Waarom wel: ingrijpende facelift BMW 7-serie

0

Afgelopen week zijn diverse foto’s van de vernieuwde BMW 7-serie gelekt. De afbeeldingen hebben tot veel commotie geleid in autoland: is BMW nu écht het spoor bijster? De facelift maakt de neus van de 7-serie niet kleiner, maar groter. Veel groter.

Het komt er kort door de bocht op neer dat BMW de 7-serie de neuspartij van de X7 gaat geven? Fans van de uit 1977 stammende modelreeks schreeuwen moord en brand. Zij stellen dat de 7-serie in zijn huidige (prefacelift) vorm de perfecte mix tussen sportiviteit en elegantie, tussen vorm en functie, tussen topsporter en CEO, tussen innovatie en conservatisme biedt. Dat maakt de BMW minder ‘fout’ dan de Mercedes-Benz S klasse.

Maar ja, met hoeveel zijn de critici van de aanstaande facelift eigenlijk? Vermoedelijk gaat het niet om een groot aantal. De verkopen van de 7-serie in zijn huidige (prefacelift) vorm vallen namelijk tegen. De BMW wordt volkomen overschaduwd door Mercedes, die met de ‘foute’ S klasse in het toplimousine segment de toon zet. In Nederland vallen de verkoopverschillen weliswaar mee (vorig jaar werden 209 exemplaren van de 7-serie verkocht, versus 216 eenheden van de S klasse), maar mondiaal is de BMW geen partij voor de Mercedes. Met name in China staat de autofabrikant uit München op grote achterstand ten opzichte van zijn concurrent uit Stuttgart. En dat is de grootste afzetmarkt ter wereld.

BMW moet dus wel in actie komen. De 7-serie, die in zijn huidige vorm nogal flets oogt en weinig meer is dan een vergrootte 5-serie, diende een krachtiger eigen gezicht te krijgen. BMW wil een groter gedeelte van de topsegment taart. In dat deel van de markt wordt immers het meeste geld verdiend omdat de marges daar het grootst zijn. BMW positioneerde de opvolger van de 6-serie daarom hoger, als 8-serie. En bracht een SUV uit die nóg groter is dan de X5/X6, de X7. De 7-serie ontkomt niet aan de profileringdrang van BMW. In het kader van de facelift krijgt hij de neuspartij, of in ieder geval de grille, van de X7 aangemeten. Dat in combinatie met geknepen koplampen.

Ook de zijkant van de 7-serie wordt behangen met extra chroom. Tegelijkertijd worden de ‘hockeysticks’ onderaan de flanken groter. Ze lopen bij de vernieuwde 7-serie door tot ver in de achterportieren. De uitlaten zijn getransformeerd tot gapende vulkaanmonden. Maar de meeste kritiek richt zich dus op ‘die grille’. De BMW verandert hiermee van een ingetogen, discrete zakensedan tot een schreeuwerige pooierbak. Althans, volgens critici die menen over ‘goede smaak’ te beschikken. Maar wat is dat? Feit is dat China hierbij steeds meer de bepalende factor wordt. Daarom zijn er ook lange wielbasisuitvoeringen van de X1, 3-serie en 5-serie. Je kan het leuk vinden of niet, maar dat is de consequentie als een land mondiaal steeds dominanter wordt. In de jaren vijftig zette de Verenigde Staten de toon. En waren de modellen van Opel en Vauxhall dus ogenschijnlijk afgestemd op de Amerikaanse smaak.

Er is de afgelopen 60 jaar veel veranderd, maar een in beton gegoten marketingwet is dat de klant koning dient te zijn. Respecteert een autofabrikant dat niet, dan is hij weg. Of verliest hij op zijn minst de aansluiting bij de concurrentie. En of je het nou leuk vindt of niet, de ‘klant’ voor sedans van het formaat 7-serie woont steeds vaker in China. Of in de Verenigde Staten, maar daar weten ze ook wel raad met chroom en overdaad. In ieder geval steeds minder in Europa. Dus is het logisch dat BMW nauwkeuriger luistert naar wat de Chinese autoconsument wil, en minder naar ‘ons’ met onze vermeende ‘verfijnde westerse smaak’. En als dat resulteert in de hier getoonde, vernieuwde 7-serie, dan zij dat zo. Wij zijn vrij om onze eigen keuzes te maken. En kochten vorig jaar bijna 2 keer zoveel exemplaren van de vernuftige, doordachte maar tegelijkertijd bescheiden i3. Dat kan men zich wellicht in China niet goed voorstellen. Maar dat maakt niet uit. Leven en laten leven.

We kunnen dus maar het beste proberen te wennen aan de vernieuwde 7-serie met zijn bombastische grille, glimmende nieren en op zijn optisch dikkere kont met horizontale chroomstrip en flinterdunne lichtlijn (Audi en Porsche hebben dergelijke decoratie overigens ook omarmd). Maar op de derrière van de herziene BMW is ook goed nieuws te lezen: het typenummer ‘745e iPerformance’. Dit duidt op een nieuwe stekkerhybride. Het is aannemelijk dat BMW de aandrijflijn uit de X5 xDrive45e in de 7-serie gaat monteren, hetgeen een systeemvermogen van 394 pk betekent. Een flinke 68 pk meer dan de huidige 740e biedt. De 745e heeft een elektrische actieradius van 80 kilometer en een gemiddelde CO2-uitstoot van 49 gram/km. De iPerformance variant heeft de 3,0 liter 6 cilinder lijn motor als basisunitl goed voor 286 pk. Hij krijgt ruggensteun van een elektrische module van 109 pk die zijn stroom uit een lithium/ion batterij haalt.

Op één van de andere afbeeldingen is een exemplaar van de 7-serie in de kleur Alpine White met koperkleurige accenten (Cupra is vast jaloers) het V12 embleem op de C stijl te zien. Dat duidt op de terugkeer van de huidige M760Li met 6,6 liter grote 12 cilinder motor van 600 pk. Dit topmodel was, samen met de 750Li met V8 motor (voortaan goed voor 530 pk), in het kader van de switch naar WLTP uit het gamma gehaald. Het is nog niet duidelijk wanneer BMW de 7-serie met zijn prullaria officieel onthuld. Volgende week op de autotentoonstelling van Detroit? Of pas in april op een Chinese beurs of dezelfde maand in New York. De autosalon van Genève ligt overduidelijk niet voor de hand. De herziene, een tikkeltje te kitscherige Beierse limousine is immers overduidelijk primair voor een andere marktregio bestemd.

Laten wij de vernieuwde, omstreden 7-serie veel verkoopgeluk in verre oorden wensen. Hoe meer de protserige sedan daar in de smaak valt, hoe meer geld BMW verdient om leuke, aantrekkelijke modellen voor ‘ons’ te ontwikkelen. Want die komen er heus wel. Wij Europeanen moeten alleen niet alles willen. Wij zijn slechts een deel van de wereld. Dus het is logisch dat wij ook maar een deel van het BMW gamma verleidelijk vinden.

 

Comments are closed.