Nieuwstelex

0

+++ AUDI werkt aan een Allroad variant van de A1 Sportback. Dit model moet het gemis van een Q1 gaan compenseren. De Q2 kost minimaal 33 mille dus dat biedt volgens Audi marktkansen voor een A1 met ruige aankleding. Wanneer de Allroad variant debuteert, is onbekend, maar Autointernationaal.nl mikt op de tweede helft van 2019 met een debuut op de IAA van Frankfurt in september. +++

+++ Nog geen plannen voor het weekend van 9 en 10 maart? Dan is het wellicht leuk om de beurs BRITISH CARS & Lifestyle in Autotron te bezoeken. Exclusieve Engelse merken, zoals Jaguar, Land Rover, Range Rover, Rolls-Royce, Mini, Lotus, Aston Martin, Morgan en Bentley staan gebroederlijk naast klassiekers zoals Austin Healey, MG, Lagonda, Alvis, Riley en Triumph. Diverse producten uit het Verenigd Koninkrijk zijn te bezichtigen en te koop: antiek, kleding, sieraden, serviezen, stoffen, handgemaakte schoenen, laarzen, marmelade, fudge, delicatessen enzovoort. Doe er nog een vleug entertainment bij, zoals de Schotse doedelzak, Engelse popsongs en Ierse Pub muziek en je hebt echt een recept voor een geslaagd dagje uit. Voor zowel de man áls vrouw! De dames kunnen zich vermaken tussen de lifestyle stands en snuffelen naar oud antiek, en uiteraard naar de blinkende bolides kijken. De heren vinden vaak dat ene missende auto-onderdeeltje. Al dit handelswaar komt van de andere zijde van het Kanaal en dat maakt het zo uniek, en dus vaak niet in Nederland verkrijgbaar. Ook vooroorlogse wagens of een super moderne Aston Martin zijn te bewonderen, of zelfs te koop. Bezoekers herken je aan de groene jas en geruite pet en zijn gek op tradities en de Britse cultuur. In de Pub drinkt men Guinness en is het ‘Time to sing along’. Het gehele weekend optredens van leuke bands uit Engeland en Ierland. Op dit evenement maak je vrienden! British Cars & Lifestyle is open van 10-17 uur op 9 en 10 maart. De entree bedraagt €17,50. +++

+++ Bezitters van de nieuwe FORD Focus moeten zich opmaken voor een bezoek aan de dealer. Gebleken is dat de bout van het rempedaalscharnier mogelijk onvoldoende sterk is, waardoor die kan afbreken. Ford stelt dat wanneer de bout daadwerkelijk breekt “de remprestaties van het voertuig afnemen”; een understatement. Volgens de RDW leidt het euvel mogelijk tot een ongeval, aangezien het rempedaal niet meer naar behoren is te bedienen. Ford zal de eigenaren van de nieuwe Focus aanschrijven. De Amerikaanse autobouwer gebruikt blijkbaar verschillende bouten voor het rempedaalscharnier op de Focus, want de dealer moet eerst de bout controleren. Indien nodig vindt vervanging plaats, zo stelt Ford. De nieuwe Focus is sinds juli 2018 op de Nederlandse markt verkrijgbaar. De terugroepactie is een extra tegenvaller voor Ford, dat in 2018 een lagere winst heeft behaald, mede door de gedaalde verkopen in China. Er werd bijna $5,2 miljard verdiend, tegen ruim $7,1 miljard in 2017. Naast de tegenvallende resultaten in China noemt Ford ook de stijgende grondstofkosten, de negatieve wisselkoerseffecten en de wereldwijde handelsspanningen als oorzaken. De autofabrikant zegt voor 2019 ruimte te zien voor een verbetering van de winst en omzet. De wereldwijde autoverkopen blijven dit jaar vergeleken met die van 2018 naar verwachting onveranderd. +++

+++ GENERAL MOTORS heeft over 2018 meer winst gemaakt dan een paar maanden geleden werd verwacht. Ook het resultaat van 2017 werd overtroffen. Bovendien is het autoconcern optimistisch gestemd over het nieuwe jaar met opnieuw een hogere winst. Dat komt mede door het aangekondigde ontslag van duizenden werknemers. Deze sanering moet meer dan $2 miljard aan (extra) kostenbesparingen opleveren. General Motors verwacht dat er dit jaar in de Verenigde Staten iets meer dan 17 miljoen nieuwe auto’s verkocht zullen worden. Dat zou dan een lichte daling zijn vergeleken met 2018. Bij de Amerikaanse autoconsument zij vooral de grote SUV modellen en pick-ups in trek. Die heeft General Motors volop te bieden. Topvrouw Mary Barra is dan ook niet al te pessimistisch gestemd over de automarkt in China en denkt dat daar op langere termijn nog veel ruimte is voor groei. General Motors gaat er van uit dat de Chinese autoverkopen zullen stabiliseren rond de 27 miljoen exemplaren. Bang voor verlies aan marktaandeel is Barra niet: “Wij hebben een uitstekend ‘track record’ en sterke partnerschappen in China”. +++

+++ HYUNDAI zal binnen een klein jaar een nieuwe i10 presenteren. Mogelijk is het model al in september op de IAA van Frankfurt te zien. De huidige i10 stamt uit 2013. Voor A segment begrippen ben je dan pas halverwege je levenscyclus, maar in Zuid Korea ligt het ontwikkelingstempo hoger. Zustermodel Kia Picanto werd al in 2017 vernieuwd. Kanttekening bij de vlotte generatiewisseling is dat Hyundai (en Kia) geen grote stappen zet bij de modelvernieuwing: verwacht een ontwerp dat niet wereldschokkend afwijkt van het huidige model. Het design wordt moderner, maar onderhuids is er vooral sprake van verfijning van de bestaande techniek. De atmosferische 3 cilinder basismotor blijft, maar met als de Picanto zal de nieuwe i10 ook leverbaar worden als 1.0 T-GDI. +++

+++ De verkoop van de nieuwe MERCEDES-BENZ G klasse loopt als een trein. Bij Magna Steyr in Oostenrijk kunnen ze de vraag amper aan. En dan moet de verkoop van de dieselversies nog op gang komen. Mercedes-Benz meldt dat de voor heel 2019 geplande oplage al is uitverkocht. Dit betekent een levertijd van (minimaal) 1 jaar. +++

+++ Regelmatig hoor je geruststellende woorden over de levensduur van de batterij van een elektrische auto. Maar die vlieger gaat niet (altijd) op voor de NISSAN Leaf. Althans, de exemplaren van de eerste bouwjaren. Daarvan kampt de batterij met een beperkte houdbaarheidsdatum. Oorzaak: de minder vooruitstrevende opbouw van het accupakket in combinatie met de afwezigheid van een actieve koeling voor de kwetsbare lithium/ion cellen. De eerste exemplaren van de Leaf zijn daardoor bijzonder gevoelig voor degradatie. Een exemplaar uit Californië heeft na slechts 108.000 kilometer 51 % van zijn rij bereik verloren. Het hete Californische klimaat kan veel schade berokkend hebben aan de batterij zonder koeling. De huidige generatie elektrische auto’s zijn veel beter beschermd tegen dit soort betrouwbaarheidsproblemen, maar wie in de markt zou zijn voor een tweedehands Leaf, kan maar beter eerst even de capaciteit van de batterij laten testen. +++

+++ In RUSLAND zijn vorig jaar 1.800.591 nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagens op kenteken gezet. Dat is 12,8 procent meer dan in 2017. Lada mag zich met 360.204 verkochte auto’s wederom het populairste merk in Rusland noemen. De afzet nam in vergelijking met 2017 met 16 % toe. Op plek 2 eindigde Kia dat 227.584 auto’s aan de man bracht en daarmee een groei van 25 % wist te noteren. De rest van de top5 bestond uit achtereenvolgens Hyundai (178.269 stuks, +13 %), Toyota (108.492 en +15 %) en Volkswagen (106.056 en +19 %). De 10 populairste auto’s in Rusland waren vorig jaar achtereenvolgens de Lada Vesta (108.364 stuks, +40 %), de Lada Granta (106.325, +13 %), de Kia Rio Sedan (100.148, +4 %), de Hyundai Creta (67.588, +22 %), de Hyundai Solaris (65.581, -4 %), de Volkswagen Polo Sedan (59.450, +22 %), de Lada Largus (44.072, +31 %), de Renault Duster (eerste generatie; 41.409, -6 %), de Skoda Rapid (35.089, +19 %) en de Lada X-Ray (34.807, +4 %). De stokoude Lada 4×4, in Nederland bekend als de Niva, reed in 2018 nog altijd 32.949 keer de showroom uit, goed voor de 13de plek in de Russische verkoopstatistieken. +++

+++ TANKEN kan een dure grap zijn. In de afgelopen jaren steeg de literprijs van Euro95 rap naar de 2 euro en in de zomer van 2018 betaalde je aan de pomp zomaar meer dan 1,80 euro per liter. De prijzen lijken nu snel te dalen, maar desalniettemin blijft Nederland een van de duurste landen om te tanken. Hoe kan je dan toch geld besparen op een volle tank? De ANWB zocht het uit met de Nationale Tanktest. Hiervoor werden liefst 3.837 tankstations onder de loep genomen in de periode 1 oktober 2018 tot 20 november 2018. Uit de test kwamen een paar opmerkelijke conclusies. Zo is het verstandig om juist niet ’s nachts te gaan tanken, want bij 10 % van de stations worden dan de prijzen verhoogd. Daarnaast blijft tanken buiten de snelweg goedkoper en zijn er voor het eerst meer onbemande (51 %) dan bemande tankstations (49 %) in Nederland. Tijdens de testperiode bleek dat 40 liter benzine het goedkoopste is bij de Tango in Borculo, Gelderland. Het duurste tankstation vinden we aan de andere kant van Nederland, namelijk bij Texaco in Hardinxveld-Giessendam. Het prijsverschil tussen deze 2 locaties was liefst 28 eurocent per liter. Op een volle tank scheelt dat al snel 14 euro. Ook aan de snelweg kun je een hoop geld besparen op een tank brandstof, want bij Texaco station Stille Wald aan de A18 ben je een stuk goedkoper uit dan bij collega Steenenhoek aan de A15. Dat scheelt liefst 24,7 eurocent per liter. Er is ook een groot prijsverschil tussen verschillende steden. Zo ben je het voordeligste uit in Emmen, Groningen, Zaanstad, Almere en Zwolle. In de Randstad ben je daarentegen het duurste uit: Amsterdam, Leiden, Haarlem, Den Haag en Rotterdam vormen de top5. Het prijsverschil tussen Emmen en Amsterdam is voor een liter Euro95 liefst 7 eurocent. Ben je goedkoper uit in de buurlanden? De benzinerijder wel. Die betaalt over de grens soms 30 eurocent minder voor een liter Euro95. Let wel: dit geldt puur voor het tanken in steden en dorpen. Blijf je op de snelweg, dan zijn de prijsverschillen kleiner. Dieselrijders zijn in België en Duitsland duurder uit voor een volle tank. +++

+++ Inmiddels is het aanbod aan elektrische auto’s zó groot dat de VZR (Vereniging Zakelijke Rijders) een heuse ‘Elektrische Auto van het Jaar’ verkiezing is gestart. De eerste winnaar is de TESLA Model X. De VZR hanteerde 8 criteria bij de beoordeling van de kandidaten: range, laadsnelheid, beschikbaarheid, registraties, trekgewicht, prijs, gebruiksgemak en rijeigenschappen. Onder de streep kwam de Tesla Model X als beste uit de bus. Ondanks de hoge aanschafprijs scoort de Amerikaan uitstekend op onder meer range, laadsnelheid en trekgewicht. Tesla pakt met de Model S ook de tweede podiumplaats. Het gat met de nummer3, de Jaguar I-Pace, is groot. De Amerikanen scoren respectievelijk 281 en 276 punten, terwijl de Brit beoordeeld werd met 240 punten. Daarmee bleef de Jaguar I-Pace de Volkswagen e-Golf (239 punten), de Nissan Leaf (235 punten) en de BMW i3 (233 punten) nipt voor. De andere plaatsen in de top10 werden ingenomen door de Hyundai Kona Electric, de Renault Zoé, de Kia e-Niro en de Opel Ampera-e. +++

+++ Tetsuya Tada denkt dat de nieuwe TOYOTA GR Supra 7 minuten en 40 seconden over een rondje Nürburgring doet. “We hebben nog geen officiële tijd”, zegt de R&D chef. “In de toekomst schakelen wij misschien de snelheidsbegrenzer uit en dan zetten wij een tijd neer. Maar zelfs in zijn huidige vorm is de GR Supra erg snel. Hij doorbrak met gemak de grens van 8 minuten. 7:50 of 7:40 doet hij ook zonder moeite”. Met de laatste tijd is de Toyota net zo snel als een Porsche 911 GT3 uit 2009, een Lamborghini Murciélago LP-640 of een Bugatti Veyron. Ook indrukwekkend: de GR Supra is op de Nürburgring slechts 1 seconde langzamer dan de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio met 170 pk meer. +++

+++ VOLKSWAGEN gaat €700 miljoen investeren in haar Amerikaanse fabriek in Chattanooga (Tennessee) om daar vanaf 2022 elektrische auto’s te kunnen bouwen op basis van het MEB (Modular Elektro Baukast) platform. De primeur is voor de ID Crozz; een cross-over. Daarna volgt de ID Buzz; de elektrische versie van de legendarische bestelbus. Door de investeringen zullen er in Tennessee rond de 1.000 arbeidsplaatsen bij komen. In 2022 wil Volkswagen in 8 fabrieken wereldwijd elektrische auto’s op basis van het MEB platform bouwen: in 4 fabrieken in Duitsland, in Tsjechië, in 2 fabrieken in China en dus ook in de Verenigde Staten. Het uiteindelijke doel is om in 2025 meer dan 1 miljoen elektrische voertuigen per jaar te bouwen. “De VS is één van de belangrijkste locaties voor ons. Het bouwen van emissieloze modellen in Chattanooga is een sleutelelement in onze groeistrategie voor Noord-Amerika. In combinatie met onze andere investeringen en de toename van de lokale productie versterken wij het fundament voor een duurzame groei van Volkswagen in de VS”, aldus topman Herbert Diess. Op concernniveau zal er de komende 5 jaar in totaal €9 miljard in elektrische mobiliteit geïnvesteerd worden en nog eens €2 miljard in andere toekomstgerichte technologieën. +++

Reageren is niet mogelijk.