten opzichte van de D4 krijg je weliswaar 50 Nm minder (namelijk 350 Nm), maar dat wordt gecompenseerd door een 60 pk hoger vermogen. De V60 Cross Country is met deze aandrijflijn een vlotte jongen want je zit al in 6,8 seconden op 100 km/u. De CO2-uitstoot bedraagt 178 gram. Ter vergelijking: de in Premium tenue 51.200 euro kostende Subaru Outback (175 pk / 235 Nm) heeft 10,2 seconden voor het sprintonderdeel nodig en stoot 166 gram CO2 uit.

In vergelijking met de Duitse premiummerken biedt de jongste generatie Volvo modellen een bovengemiddeld comfortabele vering. Dat is met name het geval bij de Cross Country uitvoering van de V60 die extra grondspeling heeft en een zachtere onderstelafstelling (het Touring chassis in plaats van de Dynamic settings van de gewone V60). Voorwaarde is dan wel dat je geen 20 inch velgen op de optielijst aanvinkt. Ondanks de zachte onderstelafstelling helt, deint en duikt de Volvo niet noemenswaardig. De hoeveelheid grip is ongeacht de ondergrond indrukwekkend. De V60 Cross Country is daardoor in staat om in ruige condities hellingen te beklimmen of af te dalen.

In combinatie met de juiste banden maakt dat deze Volvo tamelijk onoverwinnelijk. De enige haar in de soep is de besturing. Het is van de andere grotere 60/90 modellen van Volvo bekend dat de installatie nogal traag reageert. De gewone V60 komt daar goed mee weg, maar in de hoger op zijn poten staande Cross Country versie zorgt het voor een wat ongemakkelijk gevoel. Bij een stuuruitslag mist de Volvo tijdelijk gevoel. Dat komt een relaxte beleving van de Zweed niet ten goede. Meer scherpte en directheid zou de V60 Cross Country sieren.

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De D4 Intro Edition van de nieuwe V60 Cross Country is met een prijs van 59.995 euro geen koopje, maar de verwachting is dat de reguliere Momentum versie beter betaalbaar zal zijn. Reken op 53.495 euro. Je krijgt dan dezelfde Geartronic 8-trapsautomaat en de identieke vierwielaandrijving. Dat is 9 mille minder dan de Opel Insignia Country Tourer 4x4 Exclusive met 170 pk moet opbrengen. Wat de Audi A4 Allroad na WLTP certificatie gaat kosten, is nog niet bekend.

In de vorm van de V60 Cross Country krijg je een dijk van een Volvo: fraai om te zien, keurig verzorgd, van alle markten thuis en ruim genoeg voor het hele gezin. Zonder Cross Country extraatjes is de Zweedse stationwagon natuurlijk ook reuze aantrekkelijk, dus je kan je afvragen of je die terreinlook behandeling echt nodig hebt. Maar voor diegenen die SUV moe beginnen te worden, kan deze Volvo een leuk alternatief zijn. Hij is capabel, stoer en cool: precies wat een Zweedse stationwagon moet zijn.

  • 8
  • User Ratings (13 Votes)
    5.7

Comments are closed.