Volkswagen maakt elektrisch rijden fun

0

Volkswagen bereidt een afscheid van de verbrandingsmotor voor. Eind dit jaar zal het eerste volumemodel met volledig elektrische aandrijving worden voorgesteld: de ID.3 . Daarna volgen nog 4 andere varianten waarmee Volkswagen grote orderaantallen wil gaan schrijven. Zodra die eenmaal verkooptechnisch goed op de rails staan, is het tijd voor ontspanning en vermaak. Dan kunnen wij ook een comeback van de Buggy verwachten, maar dan in volledig elektrische vorm.

Volkswagen staat bekend als een doorgaans behoudende autofabrikant. Modelreeksen veranderen nooit radicaal maar evolueren zorgvuldig en behoedzaam. Aan een supersportwagen als imagobouwer heeft men nog nooit de handen gebrand. Maar soms wordt het roer wel radicaal omgegooid. Zoals bij de introductie van de Golf in 1974. Daarmee werden de modellen met achterin geplaatste luchtgekoelde boxermotor definitief uitgeluid.

En nu is het tijd om afscheid te nemen van de verbrandingsmotor. Er zal dit jaar weliswaar nog een nieuwe generatie Golf worden voorgesteld, maar dat wordt meer van hetzelfde. Natuurlijk wel in een verder fijn geslepen vorm, met een hoger digitaal gehalte en een lager brandstofverbruik. Leuk voor mensen die niet echt willen veranderen, maar voor het elektrische tijdperk is een ander type auto nodig.

De ID familie bijt daarbij de spits af. Er zijn in totaal 5 carrosserievarianten gepland die samen goed moeten zijn voor een jaarlijkse verkoop van 1 miljoen exemplaren. De boekhouders van Volkswagen, die moeten toezien op het terugverdienen van de enorme investeringen in de elektrische auto’s, zullen daar blij mee zijn maar de marketingafdeling minder. Een merk moet immers ook aantrekkelijk voor een nieuwe, jonge generatie consumenten zijn. En Volkswagen denkt dat je die het best kan verleiden met auto’s die fun zijn. Zoals een moderne interpretatie van de Buggy.

Het MEB platform van de ID familie leent zich voor allerlei soorten en maten voertuigen, dus ook voor een compacte strandauto zonder dak of portieren. En doordat er gewerkt wordt met bekende componenten kunnen de kosten in de hand worden gehouden. Niet dat Volkswagen grote sommen geld wil verdienen aan de Buggy. Het model is ook PR materiaal. Als de kosten gedekt worden, dan is men daar in Wolfsburg tevreden mee. En dat kan het geval zijn met de verkoop van enkele tienduizenden exemplaren per jaar.

Met name in de Verenigde Staten heeft Volkswagen wat goed te maken bij de autoconsument. De sjoemeldiesel affaire zorgde voor kille verhoudingen. Maar het de Buggy denkt Volkswagen de Amerikaanse harten weer te kunnen veroveren, met name in Californië waar vaak de zon schijnt en waar je dus vaak in een open auto kan rijden. Een retro design maakt het voor de consument oude herinneringen op te halen; aan de periode van de Beetle toen geluk nog heel gewoon was.

Het beoogde basismodel heeft een 170 pk sterke elektromotor achterin en een 48 kWh accupakket, goed voor een actieradius van 330 kilometer. Dankzij de modulaire opzet van het MEB platform kan er eenvoudig een tweede elektromotor (op de vooras) worden toegevoegd zodat er vierwielaandrijving ontstaat. Ook grotere accupakketten voor extra rij bereik zijn mogelijk, al is het de vraag hoe relevant zoiets voor een strandauto is.

De conceptversie van de elektrische Buggy zal door Volkswagen volgende maand op de autosalon van Genève getoond worden. Daar wil men de (eerste) reacties pijlen. In april zal het ontwerp te zien zijn op de tentoonstelling in New York. Daarna zal men in Wolfsburg besluiten of het licht op groen gezet gaat worden voor de elektrische Buggy.

Reageren is niet mogelijk.