Volvo maakt van de XC40 een SUV Coupé

0

Autointernationaal.nl berichtte vorige week dat Volvo in mei stopt met de productie van de V40. Een directe opvolger is niet gepland. Reden is dat de autoconsument ‘lage’ modellen in toenemende mate de rug toe aan het keren is. Daarom wordt er door Volvo gewerkt aan een tweede hoog model op basis van de XC40. Dat zou een compacte, coupéachtige SUV kunnen worden.

Dat de V40 met pensioen wordt gestuurd, komt ook omdat Volvo eerder beloofd heeft dat dit jaar elk model leverbaar moet zijn in een (deels)elektrische uitvoering. Bij de 60- en 90-serie modellen is dat reeds het geval: die kunnen als T8 Twin Engine stekkerhybride worden besteld. Nog voor de zomer zal een soortgelijke variant van de XC40 worden voorgesteld, evenals een volledig elektrische versie. Die deelt zijn aandrijflijn met de Polestar 2. Maar de V40 is te oud voor elektrificatie. Zijn onderstel stamt nog uit het tijdperk dat Ford eigenaar was van Volvo. Bovendien lopen de verkopen gestaag terug (vorig jaar met 19 procent naar 77.587 exemplaren), waardoor het niet meer de moeite is om de V40 nog aan te passen aan een (deels)elektrische aandrijflijn. Een hoger model biedt bovendien betere mogelijkheden om de batterijenset in de wagenbodem van de auto te plaatsen. Verder biedt een dergelijke auto een gemakkelijkere in/uitstap dan een personenwagen waarin de stoelen laag geplaatst zijn.

Exit V40 dus. Voor de fabriek waar hij wordt gebouwd, in het Belgische Gent, is dat niet erg want daar hebben zij hun handen vol aan de productie van de XC40 die daar eveneens van de band rolt. Het verkoopsucces van deze SUV smaakt naar meer. Daarom broedt Volvo op een tweede hoog model voor het C segment. Dat is op zich niet revolutionair, want BMW biedt in dezelfde klasse naast de X1 al enige tijd ook de X2 aan. En Mercedes-Benz gaat de GLA gezelschap geven van de GLB. Verder zal Audi dit jaar de Q4 presenteren, een coupéachtige versie van de Q3. Ook de Land Rover modellen Discovery Sport en Range Rover Evoque opereren in hetzelfde segment.

Het plan voor een tweede hoog model in het C segment is pas eind vorig jaar ontstaat, zo laat Lex Kerssemakers, de baas van Volvo in Europa, weten. Er wordt momenteel druk aan het ontwerp gewerkt, maar het betekent dat een marktintroductie pas op zijn vroegst eind 2021 is te verwachten en mogelijk zelfs pas later. Kerssemakers weet nog niet of het tweede model boven de XC40 gepositioneerd zal worden (à la de Audi Q4 en BMW X2 versus de Q3 en X1), of lager. Het laatste lijkt minder logisch, maar aan de andere kant heeft Volvo nu in het prijssegment van 28,5 à 36,5 mille en die kunnen (nu) niet met de XC40 worden bediend. Om deze reden kan er niet te lang gewacht worden met het verkoopklaar maken van het nieuwe model, want anders zijn al die klanten naar de concurrentie vertrokken.

Volvo wil doorgroeien naar 800.000 verkopen op jaarbasis. In 2018 werd de grens van 600.000 eenheden gepasseerd. Hoewel Kerssemakers de productie van de XC40 wil verdubbelen, zal voor het realiseren van de verkoopdoelstelling een extra model nodig zijn. Dat wordt dus de tweede hoge auto voor het C segment. Hoe die gaat heten, is nog niet bekend. Afhankelijk van de positionering zou dat XC30 of XC50 kunnen worden, maar omdat de nieuweling geen klassieke SUV wordt, is ook een andere lettercombinatie denkbaar, bijvoorbeeld VC40 of ES40. Op deze manier kan Volvo eenduidig spreken van “de 40-serie”. Kerssemakers laat weten momenteel geen plannen te hebben voor een serie B segment modellen (’20-serie’), hoewel het CMA platform van de XC40 zich daar wel voor zou lenen. Dat is pas aan de orde als Volvo wil doorgroeien naar 1 miljoen verkopen op jaarbasis.

Comments are closed.