Waarom wel: Volvo XC40 T2

0

Volvo stopt medio mei met de productie van de V40. Een opvolger is niet gepland. Dit betekent dat het Zweedse automerk zich terugtrekt uit het prijssegment van 28,5 à 36,5 mille. De goedkoopste XC40 kost namelijk 40.975 euro.

Zal Volvo hierdoor klanten verliezen? Ja, diegenen die wel 30 mille voor een nieuwe auto op kunnen hoesten maar niet (dik) 40 mille. Volvo werkt weliswaar aan een tweede hoog model op basis van de XC40, maar het is de vraag of die goedkoper wordt. Misschien wordt het wel een coupéachtige SUV à la de BMW X2. Duurder dan de X1 en XC40 dus.

Maar waarom breidt Volvo het XC40 gamma niet uit met een nieuwe T2 instapversie? De modeljaar 2020 uitvoering van de T3 is goed voor 163 pk. Dat biedt ruimte voor bijvoorbeeld een 136 pk versie, als alternatief voor bijvoorbeeld de BMW X1 sDrive18i (140 pk) en de DS 7 Crossback 1.2 PureTech (130 pk).

Van de op zijn laatste benen lopende V40 versie is er ook een T2 versie. Toen het gamma nog niet uit uitzwaai edities bestond, was die 2.000 euro goedkoper dan de T3. Je kreeg bij de handgeschakelde uitvoering dezelfde motorinhoud, maar met 30 pk minder (122 pk versus 152 pk).

Volgens Bartjes moet Volvo de T2 versie van de XC40 kunnen aanbieden voor 38.975 euro. Daarmee wordt het prijsgat met de afscheid nemende V40 niet helemaal gedicht, maar wel deels. Het kost Volvo misschien een stukje marge, maar die kunnen gecompenseerd worden met schaalvoordelen. Het is namelijk de bedoeling dat de productie van de XC40 verdubbeld gaat worden.

Dus laat maar komen, die XC40 T2. Zeker in een Business uitvoering (39.995 euro?) houdt Volvo zo een vinger in de pap in het segment waar leaserijders een auto van de zaak tot 40 mille mogen uitkiezen.

Reageren is niet mogelijk.